Startproblem

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Pyton
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 okt 2020 11:41

Startproblem

Inlägg av Pyton »

Hej! Har en Niva från -88 som endast startar med starkablar, när man stannar den och försöker starta utan kabler direkt efteråt så knäpper det bara.
Jag har nytt batteri, startmotor och generator

Vad kan felet vara?? Eller något jag gjort fel? :roll:
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Startproblem

Inlägg av ahlberg »

När det gäller elfel är en multimeter väldigt värdefull. Skaffa en enkel sådan och mät spänningen på batteriet före och efter du startar.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

När det gäller elfel är en multimeter väldigt värdefull. Skaffa en enkel sådan och mät spänningen på batteriet före och efter du startar.
Verkligen!

Med en sådan kan du mäta spänningen på batteripolerna (själva blypolerna, "rakt uppifrån", med spetsiga mätpinnar) medan någon provar att starta. Om spänningen sjunker drastiskt är batteriet urladdat eller felaktigt. Inga startkablar för detta prov.

Hur kopplar du in minus-startkabeln? Om du hakar på den på motorn eller liknande när du startar och det funkar, så finns det en möjlighet att jordförbindelsen mellan batteri och chassi eller mellan chassi och motor är trasig/lossnad.

Det kan också vara dålig kontakt mellan polskorna och själva polerna (ärg eller liknande som inte leder ström).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Pyton
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 okt 2020 11:41

Re: Startproblem

Inlägg av Pyton »

Tack fö tipsen

Provade starta med kablarna, sen stänga av och starta utan kablar, då sjönk spänningen till 7-9 volt

Även när man inte gjorde något så sjönk spänningen ganska snabbt.
Så är det troligen batteriet som är kaput?

Har lagt startkablarn direkt på batteriet, så borde inte vara jordproblem? :idea:
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

Pyton skrev: 11 okt 2020 18:31 Tack fö tipsen

Provade starta med kablarna, sen stänga av och starta utan kablar, då sjönk spänningen till 7-9 volt

Även när man inte gjorde något så sjönk spänningen ganska snabbt.
Så är det troligen batteriet som är kaput?

Har lagt startkablarn direkt på batteriet, så borde inte vara jordproblem? :idea:
På din beskrivning skulle jag definitivt misstänka batteriet. Om du har en hyfsat bra batteriladdare kanske det hjälper att ladda batteriet nåt dygn (det var visst nytt?), annars är det kanske ett annat batteri som gäller.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Pyton
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 okt 2020 11:41

Re: Startproblem

Inlägg av Pyton »

rid54 skrev: 11 okt 2020 18:48
Pyton skrev: 11 okt 2020 18:31 Tack fö tipsen

Provade starta med kablarna, sen stänga av och starta utan kablar, då sjönk spänningen till 7-9 volt

Även när man inte gjorde något så sjönk spänningen ganska snabbt.
Så är det troligen batteriet som är kaput?

Har lagt startkablarn direkt på batteriet, så borde inte vara jordproblem? :idea:
På din beskrivning skulle jag definitivt misstänka batteriet. Om du har en hyfsat bra batteriladdare kanske det hjälper att ladda batteriet nåt dygn (det var visst nytt?), annars är det kanske ett annat batteri som gäller.
Jo det är nytt batteri, skall prova ladda det annars blir det att hämta ett till
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Startproblem

Inlägg av niva-2121 »

Pyton skrev: 09 okt 2020 11:50 Hej! Har en Niva från -88 som endast startar med starkablar, när man stannar den och försöker starta utan kabler direkt efteråt så knäpper det bara.
Jag har nytt batteri, startmotor och generator

Vad kan felet vara?? Eller något jag gjort fel? :roll:
Har du verkligen NYTT batteri eller ANNAT BEGAGNAT batteri = nytt för bilen?
Din beskrivning av hur spänningen sjunker tolkar jag som defekt batteri!
Likaså att motorn går att starta med hjälpstartkablar och annat batteri!

Ett säker sätt att kolla batteriets kondition är som följande:
Slå på lyset.
Det lyser (nästan normalt).
Vrid tändlåsnykeln till startläge.
Motorn startar - ELLER!
Det klickar i startmotorn och lyset "går ner" och lyser svagare när du "släpper" på tändlåsnykeln.
Om det lyser när du åter slår på lyset(men liiiite svagare, och multimetern visar runt 10 - 12 volt är det intern avbrott i batteriet.
D v s "paj" på ren svenska.

