Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Inlägg av NEO »

Jämmer ve, elände och egyptiskt mörker! Skylle byta fästena till fördelningslådan då de såg hängiga ut. Ena pinnbults-saten gick dock av. :? :cry: Lite oklart hur tusan man ska få bort den utan tillgång till svets, sitter som berget. Någon som har någon bra idé? Har någon koll på vart man kan hitta en passande pinnbult om man nu lyckas få loss den?

Även nyfiken på dessa fästen. Såg först på de nya efter jag rivit ner de gamla att de har pilar på sig. Ska de sitta åt ett visst håll? Hålen på de är ju även ovala så man ska kunna jsutera de, men hur fasen ska man justera de och vad är rätt "läge" för de?

Bild Bild Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Inlägg av NEO »

Raidade biltema på gasbrännare, rörtång och pinnbultsavdragare. Enda som händer är att jag verkar få ur hylsan som pinnbulten sitter i. Oklart om det är bra eller dåligt men i detta läge det enda som rör på sig. :evil: Håller jag i hylsan med tång och bara drar pinnbulten så känner jag att den är på väg att gå av.

Ska sova på saken men antar att jag imorgon kommer fortsätta med att försöka få ut hylsan så får man angripa det när det är ur bil. Bara hoppas att det inte är katastrofalt att ta ur hylsan. :roll:


Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Inlägg av SA4AQS »

På sista bilden så ser det ut som bulten och hylsan är ett och samma stycke.
Kollade i reservdelskatalog och såg inget om pinbulten.
Kanske man kan borra och gänga i en skruv istället.

http://postapcz.vot.pl/baxter-mirror/re ... gnment.htm
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Inlägg av NEO »

Så långt har jag faktiskt inte tänkt. :roll: Det kan ju vara så men känns samtidigt lite överkurs för ryssarna. Men samtidigt, så hårt som den sitter så går det ju inte att utesluta. Försöker få loss hela hylsan och borrar den nog som du föreslog. 8-)

Bra länk! Tack!
SA4AQS skrev: 16 okt 2021 22:31 På sista bilden så ser det ut som bulten och hylsan är ett och samma stycke.
Kollade i reservdelskatalog och såg inget om pinbulten.
Kanske man kan borra och gänga i en skruv istället.

http://postapcz.vot.pl/baxter-mirror/re ... gnment.htm
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Inlägg av NEO »

:? Tvärstopp på alla fronter med den där. Får riva ner fördelningslådan från bilen och se vad man ska göra.

Ngn som har en BRA och HEL fördelningslåda till en 88a att sälja? :?
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Inlägg av rid54 »

F-lådan är väl i princip samma genom åren. De nyare har en drivning för både hastighetssensor och hastighetsmätare, medan de nyaste har bara för hastighetssensor, men det går att flytta om denna drivning - alla varianterna går på samma spiraldrev i lådan. Jag har en låda från en -11, som är helt OK, men har bytts ut pga att den sjunger så högt, fast det verkar vara standardljudet. Jag bytte för att testa med en annan (beg) låda, men det låter ungefär likandant. Om så önskas kan vi diskutera vidare på PM.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Inlägg av NEO »

Efter lite förvirring med gängstigningar och bultjagande så blev slutresultatet att jag gängade hylsan M10x1.5 och drog i en gängstång som blev nya pinnbulten. Verkar funka so far.

Justeringen var lite luddig dock och tyckte inte fästena rörde sig så mycket, eller ngt, när jag gjorde som på länken/guiden ovan. Å andra sidan så vibrerar skiten varken mer eller mindre nu än tidigare så blir nog skitbra. :lol:

Bild Bild
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Inlägg av SA4AQS »

Toppen att det gick att lösa :D
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Pinnbult till fördelningslådans fäste GICK AV! Samt allmänt om fäste.

Inlägg av rid54 »

När det gäller vibrationerna är det sannolikt att det är den korta "mellanaxeln" som är mest känslig. Den har inga splines, så minsta "fel" i längsled kommer att ge en drag- eller tryckkraft i axeln. Eftersom det verkar vara den klassiska polhemsknuten i den axeln, så ska man ju försöka eliminera alla vinklar, vilket innebär att höjdläget på F-lådan har viss betydelse också. Det går ju att "torrköra" lite, genom att ha F-lådan i friläge och att välja olika växlar och motorvarvtal; de vibrationer som uppkommer då, bör rimligen vara från mellanaxeln.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar