Överhettning, kylfläktar?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av rid54 »

Den "bakre" delen av vattenpumpen är bara en sorts "hus", dvs inga rörliga delar. När jag hade haveri (axeltätningen) bytte jag framgaveln med axel, remskiva, tätning och impeller (en enhet alltihop) och det funkade fint. Pumpen är remdriven och jobbar helt mekaniskt genom drivning från vevaxeln. Det är inte jättesannolikt att den delen pajar annat än att axeltätningen ger sig, men den är billig och inte alltför svår att byta, så det är nog inte skadligt att byta den. Men jag vet inte om man kan köpa bara framgaveln...

Jag skulle föreslå att du skaffar verkstadshandboken (finns troligen länkar här på forumet till engelsk upplaga). Där finns bra beskrivningar av det mesta.

Men kolla/byt alla slangar i samma veva, det kan inte skada och bör inte vara ekonomiskt ohanterligt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,

Drog loss alla slangar nu och visuellt ser dem helt normala ut, lite beige färg på insidan men inget gojs. Så tror dem borde vara ok. Tog också loss framdelen på vattenpumpen men till min förvåning så såg den hel och ren ut. Dvs allt fungera som det skulle.

Dock så tycker jag det är lite konstigt åt vilket håll vattenpumpen snurrar. Det känns som att den borde skopa vatten uppåt men nu är det mer som att den snurrar baklänges. Är detta bara hur den fungerar?

Oavsett så är jag nu tillbaka till ruta ett, vad kan vara fel? Finns nog inte värst många fler komponenter att riva isär. Är det bara att luft fastnade från början? Och därav dålig cirkulation? Känns konstigt eftersom jag har haft bra värme under hela vintern men kanske.

Som alltid är jag gravt tacksam för all hjälp :)
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av rid54 »

Det är lite synd att ingen, som haft liknande problem är med här, men det kanske dyker upp nån...

Hur mår termostaten? Är den ren och kan den öppna ordentligt?

Vattenpumpen är såvitt jag förstår en centrifugalpump. Vid skovelhjulets mitt bildas ett undertryck som suger in vatten (från kylaren) och runt skovelhjulet finns ett övertryck, som kan ledas av åt något lämpligt håll - den utloppskanalen sitter nog i själva "huset", som du inte tog bort, kanske med direkt anslutning till topplockets kylkanaler.

När jag hade överhettningsproblem var det rejält läck vid pumpens axeltätning (sprutade) och då fanns det luft kvar i systemet, trots att jag nödfyllde, och körningen fram tills dess jag kunde byta pumpen (bara gaveln) fick göras i etapper. Med ny pump på plats och en rätt lång påfyllningsprocedur blev det bra (tills topplockspackningen gav upp...). Ett problem är att man inte kan lita på att det är OK så länge det finns vätska i expansionskärlet; man måste kolla i kylaren då och då.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Jag håller med, men din hjälp är till mycket hjälp :)

Testade termostaten genom att hälla kokande vatten igenom den och då öppnades den, men jag kanske ska försöka koka den i ca 80 trasigt vatten och se om den öppnas. Ifall den är trasig så att den öppnas alldeles för sent.

Som du beskriver pumpen så tror jag den är fungerande som den ska. Kollade och kände i alla öppningar till pumpen och det var helt rent och fint.

Så om termostaten öppnar vid 80° så är det väll bara att sätta ihop, fylla på och se till att alla luftbubblor försvinner och sen hoppas på det bästa.
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, testade termostaten nu.

Hade den i en kastrull med 85-90 frasigt vatten och när jag hällde lika varmt vatten igenom så rinner det måttligt fort, känns inte som att de går rakt igenom ohindrat. Men ändå måttligt.

Hur fort ska det rinna?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av SA4AQS »

Termostaten börjar ju öppna vid märk temperaturen 85-90° så det kanske är ok.
Har läst någonstans att man kan justera pumpen, dvs flytta impellern så att den kommer närmare pumphuset har för mig att det ska vara 1mm eller så.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av rid54 »

Enligt verkstadshandboken:

Termostaten börjar öppna vid 80 eller 83 °C. Öppnandet anses börja vid 0,1 mm rörelse i ventilen. Ventilen ska sedan röra sig minst 6 mm. Om öppningstempen är fel, eller ventilen öppnar mindre än 6 mm är termostaten felaktig. Termostaterna ska vara märkta med resp öppningstemp, troligen är det fråga om vinter- och sommartermostater, som man hade till bilar under tidigare år. Fanns bl.a till Volvo B20, olika termostater för olika årstider.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av niva-2121 »

Kanske lite sent att fråga, men sitter impellern säkert fast på axeln?
Har på andra bilar varit med om att vid kall vattenpump sitter impellern fast.
Men vid varm vattenpump snurrade impellern fritt = i praktiken inte alls.
Åtgärdades genom att ett hål cirka 4 mm borrades i skarven mellan mellan impeller och axel.
I hålet drevs en pinne(avbruten del av 4 mm borr) i som låser impellern mot axeln.
Forumsponsor
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,
Jag köpte en ny termostat för att vara på säkra sidan, väntar bara på leveransen. Tänkte att de var bäst för peace of mind och för att kunna utesluta det iallafall.

Impellern verkade sitta som berget när jag hade vattenpumpen ute, tror t.o.m att den var ”gjuten” i samma som axeln. Men är bara en novis på detta.

Har någon annan haft att impeller snurrar fritt på sin vattenpump, på sin lada?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Skriv svar