Hej alla / Hallo zusammen

Allmänt Lada-Niva snack!
Användarens profilbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Hej alla / Hallo zusammen

Inlägg av Pilz »

Hej alla

Jag heter Stefan och bor i Tyskland.
Jag driver mig ett Niva-modellår 2018 och har ofta tittat in här med dig, för jag tycker att det är intressant vad som händer i andra länder. Jag är lite förvånad över att det finns ett så stort samhälle i Sverige, eftersom jag har sett en Niva i Sverige i många år.
Tyvärr talar jag inte svenska och måste hantera med Google-översättning.
Just nu letar jag efter möten med dig i Sverige, som du kan besöka på semester.

så långt ifrån mig ...
Hälsningar Stefan

----------------------------

Hallo zusammen

Mein Name ist Stefan und ich lebe in Deutschland.
Ich fahre selber einen Niva Modelljahr 2018 und habe schon öfter hier bei euch reingeschaut, da ich es auch interessant finde was in anderen Ländern geht. Ein wenig bin ich übberascht dass es eine so grosse Gemeinschaft in Schweden gibt, da ich in vielen Jahren erst einen Niva in Schweden gesehen habe.
Leider beherrsche ich die schwedische Sprache nicht und muss mir mit Google Translation behelfen.
Im Moment schaue ich nach Treffen bei euch in Schweden, welche man im Urlaub mal besuchen könnte.

soweit erstmal von mir...
Grüsse Stefan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hej alla / Hallo zusammen

Inlägg av niva-2121 »

Willkommen Pilz/Stefan. :D
Forumsponsor
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Hej alla / Hallo zusammen

Inlägg av Maskirovka »

välkommen

finns ju sweden offroad tour med körningar, alla sorters bilar

sedan beror det på vilkens sorts träffar man kollar efter ?
Användarens profilbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Re: Hej alla / Hallo zusammen

Inlägg av Pilz »

Hej niva-2121, hej Maskirovka

Jag känner SOT från att lyssna och läsa. Tyvärr sker detta alltid mycket tidigt på sommaren. Som regel har vi (min fru och jag) inga helgdagar just nu.
Men jag har redan fått information om de olika arenorna. Men om du inte talar språket och inte känner till praxis är det inte alltid lätt att bedöma om du kan köra dit officiellt under hela året.

Vilken typ av rutter letar jag efter?
Risken bör förbli hanterbar, eftersom vi vanligtvis är ensamma på vägen och vi måste komma hem på vår egen axel (verktyg och några små reservdelar vi har här).
Rutter där det är klart från början att vi inte kommer dit utan hjälp utanför kommer att elimineras. Eftersom vi reser med litet bagage för att bli så lätt som möjligt, har vi t.ex. inga vinsch ombord.
Om andra fordon är på plats för att hjälpa är jag redo för en större risk.

modifieringar:
MT-däck 175 / 80R16, lätt upphöjd, underkörningsskydd, Rockslider, luftintag i motorrummet höjt, elektronik skyddad från vatten. Nästa år kommer ytterligare en reduktionsväxel och en Torsensperre på bakaxeln.

Är detta Google Swedish förståeligt för dig?


hälsningar
Stefan
------------------

Hallo niva-2121, hallo Maskirovka

Die SOT kenne ich vom Hören und Lesen. Leider findet diese immer sehr früh im Sommer statt. In der Regel haben wir (meine Frau und ich) zu diesem Zeitpunkt noch keinen Urlaub.
Ich habe mir aber schon Informationen über die verschiedenen Veranstaltungsorte eingeholt. Aber wenn man die Sprache nicht beherrscht und nicht mit den Gepflogenheiten vertraut ist, ist es nicht immer einfach einzuschätzen ob man dort während des ganzen Jahres offiziell fahren darf.

Welche Art von Strecken suche ich?
Das Risiko sollte überschaubar bleiben, da wir normalerweise alleine unterwegs sind und wir auf eigener Achse wieder nach Hause kommen müssen (Werkzeug und ein paar kleine Ersatzteile haben wir dabei).
Strecken bei denen von vornherein klar ist dass wir dort ohne fremde Hilfe nicht durchkommen, scheiden aus. Da wir mit kleinem Gepäck unterwegs sind, um möglichst leicht zu sein, haben wir z.B. keine Winde an Bord.
Wenn andere Fahrzeuge zum Helfen vor Ort sind bin ich zu einem größeren Risiko bereit.

Modifikationen:
MT-Reifen 175/80R16, leichte Höherlegung, Unterfahrschutz, Rockslider, Luftansaugung im Motorraum höher gelegt, Elektronik vor Wasser geschützt. Nächstes Jahr wird noch ein anderes Untersetzungsgetriebe und eine Torsensperre an der Hinterachse kommen.

Ist das Google-schwedisch für euch eigentlich verständlich?


Grüsse
Stefan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hej alla / Hallo zusammen

Inlägg av niva-2121 »

Jag har inte minsta besvär med den svenska delen/googleöversättningen.
Däremot lite svårt att förstå vissa tyska glosor.

Gå in på swedenoffroad.org och läs.
Forumsponsor
Användarens profilbild
Pilz
Inlägg: 15
Blev medlem: 13 okt 2019 17:44
Ort: Hückelhoven / Tyskland

Re: Hej alla / Hallo zusammen

Inlägg av Pilz »

niva-2121 skrev: 15 okt 2019 10:47 Jag har inte minsta besvär med den svenska delen/googleöversättningen.
Däremot lite svårt att förstå vissa tyska glosor.

Gå in på swedenoffroad.org och läs.
Tack, det var rätt tips.
Jag hittade inte swedenoffroad.org men swedenoffroad.se med antydningar till andra sidor och mycket användbar information för mig.

tack
Stefan

------------------------

Ich danke dir, das war der richtige Tip.
swedenoffroad.org habe ich nicht gefunden, dafür aber swedenoffroad.se mit Hinweisen zu weiteren Seiten und vielen für mich nützlichen Informationen.

Danke
Stefan
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hej alla / Hallo zusammen

Inlägg av niva-2121 »

Annat bra forum, tycker jag, är 4x4sweden.se
Läser du även det så kommer du med tiden att bygga upp ditt förråd av svenska glosor, framför allt med 4x4-/offroad-glosor.
Nästa steg, kanske det svåraste, är att uttala dem, och sätta samman till meningar.
Lycka till med språkinlärningen och välkommen till SOT (Sweden Offroad Tour) till sommaren.
Hoppas du vågar dig upp till Mälardalen (runt sjön Mälaren).
;)

Rättelse: Ska vara swedenoffroadtour.org
Forumsponsor
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Hej alla / Hallo zusammen

Inlägg av Maskirovka »

finns lite olika saker som är intressant

ex som körningar på offroad banor, det finns en del av dom och man kan ha lite koll på när det körs

man kan åka runt på overlanding

eller åka runt på mindre vägar och bara ha kul
Skriv svar