Hydrauliskalyftare

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Hydrauliskalyftare

Inlägg av Ari06 »

Hallo alla :) någon som har koll på om man skiftar från hyd lyftare till justerbara om man då bör/måste byta kam? Har för mig att kammar med hydlyftare är ”mjukare” än för justerbara kammar? Är bara så less på dom :evil: hydlyftare som lossnar( skruvar upp sig ) eller kärvar ihop!
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hydrauliskalyftare

Inlägg av SA4AQS »

Jag har ingen aning men ser ut som det om man tittar på detta kit.

https://ladaworld.com/sv/uppgraderingar ... fters.html
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hydrauliskalyftare

Inlägg av rid54 »

Om detta gäller en årsmodell 2006 så är texten under bilden på ladaworld-sidan rätt intressant. Det tycks som man utvecklat systemet med hydrauliken nångång runt 2008, för deras downgrade-kit passar inte modeller (motorer) senare än så. Möjligen kan det vara en tanke, att man byter till den nyare modellen av hydraulik, i stället för att gå till mekaniska modellen. Jag vet dock inte om det är "bara att byta" iofs.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Re: Hydrauliskalyftare

Inlägg av Ari06 »

Ok! Tack för svar rid54 å SA4AQS. 😀 så i grund å botten är det för vekt oljetryck som orsakar mesta av problemen? Men är det även så att lyftarna har lätt att bli ”skeva” så att det hela kärvar om man nu skulle ha dragit dom lite hårdare än det föreskrivna momentet?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hydrauliskalyftare

Inlägg av rid54 »

Om man tittar på ritningar (reservdelskatalogen) och den bild som jag hittade, så ser det ut som att det i princip är en liten kolv, som sitter i en cylinder. Cylindern fylls med smörjolja i nederdelen och kolven trycks uppåt och tar upp spelet i ventilmekanismen, dvs vipparmen trycks mot kamaxeln. När kamnocken trycker ner vipparmen, kommer sannolikt kolven i den här grejen som kallas lyftare (men som mer är som en hydrauliskt dämpad "led") att tryckas ned lite och behöver då oljetryck för att återta normalpositionen. Är det dåligt oljetryck kommer det att ta längre tid för återställningen och då skulle det kunna börja slamra lite. Jag är dock lite tveksam till att det skulle handla om dåligt oljetryck generellt i motorn, men det kan man ju kolla om man är oroad. Då får man koppla in en manometer i stället för varningskontakten.

Min misstanke är att det handlar om rätt snäva toleranser i den här anordningen. För högt åtdragningsmoment skulle kunna orsaka att det nyper, men det kan också vara så att oljekanalerna är lite igensatta eller att nån partikel har kommit in på fel ställe. Sen har ju en "uppgradering" skett runt 2009, så det kanske var lite tveksam kvalitet på det tidigare systemet. Min 2006 gav dock inga bekymmer på det sättet (12.000 mil vid försäljning).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hydrauliskalyftare

Inlägg av SA4AQS »

Ja som jag läst och förstått nu så gjorde dom om systemet från oktober 2008.
Då har dom gjort om cylinderhuvudet och nya modellen av lyftare och lite andra saker.
https://ladaworld.com/sv/motor/1286-cyl ... 1-36.html
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Skriv svar