Stänga av servo?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Stänga av servo?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, någon som vet om man lätt kan stänga av servostyrningen på en -05 niva? Tycker den är lite för lätt när man kör på motorvägen så tanken va att när jag vet att ja ska köra långt att man kunde stänga av den på något sätt. Har en Honda där man kan vända på en liten ventil för vakumslangen vid servon. Finns det något liknande på nivan?

Och om någon vet det, tror ni det går att koppla någon fjärrstyrd ventil så att jag kan stänga av det från kupén?

Tack på förhand!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stänga av servo?

Inlägg av rid54 »

Hmm, tveksam.

Troligen är systemet sådant, att pumpen jobbar hela tiden (drivs med rem från motorn) och oljan cirkulerar fritt när ingen assistans behövs. När man vrider ratten, finns en ventil i styrsnäckan, som styr flödet till en cylinder (motsv) som hjälper till att vrida styraxeln i snäckan, i samma mån som man vill ha vridning med ratten. Ju större kraft man behöver för att vrida ratten, ju mer av oljeflödet (trycket) dirigeras till hjälpsystemet. När man kommer till styrstopp, kommer pumpen att jobba mot fullt tryck och det hörs när övertrycksventilen jobbar (servot sjunger lite) om man pressar ratten mot ändläget. Det är en grej man bör undvika, man anstränger pumpen helt i onödan.

För att stänga av ett sånt system, måste man endera stoppa pumpen, eller så måste man "kortsluta" oljeflödet så att det inte går via styrventilen i styrsnäckan. Tveksam, som sagt, om det går att ordna på nåt enkelt sätt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Stänga av servo?

Inlägg av niva-2121 »

Lada-Vilgot skrev: 18 jan 2021 20:53 Hej, någon som vet om man lätt kan stänga av servostyrningen på en -05 niva? Tycker den är lite för lätt när man kör på motorvägen så tanken va att när jag vet att ja ska köra långt att man kunde stänga av den på något sätt. Har en Honda där man kan vända på en liten ventil för vakumslangen vid servon. Finns det något liknande på nivan?

Och om någon vet det, tror ni det går att koppla någon fjärrstyrd ventil så att jag kan stänga av det från kupén?

Tack på förhand!
Det är inte som så att du tycker bilen är vinglig i motorvägsfart, och vill ha den lite "lugnare"?
Kan var framhjulsgeometrin som är felaktig.
Hjulskränkningen påverkar i viss mån.
Olämplig castervinkel är det som påverkar riktningsstabiliteten mest.
Kanske en 4-hjulskontroll med ev justering?

Ändrat från cambervinkel till castervinkel p g a slarvig korrekturläsning.
Castervinkeln påverkar försprånget, som i sin tur påverkar "vingligheten".
Jämför med kundvagnar och deras länkhjuls stora försprång.

Felaktig (positiv) cambervinkel får man fram om man höjer bilen och inte kompenserar med distans mellan styrspindel och övre triangellänk.
Positiv cambervinkel kan påverka riktningsstabiliteten om vinkeln är allt för positiv ("hjulbent").
Negativ camber ("kobent") leder i en del fall till ökad riktningsstabilitet.
Senast redigerad av niva-2121 den 20 jan 2021 12:29, redigerad totalt 1 gånger.
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Stänga av servo?

Inlägg av ahlberg »

Är jag vilse i pannkakan, men var det inte el-servo på många Niva?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stänga av servo?

Inlägg av rid54 »

:shock:

Elservo tänkte jag inte på, det skulle ju vara lättare... Min '06 och min '11 har bägge hydraulisk iofs.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Stänga av servo?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,
Jag tror jag förstår, den hydrauliska servon verkar vara svår att rubba utan att helt döda den för all framtid. Men om den är el så går det kanske, tvivlar dock på att den är det.

Den är det så att bilen sitter fint på motorvägen men de e bara så att du måste vrida några grader innan det händer något bara. Inte något stort problem men tillräckligt för att försöka jobba runt det när man kör långt.
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Stänga av servo?

Inlägg av rid54 »

Med de symptom du nämner, bör det nog vara motiverat med ett par kontroller:

1. Styrlederna
2. Spindellederna (övre och nedre fästpunkt i bärarmarna)
3. Eventuell ansättning av styrväxeln ("styrsnäckan")
4. Toe-in värdet
5. Framhjulslagren
6. Hjälpstyrarmslagringen (höger sida motsv placering som styrväxeln på vänster)
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SweSweetCheeks
Inlägg: 40
Blev medlem: 26 dec 2014 12:54
Ort: Tärnsjö

Re: Stänga av servo?

Inlägg av SweSweetCheeks »

ahlberg skrev: 19 jan 2021 15:45 Är jag vilse i pannkakan, men var det inte el-servo på många Niva?

Min ena, den som är millenium edition, har elservo.
Dock så där "roligt" glapp...🤣
Mera mjöd i glasen!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Stänga av servo?

Inlägg av niva-2121 »

Nyfiken i en strut undrar när elservo kom och om det det kom samtidigt på alla modeller - och om inte - hur fördelades nyheten på modellerna? :roll:
Forumsponsor
Skriv svar