Motor balans

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Motor balans

Inlägg av IvaniNivan »

Kamaxeln ligger i en kambox och är inte så känslig för om man planar en skev topp. Toppen är ganska stabil där kamboxen är fastskruvad. Du kan lägga en stållinjal och kolla om den är krokig på monteringsytan och om du vill går det bra att plana även den ytan. Vad använder du för topplockspackning? Är det en mls eller en fiberpackning? Mls kan vara mkt känslig på om toppen eller blocket har en ojämn packningsyta. Skrapa rent packningsytan och undvik de roterande slipdukarna som säljs som packningsrengörare.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Ari06
Inlägg: 17
Blev medlem: 06 dec 2020 11:20

Re: Motor balans

Inlägg av Ari06 »

Börja med att önska gott nytt år å god fortsättning 😀 angående topplockspackningen så vet jag inte vad ”mls” står för🙃 . Men den jag har är, gissar jag nu, är en fiber! Den har metall ringar runt cylinder hålen! Å blocket så tvättade jag å skrapade med typ plast skrapa. Sedan en tjock glasskiva ( sponsrad av den lokale glasmästaren 👍) och p1000 våtslippapper lite lätt tuscha av blocket. Rätt eller fel men fick samtidigt en koll på hur rak/slät blocket är.
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Motor balans

Inlägg av IvaniNivan »

Mls står för metal leyer steel. Alltså flera tunna metallpackningar ihop monterade till en packning, kräver fina ytor som är helt plana. Tål mkt höga Tryck/belastning och kan återanvändas. Du har alltså en fiberpackning och de håller utmärkt för standardmotorer. Du har nog gjort helt rätt när du rengjort blockets packningsyta. Blir säkert tätt nu.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Skriv svar