Hur är Niva egentligen?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
CX-T2
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 okt 2009 15:02

Hur är Niva egentligen?

Inlägg av CX-T2 »

Hej!

Går och lurar på Niva. Hur är bilen egentligen? - har inte ens suttit i en själv. Är de driftsäkra eller är det bara något jag har inbillat mig? Tycker alla jag ser är rostiga, är det ägarrellaterat eller är de känsliga? Hur är de att skruva i? Köper jag en lär det bli en ny. Är det bara Ubbo som säljer dem? Svärgubben surrade något om att han hört att man kan sätta in någon gammal Fiat-låda i dem för att få en trevligare landsvägsbil - sanning eller myt? Tänkte använda bilen som "vanlig bil", inte skogsbil eller övrig terräng.

Som ni ser har jag massor av "ruta ett"-frågor och jag tar tacksamt emot alla tänkbara svar på frågan: Hur är bilen egentligen?

/Mattias
Putin
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 jun 2009 23:45

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Putin »

Hallå Mattias!
Du verkar ju vara en sund människa eftersom du har dessa funderingar!Läste för många år sen ett uttalande ang. Citroen 2CV:
-Det här är ingen bil,det är ett själstillstånd!
Lite så är det med Niva också,som jag uppfattar det.Vet inget om hur det är att dagligköra en ny variant,har själv en -88 som får gå mycket i skogen till glädje för mig själv o andra!När det går som bäst imponeras t.o.m. ärrade offroadveteraner,detta avbryts ofta av dom löjligaste fastkörningar,jätteroligt alltihop!
Vet inte var du bor men visst finns det fler som säljer nya Nivor,i Nossebro t.ex. har Lada Bilcenter återöppnat(observera att dom tar med ordet BIL i namnet!) tel. 0512-50334,50650.
En intressant sak jag noterat är att förvånansvärt ofta kommer någon person fram,böjer sig konspiratoriskt närmare,sneglar åt sidorna o sedan kommer det:-`Jag hade en Lada för en gång.´Sedan följer en alltmer drömmande utläggning om denna tid kryddad med lovord över den ryska produkten o när vi skils åt går dom med rak rygg o ny spänst i stegen,styrkta av dessa angenäma minnen!
Nåväl,jag kanske överdriver lite,men detta är speciella bilar ingen tvekan om det!
Lycka till!
Putin
Har haft körkort jättelänge men först nu insett möjligheterna
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Senihol »

Nivan är driftsäker och bygger på enkel teknik. Grundkonstruktionen är från -70talet, så den är dessutom lättmekad om det skulle behövas.
De första årsmodellerna hade fyrväxlad låda och en ganska häftig utväxling i diffarna, vilket gjorde det till en mindre pina i landsvägsfart. Det är ändrat sedan nån gång på -80talet, men minnet lever kvar hos de som provkörde på den tiden...

Nivan rostar. Köper du en ny ska du absolut kosta på en riktig rostskyddsbehandling! Det är inte många som gör det, "det är ju en så billig bil" och så rostar de lite för bra sedan...

Och det där om att folk smyger fram och vill prata lite gamla minnen om sina Nivaerfarenheter är vanligt och väldigt kul!
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Larsson »

Hej och välkommen till vårt forum.

En sak som bör förtydligas och som många inte tänker på är är att Nivan inte är en CUV eller SUV.....det är en terrängbil!

Många skrattar åt "komforten" i den men då tänker de inte på den som terrängbil. Den ska inte jämföras med en Honda CRV eller liknande.......

Ang att byta till en Fiat-låda och få en trevligare landsvägsbil så kan jag med säkerhet säga att det är en myt. :?

Skall du ha en "vardags-bil" och har inte tänkt ge dig ut i terrängen........lägg dina 115 000kr på en annan bil. Och anledningen till att jag säger så är pga det jag började med att säga (Nivan är en terrängbil, inte en SUV).

Givetvis skulle det vara kul med en til Nivaägare på forumet, men jag tror du letar något annat.

Provkör en Niva så förstår du vad jag menar.... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Nivanörden »

Larsson skrev: Skall du ha en "vardags-bil" och har inte tänkt ge dig ut i terrängen........lägg dina 115 000kr på en annan bil. Och anledningen till att jag säger så är pga det jag började med att säga (Nivan är en terrängbil, inte en SUV).
Håller delvis med. MEN. Farsgubben kör sin 95a som vardagsbil och den får aldrig se någon terrängkörning i termer av offroadträffar och sånt (då är det min 88, hans tidigare bruksbil, som gäller ;) ) Anledningen till att han ändå kör Niva som bruksbil är att vägarnas standard varierar kraftigt och på vintern har de ofta inte plogat när han kör. Därför behövs en bil som klarar även sånt! Har du tänkt använda bilen på det sättet är Nivan säkerligen något för dig! Har du båt, sommarstuga med små vägar som ofta är svårframkomliga, jagar du eller nått sånt? Även då är Nivan lämplig.

Åk o prova några och känn efter! Ha dock det Larsson säger i bakhuvudet: "Nivan är en terrängbil, inte en SUV"

Lycka till!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
CX-T2
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 okt 2009 15:02

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av CX-T2 »

Njae, jag är helt på det klara över att vi inte snackar om någon modern SUV, eller SUV över huvud taget. Var inte på jakt efter en sådan heller och jag saknar helt illusionen att Nivan skulle vara modern. Tänkte mer att det kunde vara en bra bil på vintern här utanför Sollefteå där jag bor. Kör dagligen 4 mil enkel till jobbet och kan spara in en mil om jag tar vägen "över skogen". Den vägen gör sig inte så bra vintertid då den, trots att den i botten är en fin grusväg, plogas lite mer sporadiskt så att säga......

