E10 (bränslet...)

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

E10 (bränslet...)

Inlägg av rid54 »

Hej.

Detta är kanske en typiskt fånig fråga, men forumet verkar ha så mycket kombinerad kunskap att det vore dumt att inte ställa den:

Min nya Lada (21214-33) har en fras i instruktionsboken som innebär att E10 inte är ett bränsle som stöds. Bland trådarna här har man ju fått uppfattningen att spriten annars inte skapar problem (för bilen), men jag skulle verkligen uppskatta en kommentar i det här ärendet. E10 kommer vi ju tydligen inte ifrån, om man inte vill tanka 98, vilket sannerligen vore rätt onödigt... så någon sorts anpassning till verkligheten lär ju behövas.

Tacksam för kommentarer!
/RID
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: E10 (bränslet...)

Inlägg av ahlberg »

Det skadliga som etanol kan göra är vad jag kan begripa att det kan lösa upp föroreningar i bränslesystemet. Det kan även orsaka korrosion, eftersom det alltid finns en viss mängd vatten i etanol. Sen är energiinnehållet lägre, så du måste trycka hårdare på gasen. Å andra sidan är det mindre beläget att "spika", och du kan öka förtändningen och därmed förbränningstemperaturen rejält. Detta gör det möjligt att ta ut högre effekt - men man måste som sagt pytsa i mer soppa med.

Idag kör du på 5% - tror inte 5% ytterligare märks så mycket.

Detta enligt min oveteskapliga uppfattning.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: E10 (bränslet...)

Inlägg av rid54 »

Tja... "ovetenskapligt"; det är mycket tyckande ändå när det gäller etanolbränsle ;) . Sunt förnuft håller med dig och jag tackar för kommentaren!

/RID
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: E10 (bränslet...)

Inlägg av SA4AQS »

Passar på att lyfta fram denna tråden i dagen till ära ;)
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: E10 (bränslet...)

Inlägg av rid54 »

Ja... Kvällstidningarna har ju såklart listor med "De här bilarna klarar E10" och inte finns Lada/VAZ med där... Men om det beror på att man inte vet att märket finns, eller på att det faktiskt är problem med bränslet är ju svårt att greppa. Jag tror nog som trådens tidigare inlägg att det kanske inte spelar så stor roll med några procent hit eller dit. Fast om man häller i sig en vanlig starköl eller en 10,7-procentare märker man ju skillnad...

Jag har sett påståenden att det är packningar och slangar som kan fara illa. Troligen är det bäst att vara uppmärksam, men sådana grejer borde ju kunna bytas om de blir dåliga. Det vore ju illa, om spridarna tog skada, men det är väl Bosch-grejer och finns troligen även i bilar som klarar E10.

Jag körde min tidigare Niva 2006 på E85 lite grann för att testa. Den gick fint, men fick felkod (och tänd motorlampa) pga mager blandning, så jag lade ner försöket rätt snart. Några långtidseffekter kunde jag inte notera, dvs inga kända skador efter ett par tankningar med E85.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: E10 (bränslet...)

Inlägg av SA4AQS »

Ja jag så den listan

Det som berör mig mest med E10 är ökad bränsle förbrukning, mindre effekt och att priset gått upp så mycket den senaste tiden.
Jag ska köra några tankar och se hur det påverkar min förbrukning sen ska jag prova 98 och sen kan jag jämföra, kanske det blir samma kostnad i slutändan :lol:
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
NEO
Inlägg: 136
Blev medlem: 10 dec 2008 06:44
Ort: Stockholm & Katrineholm

Re: E10 (bränslet...)

Inlägg av NEO »

Jag har börjat tanka 98 på OTTO som är en 1988 års modell. Kändes dumt att chansa och all soppa är ju snordyr så oklart om några kronor till spelar någon roll. Drar den dessutom mer med E10 så känns det ok med 98.
/NEO aka Henrik Cednert
OTTO: Niva 1600 -88a.
Busta_Hymen
Inlägg: 43
Blev medlem: 04 aug 2015 13:42
Ort: Vara

Re: E10 (bränslet...)

Inlägg av Busta_Hymen »

För många år sedan, när det var ekonomiskt att göra så, körde jag min gamla Volvo 850 på en blandning av 20 liter E85 och 40-45 liter bensin (vad det blir för procentsats rent brännvin överlåter jag till intelligentian att räkna ut). Detta gjorde jag i några år, enda bekymret var att den blev lite trögstartad på vintern samt att den naturligtvis drog mer bränsle. körde väl en 5000 mil eller så på den blandningen.

Sen kom EU med någon skatteregel så etanolen blev dyrare och jag återgick till ren bensin. Bilen kördes sedan ytterligare 15000 mil innan den såldes.

Kontentan av det här? Jag tror inte E10 är några bekymmer att köra med, med den brasklappen att materialet i de ryska slangarna kanske inte är det bästa. Men om Nivan sålts i Brasilien borde det gå bra, där har de haft E10 sen hedenhös och är väl numer uppe i E20+.

Edit: Nivan var tydligen den bäst sålda 4x4-vagnen i Brasilien under 90-talet, och E10 introducerades där 1993. Källa wikipedia, såklart:

https://en.wikipedia.org/wiki/Ethanol_f ... il#History
https://en.wikipedia.org/wiki/Lada_Niva ... f_the_Niva
Niva 1,7i -95
GAZ Volga 24 -80
Datsun 120Y AF-II -77
Honda Civic Aerodeck -00
Ford Focus cab -10
Rover 75 -00
Volvo 850 -96
Skriv svar