Var hittar jag info om hur man programmerar nya nycklar.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarens profilbild
valpowner
Inlägg: 75
Blev medlem: 23 feb 2009 17:54

Var hittar jag info om hur man programmerar nya nycklar.

Inlägg av valpowner »

Efter veckans incident med förlorat chip (som återfanns i snön) så köpte jag ett nytt set med två svarta och en röd. Men nu står jag här utan information om hur jag ska göra för att få dessa nya att fungera. Jag trodde att det fanns i instruktionsboken, men icke. Rekommenderar märkesverkstad!!! Men dom finns väl inte kvar?
Så tips mottages tacksamt.
Lada Niva -07
Jeep Grand Cherokee -95
Volvo Valp -63

Volvo XC 60 AWD
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Var hittar jag info om hur man programmerar nya nycklar.

Inlägg av rid54 »

Jag har ett dokument från admin för systersajten i UK, som på engelska beskriver processen. Jag kan e-posta till dig om jag får adressen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Var hittar jag info om hur man programmerar nya nycklar.

Inlägg av niva-2121 »

I instruktionsboken för LADA NIVA 2121 1,6-modeller finns ingen beskrivning hur man aktiverar eller avaktiverar Immobilizer System.

I boken LADA 4x4 Operating Manual, daterad 2009-07-13 finns på sidorna 18 till 20 instruktioner om hur Immobilizer System aktiveras och avaktiveras med hjälp av den röda och den svarta "nyckeln".

Jag skulle i ditt ställe i stället välja att förbikoppla immobilizer-systemet med med ett relä som har både slutande och brytande funktion.
Ett litet 5-poligt s k mikrorelä.
Då slipper du för all framtid problem med de här svarta och röda nycklarna.
Problemet med immobilizern och nycklarna har dryftats så länge jag har varit med på (det eminenta) forumet.
Forumsponsor
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Var hittar jag info om hur man programmerar nya nycklar.

Inlägg av niva-2121 »

Ett långskott!
Kanske, kanske, kanske kan Gunnar Larsson på Offroad Worx hjälpa dig med inkopplingen av tidigare nämna relä.
Gunnar hade hand om iordningställande och åtgärder m anl a ev fel på nya NIVA åt UBBO ett antal år.
Kolla med offroad.worx@gmail.com
Företaget håller till i Hakunge, Vallentuna.

Ps. Var håller du själv till? Var inte blyg utan berätta! Ds.
Forumsponsor
Tony
Inlägg: 1
Blev medlem: 13 jul 2023 09:05

Re: Var hittar jag info om hur man programmerar nya nycklar.

Inlägg av Tony »

I have a huge problem. I lost my keys (one red and two black) and my niva won’t start anymore. Does anyone know how I can solve this problem? Can I bypass the Immobilizer? I hope to hear! Greetings Patrick
Skriv svar