Får lyda ert råd och åka å prova en. Tror en farbror i byn har en, men den är nog lite till åren.......

Skulle vilja ha en bil som är pålitlig till 1000 och som inte krånglar bara för att det blir minusgrader. Gärna befriad från all tänkbar elektronik så man i minsta möjliga mån måste engagera sig i denna typ av problem. Robust och slitstark utan underdimensioneringar. Är föresten värmen bra i dessa bilar?

Gillar modellen också. Kanske för att man är född på 70-talet och gillar kantiga bilar. Men jag är så konstig i bilsmaken - har ägt så många Citroën BX att jag numera tycker de är riktigt snygga.

Finns det någon här i mellannorrland som kränger Lada nu för tiden? Fanns längre tillbaka en i Bollstabruk (mellan Kramfors och Sollefteå) som krängde Lada, men den affären är borta sedan länge - synd för än möter jag oproportionerligt många Lada här i nejden i förhållande till den genomsnittliga bilparken i vårat rike. Kan med andra ord inte vara så pjåkiga bilar när allt kommer omkring.

/Mattias
hezzin
Inlägg: 205
Blev medlem: 02 dec 2008 22:24
Ort: Sandviken

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av hezzin »

"Är förresten värmen bra i dessa bilar?"

Hehe.. -extrem värme är väl en av de saker som Nivan är mest känd för :lol:
Suzuki SJ 413 -86:a
Fabia - 10, original
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Nivanörden »

Hehe, mjodå värmen e anpassad för Sibirien, så den vållar inga problem! ;-)

Att döma av det du skrev nu, så låter det som Nivan mycket väl kan vara en kandidat till dig! Har du möjlighet, så pröva av olika årsmodeller osv. Generellt kan man väl säga att ju äldre desto mer lättmekat, men ju nyare desto driftsäkrare och komfortablare är de små krabaterna.

Minusgrader är som sagt inga problem. Vi hade en Lada som "blev över" en vinter och den gick igång direkt, trots att den stått ett par månader och det var svinkallt o hela bilen var täckt av snö. Vi skulle bara se om d hände nått över huvud taget.. ;)

Hoppas du kan få testa några olika Nivor o se vad du tycker! Du e välkommen o testa min 88 o pappas 95a, men d finns i gränstrakterna mellan Småland och Östergötland, så det kanske är lite långt, hehe!?

Kör hårt!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
jannebmw
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 dec 2008 20:01
Ort: anderstorp

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av jannebmw »

gillar du Citroën BX då är du van att bli mobbad så varför inte niva då :lol:
men skall du köra på vintern o speciellt oplogat så köp niva då kommer du fram
det gör nog inte en suv utan att nån plast lossnar
hunter
Inlägg: 19
Blev medlem: 12 jun 2009 07:43
Ort: Gäddede och Sundsvall

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av hunter »

Hej!
I Östersund finns det försäljning av Niva.
Niva 89
Väck den Lada som sover
CX-T2
Inlägg: 5
Blev medlem: 12 okt 2009 15:02

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av CX-T2 »

Ok - Östersund är ju en överkomlig bit bort. Vet du firma?

/Mattias
Christer Nivagorskij
Inlägg: 344
Blev medlem: 12 nov 2008 21:17
Ort: Sundsvall

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Christer Nivagorskij »

Wikmans bilar, med den tidstypiska hemsidan - http://www.wikmansbilar.se :D
Christer
Niva -97 "Swedish-Army-Edition"

Baxter: "Built for Siberia not suberbia"
Ahlberg:"Tror du vi pysslar med några j*dra hotrods här? Va?"
NivaMatti
Inlägg: 109
Blev medlem: 24 jan 2009 17:54
Ort: Örnsköldsvik

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av NivaMatti »

Hej på dig!

Har du vägarna förbi Örnsköldsvik så kan du höra av dig till mig. Du når mig säkrast på mobilen, nr. 070-2270512. Jag bjuder gärna på en provtur. Jag köpte min bil ny hos BL:s Motor i Umeå, tel. 090-773686. Jag har haft den sedan dec.-07 och har väl egentligen bara goda erfarenheter än så länge. Några småfel har det varit men de har återförsäljaren fixat på stubberten. Servicen som BL:s har erbjudit kan bara beskrivas 100%igt bra.

Jag ser väl Nivan mera som min ''kompis'' än bara min bil. Jag använder den t.o.fr. arbetet varje dag, har 35km enkel, och det går bara fint. 90km/tim. är den absoluta idealfarten. Skulle jag absolut måste byta ut Nivan mot någon annan bil så blir det en Subaru Forester men då talar vi om aningen högre servicekostnader och reservdelspriser. Jag vet, jag har två st. Subaru Legacy. En -92:a och en -01:a.

Bild
Mvh,

Matti

Subaru Impreza 2.0GX -02
Subaru Legacy 2.0GL -01

You can go fast.... I can go everywhere!
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av Nivanörden »

NivaMatti skrev: Jag ser väl Nivan mera som min ''kompis'' än bara min bil. ]
Helt rätt inställning! :ugeek:

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
BRO
Inlägg: 155
Blev medlem: 18 feb 2009 11:43
Ort: Dala-Järna

Re: Hur är Niva egentligen?

Inlägg av BRO »

Har en BX till salu annars, Niva'n gör jag mig inte av med i första taget :D

Mvh

Roger
Some drive Niva's, The rest wish they did..

Niva 1,7i -06 "Белая молния"
Citroen Dsuper -70
Yamaha FJ1200 -88
Suzuki DR500-86

"Save the Planet??? The Planet is fine!! The people are fucked...." George Carlin
Skriv svar