Om batteriet verkligen är nytt ska du reklamera det.
3 års garanti är vanligt hos det vanliga bildelsförsäljarkedjorna.
Forumsponsor
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Startproblem

Inlägg av Zphinx »

Frågan är ju varför batteriet inte laddas?
När du har motorn igång så mät över batteripolerna. Du skall då ha 14-14,5v.
Har du inte det så bör du kolla upp generatorn.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Startproblem

Inlägg av niva-2121 »

Zphinx skrev: 15 okt 2020 18:46 Frågan är ju varför batteriet inte laddas?
När du har motorn igång så mät över batteripolerna. Du skall då ha 14-14,5v.
Har du inte det så bör du kolla upp generatorn.
Njaa - laddningsspänningen ligger väl snarare på 13,7 till 13,9 volt.
I alla fall på min 2121 M -11.
Har jag fel? :roll:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

Blybatterier som används "cykliskt", dvs laddas ur rätt ordentligt och sedan laddas fulla, ska laddas till 14,4 V, ungefär, varefter laddningen avbryts eller går ner till underhållsladdnind (13,7 V). Om de används i ett spänningssatt system som buffert, så anses det vara lämpligt med ständig underhållsladdning, som då ska hålla c:a 13,7 V. I en bil är det väl egentligen det sistnämnda som stämmer bäst, det är ju generatorn som matar systemet och batteriet är mer som en stabiliserande del, förutom, förstås, att startströmmen ska levereras.

En vanlig start kanske pågår max 5 sekunder och då dras det nog ibland upp till 300 A ur batteriet. Det blir då 1500 As (Ampèresekunder), som är drygt en tredjedels Ah. Batteriet brukar vara på 60 Ah, så urladdningen är inte en "ordentlig urladdning" på något sätt... mindre än 1% av full kapacitet. Sen kör man och då håller generatorn spänningen uppe; en del ström går till förbrukare, en del går till batteriladdning.

Nivans generator (originalet) tycks ha en regulator som jobbar mot 13,7 V, andra bilar jag haft har drivit upp spänningen högre. Idealet vore troligen en regulator som vore smart nog att gå upp till 14,4 efter start och sedan slappna av och hålla 13,7 under resten av körningen. Att hålla batteriet på toppspänning (14,4) flera timmar är rätt meningslöst, det blir bara elektrolys och värme av all elenergin. För Nivans del tror jag att man ska haka på en modern ("smart") laddare nån gång i månaden för att "toppa upp" batteriet ordentligt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Pyton
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 okt 2020 11:41

Re: Startproblem

Inlägg av Pyton »

Var och visade upp batteriet och det gav inte ut tillräckligt, så jag fick ett nytt på garanti.
Har haft i det i 2 dagar och nu när ja skulle starta så var det hel dött 😤

Har jag något som drar ström? Var skall jag börja leta, eller går det att koppla än huvudströms brytare och slippa problemet på de viset🧐
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

Urdraget på 2 dagar är rätt alarmerande. Du kan nog räkna med att det finns en strömtjuv...

Nivans elsystem är förhållandevis enkelt. De grejer som drar ström är de klassiska utrustningsdetaljer som har funnits länge på bilar: lampor, torkare, fläkt, bakrutevärme, radio...

Kolla alla förbrukare att de går att slå till och ifrån och att de reagerar som de ska. Troligen har du inte problemet där, men det är alltid skönt att städa och utesluta. Nästa steg är möjligen att faktiskt mäta tjuvströmmen. Slå ifrån "allt" och lyft polskon från pluspolen. Koppla in en Ampèremätare mellan polsko och pol, välj ett mätområde som tillåter minst 10 A. Upp till kanske 100 mA viloström kan vara OK, om det är en modern radio inkopplad som drar lite för att hålla stationer i minnet. Om det är mer än 100 mA, koppla loss den grova kabeln till generatorn, se om det gör skillnad. Om det gör skillnad, byt diodplattan i generatorn.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Startproblem

Inlägg av niva-2121 »

Du har säkert drag på din Niva.
Kolla eluttaget så det inte är fullt med goja.
Har själv råkat ut för krypström där som dragit ur batteriet på ett par tre dagar. :oops:
Forumsponsor
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Startproblem

Inlägg av DaSmisker »

kapar tråden lite. Har upplevt problem med att starta nivan men har laddat från eluttag under några dagar - igår så tick-tick-tick-ade det bara när jag försökte starta.
Sonen o jag knuffade igång bilen (tacksamt lätt, man lägger i låg och 1:an, sedan släpper upp kopplingen snabbt när man har lite rull) och jag trycker fram voltmätaren på displayen. Det pendlar hej-vilt, verkar ladda, sedan inte. Pendlar mellan 13,1 till 11,7.

Det märkliga är att ibland så vill den bara inte starta, ibland så drar den segt men hackar igång, ibland så startar den bara galant - ingen förutsägbarhet i hur den agerar. Vad säger ni?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Startproblem

Inlägg av rid54 »

Dålig kontakt nånstans på nåt viktigt ställe. Batteriets anslutning till motor och chassie (minuspolen), eller pluspolens anslutning till startmotor och generator. Kolla alla dessa punkter, inklusive kablarnas infästning i kabelskorna. Skulle kunna vara nånstans där det finns en intermittent dålig kontakt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar