Bor i Huddinge/Stockholm - söker verstad/hjälp

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Bor i Huddinge/Stockholm - söker verstad/hjälp

Inlägg av DaSmisker »

hej alla, jag ville bara fråga en sak - ni som har denna bil och en uppenbar passion!

Jag har nog fel bil då jag kan väldigt lite om bilar och inte är särskilt händig - denna bilen funkar (i mitt fall) ju lite som en hundvalp, det händer spännande saker hela tiden. Jag undrar om ni har någon verkstad ni kan rekommendera som verkligen kan NIvan - jag har varit runt lite men det är oftast stora frågetecken och den verkstaden jag hade, har dessvärre lagt ner.

Jag skulle mycket gärna ta min bil till ngn som kan alla ins & outs och få en genomgång på den - villig att pröjsa någon härifrån naturligtvis, vet bara inte vart jag ska vända mig.

Just nu har vi startproblem samt att kylvätskan försvinner oroväckande snabbt. Välkomnar tips & erbjudanden om att hjälpa mot marknadsmässigt vederlag.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Bor i Huddinge/Stockholm - söker verstad/hjälp

Inlägg av rid54 »

Startproblemen bör vilken bilelektriker som helst kunna fixa - Nivan är bland de enklare i elektriskt avseende. Förr brukade det finnas verkstäder som skröt med att de kunde "el och diesel", se om det finns nån sån inom körbart håll.

Annars fanns förr möjligheten att göra förfrågning hos nån skola med fordonsprogram; de brukade ibland ta emot externa fordon för felsökningsövning.

Dålig laddning/startproblem kan ibland ha att göra med att det rinner kylvätska ner på generatorn (som inte gillar detta!). Har du tur syns det om så kan vara fallet. Annars brukar det bli lite läckage i kylarens sidogavlar (plast-metall-skarv). Brukar kunna bli lite missfärgat av kylvätskans färg i det området, på kylarens insida.

Jag har varit på AZE bil och motor AB i Hägersten med min vid ett tillfälle (byte av en framfjäder). De bör gå att hitta "på nätet".
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Bor i Huddinge/Stockholm - söker verstad/hjälp

Inlägg av DaSmisker »

rid54 - tack för svar, ska kolla dessa saker. AZE finns dessvärre inte längre. Grabbarna som har det är inte alls lika snäva när det gäller Nivan.
madmax83
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 mar 2012 09:23
Ort: Stockholm

Re: Bor i Huddinge/Stockholm - söker verstad/hjälp

Inlägg av madmax83 »

Vet ej om han göra nivor men kan hög rekommendera Gajon Bil Verkstäd i Gröndal (070-632 56 46). Han är ursprungligen från rätt delen av världen så förmodligen känna bilen väl. Han sköter min Saab 9000 och vet vad han håller på med. Han har standard priser och kan ge en kvot innan arbetet.
I'm an Automotive Engineer - We design cars that way for a reason
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Bor i Huddinge/Stockholm - söker verstad/hjälp

Inlägg av DaSmisker »

Ringer på en gång!
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Bor i Huddinge/Stockholm - söker verstad/hjälp

Inlägg av DaSmisker »

Gott, talade med Zoran - ska förbi honom!
madmax83
Inlägg: 67
Blev medlem: 04 mar 2012 09:23
Ort: Stockholm

Re: Bor i Huddinge/Stockholm - söker verstad/hjälp

Inlägg av madmax83 »

Vad bra! Jag visste det som behövde fixas och hade beställde i förväg. Bra om han kollar över och säg åt dig det som behövs kanske. Tack för återkoppling! Fick tips av en granne. Han förmodligen minns min Saab ;)
I'm an Automotive Engineer - We design cars that way for a reason
Skriv svar