Är jag hemma nu?

Allmänt Lada-Niva snack!
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Är jag hemma nu?

Inlägg av jag »

Tjena!

Ny Nivaägare. Startade omedelbart en biltråd, är en del att göra på ”blå skrotus”.. Jag bor i Hökarängen/Farsta och jobbar i Huddinge. Lever med familj i en lägenhet på ”kryddhyllan” som området kallas. Uppvuxen på landet med traktorer och motorer.

Har de senaste åren ägt en fem-sex alfa romeos och var tidigare medlem i svenska treklöversklubben… har tröttnat stenhårt på de bilarna. Finns inget som rostar och går sönder så mycket som de… har hört att Nivorna ska vara segrare i både rost och sabbklassen men delarna kostar åtminstone inte ens hälften av alfadelarna. Varit en sväng i mercaträsket och ganska nyligen sålt en S123 -82 300TDT men har kvar en W123 -82 230 jag inte lär sälja. Även dessa kända för att rosta paniskt… har bytt hela golvet och sparklådor samt stora delar av skärmarna och torpeden på den vi har kvar.

Har plats i ett parkeringsgarage under OKQ8 i Farsta utan möjlighet att svetsa men det mesta övriga kan jag göra.

Nivan då? ”Blå Skrotus”, en 1700 från -09 som gått 1800mil, köpt av firma i Huddinge/Botkyrka för alldeles för mycket stålars.. går något sönder på den nu får jag nog exportera en njure eller två till Kina… Frugan var på resa utrikes så fick vara snabb medan hon var borta så hon inte kunde protestera… väl upphämtad på Arlanda gillade hon färgen men tyckte att vibrationerna var i det grövsta laget. Jag försökte övertala henne att lyxigaste lyx-mercorna, bentleys, Lexus och maybach har massagestolar med vibration i bilarna… och så Niva, men hon var inte mycket nöjdare för det. :-P vår dotter älskar bilen och det är det viktigaste! Hon är ofta med under bilarna och blir skitig och hon gillar rally och off-road, eller ”krockbilar” som hon kallar det, så det blir nog bra det här.

Som sagt en hel del att göra innan vintern infinner sig, det jag inte skrev i biltråden är att packboxarna i vxl, överföringslåda och diffarna verkar slut allihopa då det skvittrat olja i bra mängder undertill. Skulle spänna kedjan idag men hittade inte kedjespännaren, gick hem och tog en tupplur istället, blir ju en dag imorgon också… och om det mot förmodan inte blir det är det ju ändå skit samma :-)

Ha det!
Philip
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
Toljatti
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 nov 2020 19:26

Re: Är jag hemma nu?

Inlägg av Toljatti »

Tjena Philip!

Nog inte så många som gått från Alfa Romeo --> Niva, kul att du hittat hit 8-)

Hur har det gått med packboxarna mm?
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är jag hemma nu?

Inlägg av rid54 »

Årsmodell 09 har helt hydraulisk spännare till kamkedjan, så normalt krävs inga ingrepp där. Den har även "hydrauliska ventillyftare", dvs anordningar som tar upp ventilspelet genom motoroljans tryck, så man slipper kolla/ställa ventilspelet. Har bilen vanliga polhemskors eller CV-knutar på kardanaxlarna? Vibrationer kan uppstå med osmorda/slitna polhemskors ("knutkors" i dagligt tal). Jag hoppas du har hittat verkstadshandboken, där finns en del tips om vibrationer och åtgärder. Att flytta omkring fördelningslådan lite i längsled, och även höjdled med mellanlägg kan ge effekt, liksom lite vridning, men det är rätt mycket trial-and-error-övningar där... Knuten och Hardyskivan i mellanaxeln måste vara i gott skick för att det ska lyckas.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Är jag hemma nu?

Inlägg av jag »

Toljatti skrev: 28 aug 2021 15:21 Nog inte så många som gått från Alfa Romeo --> Niva, kul att du hittat hit 8-)

Hur har det gått med packboxarna mm?
Tjena Toljatti!

