2015 Niva Urban, prissättning?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

2015 Niva Urban, prissättning?

Inlägg av Grinolle »

Tjena! OBS!
Detta är inte en säljes-annons, utan en önskan om värderingshjälp!
På grund av lite ”ändrade förutsättningar” så överväger jag att sälja min Niva Urban 2015 års modell (i trafik oktober 2015), med knappt 4500 mil på mätaren. Bilen går utmärkt och det enda felet på den är att mekanismen för att fälla förarstolen har gett upp, jag räknar med att det är en enkel fix, och bilen ska besiktas innan den 31/3, så jag lär ju åtgärda det tills dess om den inte blir såld innan. Bilen är rostfri förutom en liten (ca 1x1cm) fläck på ena skärmkanten bak (det är ett pyttelitet veck på vänster skärmkant bak, där färgen spruckit och ytrost bildats, typiskt dörruppslag från ICA-parkeringen när någon vimsig småbarnsförälder parkerar för nära, och sen låter sina småttingar själva kasta upp dörren istället för att ta sitt föräldraansvar! :roll: :lol: ).

Bilen är minimalt terrängkörd, och då endast på skogskörvägar. Alltså INTE i terränglådan (mest för att jag inte haft tid). Reg.nr. EWK961.

Vad är ett rimligt värde idag?

Mvh! Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: 2015 Niva Urban, prissättning?

Inlägg av rid54 »

En högst personlig reflektion:

1. Jag köpte en ny 2011 under våren 2012 för 130.000 inkl extra rostskydd, dragkrok etc.
2. Året efter köpte jag en beg 2006 med 6000 mil på mätaren för 40.000 inkl nya däck. Den var då fri från rost och hade inga problem förutom ett jordfel i instrumentkretsarna (lätt fixat).

En period hade jag alltså två Niva. Den från 2006 fick senare (2019, 12.000 mil) problem med topplockspackningen och såldes för en billig peng pga förväntat mycket jobb för att få den i fullgott skick igen. Min 2011 är kvar i drift, i gott skick efter nästan 11.000 mil och den skulle jag inte sälja för under 60.000 (prissättningen baserad på att jag inte VILL sälja...).

Så priset är nog i första hand baserat på hur mycket köparen vill ha en Niva, och på vad säljaren behöver i form av ekonomiskt tillskott till sin personliga budget. En bil i gott skick, oavsett ålder, är nog värd att lägga en del pengar på, men en dåligt skött nyare bil är inte värd några astronomiska summor, precis. Möjligheten att ge goda råd är begränsad, vill jag påstå. 80 papp, kanske? Med lite prutmån...?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: 2015 Niva Urban, prissättning?

Inlägg av Grinolle »

Tack, och jag förstår problematiken att värdera en ”okänd” bil. Men det var som sagt mest ett riktmärke jag var ute efter.

Jag ”behöver” egentligen inte pengarna, men jag kommer inte ha ”användning” för Nivan. Men det känns som lite för mycket pengar att ha i malpåse.
Då är frågan om det är värt att sälja den, och på den nivån du nämner kan det nog vara det. Det var någonstans där (80-85 papp) jag tänkte mig (dock som faktiskt salupris), men jag ville skicka upp en testballong så jag inte låg på tok fel.

Nå, vi får se hur jag gör. Skulle nog tro att jag rätt snart efter en eventuell försäljning kommer börja leta efter en billigare Niva, för jag minns ju hur svår abstinensen var efter min första Niva! :roll:

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
Skriv svar