Lättmekad bil? Mwahahaha

Allmänt Lada-Niva snack!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Lättmekad bil? Mwahahaha

Inlägg av rid54 »

Läckande värmekran är ju inget som låter alltför dramatiskt, men det går ju inte att leva med det hur länge som helst. Om inte annat blir ju inredningen helt marinerad i kylvätska efter ett tag. Reservdelen är ju inte dyr, heller, och de kranar som levereras numer är tydligen bättre konstruerade. Så det är ju bara att byta. Eller?

Efter att ha tagit bort hyllan under handsfacket ser det ju ut som om man med lite kroppsböjningar kan ta loss den gamla kranen och sätta dit en ny utan trassel. Fyra 10 mm sexkantskruvar och vajern, ser inte svårt ut. :)

Hmnåja. Skruvarna i värmepaketet lossnar fint, men de "inre", som håller kranen i värmeröret från motorn går inte att lossa. Det sitter nån J@v€lns konstruktionsdetalj i vägen. :shock:

Plan B: Lossa värmeröret från slangen i motorrummet och dra ut kran och rör. Yes!

Skifta kranar! Värmeröret + kran trycks tillbaka och ska sedan fästas i värmepaketet. Men... WTF?!? Den nedre skruven tar inte!

Ta bort mittpanelen i instrumentbrädan, ta bort fläkthuset, koppla loss och vik undan spridarstyrkabeln, lossa DET ANDRA värmeröret från slangen i motorrummet och dra ut värmepaketet helt o hållet. Vad finner man då, månne? Fästflänsarna i gaveln på värmepaketet har lösa fyrkantiga muttrar, som sitter LÖST i en skåra. När man tar ut den lägre skruven för värmekranen ramlar muttern ur och hamnar i fläktkåpan.

Plan C: montera kran + värmerör på värmepaketet när det är urtaget ur bilen. Montera bort luftrenarboxen i sin helhet. Montera bort genomföringsplåten för värmerören i torpedväggen, sätt tillbaka värmepaket med kran och två rör, sätt tillbaka fläkthuset så värmekapetet sitter still. Montera tillbaka (med STORT besvär) genomföringsplåten och de två värmeslangarna. Återmontera luftrenarboxen (vem har kommit på de hopplösa gummifästena??). Sen noterar man, med viss uppgivenhet, att öglan i manövervajern inte går över armen på kranen och vajern är som gjord av vapenstål, helt omedgörlig. Så det blir att fila lite på armen, så att öglan går att trä på.

Om jag känt till vissa detaljer från början, hade jag säkert gått in för att ta loss värmepaketet från början. Enda goda effekten av den lossnade muttern var att jag kunde ta bort en häpnadsväckande mängd barr och löv från värmepaketet, när det nu ändå skulle bort...

En mardröm att lämna bort ett jobb av denna karaktär. Men reservdelen är ju billig...

Ett tips är att ta bort värmepaketet direkt, åtminstone om man har en nyare VAZ. Tror att de äldre värmepaketen hade integrerade gängor i fästflänsarna. Passa på att kolla att kranens arm passar i vajeröglan, innan alltihop monteras.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Lättmekad bil? Mwahahaha

Inlägg av SA4AQS »

Kanske hade du bara otur, jag tyckte det gick smidigt att byta kranen på plats.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lättmekad bil? Mwahahaha

Inlägg av rid54 »

Jo :D det var nog lite otur...

Jag har gjort det på en VAZ 2107 och det funkade fint, men den där muttern som slank iväg ställde ju till det lite, kan man säga.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lättmekad bil? Mwahahaha

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 28 feb 2021 14:52 Återmontera luftrenarboxen (vem har kommit på de hopplösa gummifästena??).
Måste heeelt instämma.
Vilken idiotisk fastsättning av luftrenaren! :evil:
Forumsponsor
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Lättmekad bil? Mwahahaha

Inlägg av maggan »

Som att byta glødlampa på vissa morderna bilar :lol: :lol:
Det blev ju inte en gång en projekt-tråd av eventyret...

På gammel-Niva så sitter gjengerna i værmepaketet, men det er bøkigt som f i alla fall å komma åt. Man nu behøver du nok inte utføra denna operasjonen på nytt på många år👍
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lättmekad bil? Mwahahaha

Inlägg av rid54 »

Ja det vore skönt... Jag brukar inte oja mig så mycket över sånt här, men det blev en kombo av dålig planering från min sida och några mindre lyckade lösningar (lös mutter) som gjorde att det tog sin tid och lite blodsoffer innan det blev klart. Det är enklare att byta lampor!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lättmekad bil? Mwahahaha

Inlägg av rid54 »

Ja, för att avsluta gnället (som inte är att betrakta som alltför allvarligt), så blev det ju bra till slut och nu funkar det som det ska. Jag bytte den helt glykolmarinerade originalgolvmattan (tyglump med ett plastöverdrag) mot ett tillskuret liggunderlag under gummimattan, och det verkar bli bra. Kanske det under sommaren blir byte även på förarsidan - den där tyglumpen verkar dra åt sig fukt och det kan ju inte vara en bra idé på något vis.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Lättmekad bil? Mwahahaha

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 13 mar 2021 22:44 Ja, för att avsluta gnället (som inte är att betrakta som alltför allvarligt), så blev det ju bra till slut och nu funkar det som det ska. Jag bytte den helt glykolmarinerade originalgolvmattan (tyglump med ett plastöverdrag) mot ett tillskuret liggunderlag under gummimattan, och det verkar bli bra. Kanske det under sommaren blir byte även på förarsidan - den där tyglumpen verkar dra åt sig fukt och det kan ju inte vara en bra idé på något vis.
Så har jag gjort på flera bilar.
Liggunderlägg kan man med fördel även klistra på dörrarnas insida av plåten och bakom B-stolparna samt på bakluckan innanför plastfolien.
Ö&B:s tjocka liggunderlägg och Biltema:s kontaktlim på burk rekommenderas.
Blir lite mer ombonat och "Mercaklang" vid dörrstängning. :lol:

Antar att fler än jag borrat underifrån genom golvet(bagagerumsgolv för infästning lastförankringar och fram för hasplåt) och funnit att borret begåvats med en golfbollsstor ansamling av tyglumpen? :evil:
Forumsponsor
Skriv svar