Nä, alfa Romeo är inte riktigt min grej egentligen. Farsan har väl haft ett tiotal alfor, som barn hinkade vi runt i alfetor, alfasuder och andra kultalfor när vi inte åkte amazon med rost upp till dörrhandtagen. Mina farbröder var/är alfistis (den ena har varit ordförande i treklöversklubben) och morsan, farfar, morfar… ja, praktiskt taget hela släkten är eller har varit alfisti, så jag hade inte mycket till val. Personligen har jag föredragit pilsnerhäckar, raggarhinkar, sunkvolvos och gamla mercor till familjens förtret. Har dock ledsnat på att ständigt skruva svindyra mercorna och svetsa hela vintrarna.. enda Volvomodellerna jag vill ha är 14x, 24x eller 340/360 och alla de har ju blivit så ofantligt dyra och börjar bli svårt att få fatt i delar. Började spana på Niva för något år sedan och längtan har bara växt. Priserna är rätt bra för väldigt fina exemplar och reservdelarna är upprörande billiga… och efter att ha spenderat några kvällar i garaget med den (och på vägen) kan jag säga att jag är helt nöjd! En jädra ball bil som får alltifrån småbarn att vinka till azerbadzjaner att prata minnen på beninplan..

Packboxarna ja… de läcker! :lol:
Bytte gegga i diffar/f-låda/vxllåda… insåg att jag inte ska kolla på pluggen för å veta när det är dags att sluta fylla, för det sipprar ut bakom medbringarna istället (i framdiffen rinner det ut vid vänstra drivaxeln) :lol: :lol:

Jag ska göra något åt det i nästa vecka förhoppningsvis.
rid54 skrev: 28 aug 2021 16:48 Årsmodell 09 har helt hydraulisk spännare till kamkedjan, så normalt krävs inga ingrepp där. Den har även "hydrauliska ventillyftare", dvs anordningar som tar upp ventilspelet genom motoroljans tryck, så man slipper kolla/ställa ventilspelet. Har bilen vanliga polhemskors eller CV-knutar på kardanaxlarna? Vibrationer kan uppstå med osmorda/slitna polhemskors ("knutkors" i dagligt tal). Jag hoppas du har hittat verkstadshandboken, där finns en del tips om vibrationer och åtgärder. Att flytta omkring fördelningslådan lite i längsled, och även höjdled med mellanlägg kan ge effekt, liksom lite vridning, men det är rätt mycket trial-and-error-övningar där... Knuten och Hardyskivan i mellanaxeln måste vara i gott skick för att det ska lyckas.
Jo, det är polhemskors (lyckligtvis). Ska ju ner med allting snart så ska kolla skicken på dem. Ska se om det finns polhemskors med smörjnipplar att köpa till Nivan så man kan ha underhåll på dem istället för att byta ut.

Tack för tipset med att justera positionen på förselningslådan! Mellanaxeln (den minimala) ser ut att vara i prima skick, inga sprickor i hardyn..

Jag måste haft rejäl tur! Visste inte att det var både hydrauliska spännare och lyftare! Trodde alla hade sådana man måste justera! Borde köpa en trisslott med den här turen! :-D

Tack för att du delar din erfarenhet och många bra tips!

Edit:
Nä, någon verkstadshandbok har jag inte.. har kollat lite efter haynes men inte hittat någon.. vars får jag fatt i den? Hittade någon länk någonstans på en ”niva for noobs”-sida som var utdaterad (död länk).
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Är jag hemma nu?

Inlägg av rid54 »

http://lada.co.uk/manuals.htm

Där finns handböcker! En bra sida för tekniska frågor fast på engelska. En del svenska Nivaister finns där också.

Umeå Offroad har knutkors med smörjnippel. Åtminstone hade för nåt år sen. Spara de gamla fjäderringarna om du byter! Det kan uppstå tröghet pga olika tjocklek på dessa ringar och det är inte bra om det spänner. Det är ett elände att slipa dem tunnare.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Är jag hemma nu?

Inlägg av SA4AQS »

Verkstads handbok och reservdelskataloger som umeåoffroad har samlat ihop.
https://drive.google.com/drive/folders/ ... sp=sharing
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
jag
Inlägg: 61
Blev medlem: 19 aug 2021 09:45
Ort: Hökarängen

Re: Är jag hemma nu?

Inlägg av jag »

Stort tack till er båda, rid54 och SA4AQS! :)
Händer inget - händ själv!
————————————————
Niva 1700 -09
Mercedes W123 230 -83
Skriv svar