Halloj!
Igår efter en hel del krypkörande på Huddingevägen samt högtryckstvätt undertill började kopplingen te sig något uppkäftigt. Väl nedtrampat så ”suger” det tag i kopplingen och den släpper upp lite mer våldsamt än nödvändigt. Kopplingen har varit något hård sedan start och jag antar att det helt enkelt är dags att byta kopplingscylinder. Ett par frågor dock..
Hur mycket bör jag byta ut när jag ändå är och river? Går urtrampningslager att byta utan att ta ned vxllåda? Det låter lite (ytterst lite) i friläge men när jag frikopplar försvinner det, jag antar att det är lagrena till lådan som låter och inte själva urtrampningslagret? Eller ska jag nöja mig med att bara byta cylindrar och slangar? Borde jag planera andra byten när jag ändå är i farten?
Ha det!
Philip
Byte av koppling, urtrampningslager med?
Byte av koppling, urtrampningslager med?
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
Re: Byte av koppling, urtrampningslager med?
Ljudet kommer säkert från växellådan. Urtrampningslagret sitter så man måste dela motor/växellåda. Det trolig är att det räcker fint med att byta hydrauliken. Glöm inte att ställa in frigång på nån millimeter mellan tryckstångens mutter och kopplingsgaffeln. Om det inte är den nya typen av slavcylinder så måste man titta till detta då och då. Den nyare är självjusterande (och saknar justermutter på stången). Jag är osäker på om det går att byta till nyare om det är den gamla på plats.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)