Niva som enda bil?

Allmänt Lada-Niva snack!
krull
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 sep 2016 23:47

Niva som enda bil?

Inlägg av krull »

Hej, har alltid velat äga en lada niva och funderar på att göra slag i saken. Den stora frågan är egentligen om man vågar ha en niva som enda bil? Funderar på en som iaf är från 2010 och framåt. Är väl någorlunda händig rent mekaniskt, nivan är väll inte svårare att skruva i än en typ 240. Har ni några råd?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Niva som enda bil?

Inlägg av niva-2121 »

Hej Krull.
Råder dig till att inte köpa äldre NIVA än 2012.
Då får du ABS-bromsar.
NIVA som endabil?
Beror väl lite på hur stor familj du har.
Och hur du ska använda bilen.
För långpendling på motorväg kan den vara påfrestande för överkänsliga(för vibrationer och vindbrus).
Det längsta jag åkt i ett sträck med NIVA är 55 mil(med stopp för tankning).
NIVA är inte lika bränslesnål som moderna japanska småbilar - omkring litern per mil inklusive lite terrängkörning.
Det som stör mig mest på NIVA är att det inte går att fälla baksätet utan att flytta fram framstolarna.
Och fick jag minst sagt dra in magen.
Vad som var spännande var att öppna motorhuven och bakluckan - skulle reglagen hålla?
Men det gjorde dom för mig.
NIVA är en mycket lagom bil i ordets bästa betydelse.
Delar är inte längre bort än ett samtal med Mathias hos Umeå Offroad och Import - facila priser och snabb leverans.
Du ska definitivt ha ägt en NIVA en gång i ditt liv, det är stärkande och snabbar på din erfarenhet som autodidakt bilmekaniker.
Ett varmgarage med fullständig verktygsuppsättning är inte nödvändigt - men kan vara bra att ha tillgång till.
Personligen vill jag råda dig att byta ut 16"-hjulen med bakelitdäck till 15" med hög profil - kanske 215/80-15".
Fälgar från Suzuki Samurai och Jimny passar.
Michelins åretrunt-däck gjorde min NIVA till en helt annan bil än med orginabakelitdäcken.
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Niva som enda bil?

Inlägg av rid54 »

Jag är i samklang med föregående talare, men med kanske några andra idéer.

Jag har haft en 2011 (med ABS) sedan 2012, då den var ny. Inte familjens enda bil, men min oftast använda bil. Den drar runt 0,8 L/mil och knappt nån motorolja och har rullat 11.000 mil nu. Diverse fix har genomförts pga vibrationer och oljud, men jämfört med andra bilar jag haft är den hittills billig i drfit vad gäller mekaniken + att man kan fixa det mesta själv (som en 240...).

Till saken hör, att det är bäst för själen att hålla sig under 100 km/h som marschfart. Inte pga ostabilitet eller liknande, men det låter en del och bränsleförbrukningen stiger med farten.

Att ha eller byta till kardaner med CV-knutar är en bra idé.

Att skaffa andra däck till originalfälgarna är en bra idé också. Det finns att få i rätt dimension och då slipper man funderingar runt offset och annat hjulrelaterat. Originaldäcken har inte en bra gummiblandning för nån väderlek egentligen. Jag använder nån form av vintergodkända åretruntdäck, de funkar fint och är i samma dimension som originaldäcken.

Det finns hur mycket som helst att tipsa om, men det är sånt som finns på forumet. Jag har inte ångrat bilvalet, kan jag säga.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar