Knutkors

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Knutkors

Inlägg av SweSweetCheeks »

Tjo!

Oturligt nog pajade makens bil i måndags. Totalt motorhaveri pga kamrem..så jag måste nu bogsera hem bilen idag fyra mil.. samt köra sju mil enkel resa på fredag.
Egentligen inga problem, men jag är lite orolig för bakre knutkorset eftersom det är väldigt slitet och ska bytas.
Väntar på nya korset, men kommer inte hinna byta innan fredag.

Om nu min vanliga otursfågel är med och korset brister..vad händer då?

En bekant sa att bilen kommer slå runt precis som nån traktor gjorde för några år sen

Är det så illa?
Mera mjöd i glasen!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Knutkors

Inlägg av niva-2121 »

Demontera bakre kardanaxeln.
Spärra fördelningslådan.
Kör på framhjulsdriften.
Forumsponsor
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Knutkors

Inlägg av SweSweetCheeks »

Problemet är att jag inte kommer hinna det innan fredag.
😢
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knutkors

Inlägg av rid54 »

Bilen kommer sannolikt inte att slå runt. Jag har haft akutfel på knutkors ett par gånger och det har då blivit kraftiga vibrationer, oljud och sådant, och man måste ju snabbt ner i fart, såklart. Om det lossnar helt så kommer kardanaxeln att fara illa och det kan skada saker under bilen. Är det ett främre kors är det ju lite mer risker, men att bilen skulle slå runt verkar hmm... man kan såklart förlora kontrollen och köra åt skogen.

Så det beror på vilket sätt knutkorset är utdömt? Har nån bit lossnat eller är det bara så att nån har sagt "det är glappt"? Är det torrt/osmort och därav skadat? Om det inte är fullständigt av vid nån av lagringarna (de fyra skålarna till korset) så bör det hålla ett bra tag till i måttliga farter. Man kan kanske trycka i lite olja i skålarna om de är torra.

Men säkrast är såklart att ta bort den tveksamma kardanaxeln.

Att lossa en kardan tar inte lång stund. En 13 mm nyckel, åtta skruvar att lossa (med visst tålamod, man kan inte ta mer än en kvarts varv i taget), spärra diffen och kör. Man bör lyfta åtminstone ett bakhjul (om det är bakre kardan) så man kan vrida kardanaxeln, och man kan behöva en rejäl skruvmejsel att spärra axeln med när man lossar muttrarna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Knutkors

Inlägg av SweSweetCheeks »

Har renoverat båda kardanerna med knutkors och hardyskiva på andra nivan så det har jag koll på. 😊
Bra med uppmuntran dock. 😊 Tack!

Besiktningen påpekade att bakre knutkorset var slitet och på väg att brista. Fick dock ingen chans att kolla själv... vibrationer är det ju alltid mer eller mindre, men nu har det börjat klonka ordentligt..

Så söndag får jag äntligen chans att hissa upp och kolla. Ser inte fram emot att ligga ute bland myggen dock..

😊
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knutkors

Inlägg av rid54 »

Aha.. ok. Beklagar om det lät lite besserwissrigt, det var inte avsikten. "Slitet och på väg att brista" låter inte bra, det kanske är så att nålarna har gått åt skogen i en skål och då är det ju risk att det blir mer skador vid belastning. Typ om man ska bogsera nåt... I ett trängt läge skulle jag personligen nog ändå välja att lägga en stund på att ta bort den kardanaxeln och köra lugnt med enaxeldrift.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Knutkors

Inlägg av SweSweetCheeks »

Inte alls besserwissrigt. Jag tar mer än gärna emot tips och råd från er här på forumet. Det är därför jag frågar så mycket dumma frågor. 😁

Nu löste sig allt ändå. Bilen som skulle bogseras hem såldes på plats och igår behövde vi inte köra för svärmor hämtade oss och svägerskan körde hem oss.

😊

Så idag ska jag pilla med knutkors och kamaxelsensorn. 😊
Mera mjöd i glasen!
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Knutkors

Inlägg av SweSweetCheeks »

Asså..maximal otur..

Bytte kamaxelsensorn, tog ner kardan, fick bort knuten (supertrasig och slut) ska sätta dit den nya...fått fel knutkors....

Bajs liksom..

Såatte...köra med bara framhjulsdrift..hur länge kan man göra det utan att det är skadligt för bilen?
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knutkors

Inlägg av rid54 »

Normalt delar ju mittdiffen upp drivkraften lika till bak- och framaxel. Med enbart framaxeldrift tar framaxeln all motorkraft, dvs belastningen blir högre. Axlarna bör dock tåla detta, så det finns nog inget skäl till oro - fast personligen skulle jag ta det lite lugnare, inte dra släp och inte köra terräng förrän bägge axlarna var i drift igen. Umeå Offroad var rackarns snabba att leverera när jag behövde knutkors, så du kan ju prova där om du inte redan beställt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Knutkors

Inlägg av SweSweetCheeks »

Beställde från Umeå direkt när jag såg att jag fått fel delar.. 😊

Ska varken dra släp eller köra offroad nu, behöver dock ta mig till samhället fyra mil bort och köpa hönsmat.
Men om jag kör extra lungt och försiktigt är det lugnt alltså?

Tack!! 😊
Mera mjöd i glasen!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Knutkors

Inlägg av rid54 »

SweSweetCheeks skrev: 18 jul 2021 15:13 Beställde från Umeå direkt när jag såg att jag fått fel delar.. 😊

Ska varken dra släp eller köra offroad nu, behöver dock ta mig till samhället fyra mil bort och köpa hönsmat.
Men om jag kör extra lungt och försiktigt är det lugnt alltså?

Tack!! 😊
Jag är övertygad om att det kommer funka fint, troligen är det lite fånigt att noja på det där, som jag gör... men lite varsamhet är nästan aldrig fel.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Knutkors

Inlägg av SweSweetCheeks »

Knutkors bytt och kardanaxeln är tillbaka.

Bilen har aldrig gått bättre. 😊

Hoppas pappa ler stolt uppe i sin himmel. 😊❤️
Mera mjöd i glasen!
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Knutkors

Inlägg av dea »

Alltid skönt när grejorna funkar igen :D Din pappa har full koll och är glad för din skull därifrån!
Skriv svar