Skogs Niva
- suddenfromaspudden
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 04 aug 2021 08:12
- Ort: Björnlunda
- Kontakt:
Skogs Niva
Hej alla.
Många gånger har jag ramlat in på ert forum när jag surfat runt med Niva drömmar.
Men nu i våras så stod stjärnorna upplajnade å chansen kom att slå till på en lite smårisig Niva som stått hos en granne på landet de senaste 4-5 åren. Men nu gjorde jag slag i saken å köpte den efter digert blängande som den stått och suktat mig ett par år.
Inget baksäte i bak och en extra fördelarlåda låg i skuffen. Och ett sönderkört avgassystem.
Jag hade provkört den tidigare och då var batteriet slut så man fick starta den med starthjälpare, men den gick inte varm å allt som behövde fungera gjorde det, för utom diff spärren.
Men när jag nu kom över till hans gård för att köra den de 200 meterna hem till min gårdsplan så ville den inte längre starta.
Jag började med att testa gnista och de hade den, sen körde jag en 4 lit dunk med aspen dir innan soppa pumpen för att utesluta stopp i bränslerören. Men då började bensinpumpen läcka som ett såll.
Så de blev en improviserad renovering av den med lite silikon. Och efter 15 promenader av och an hem å tillbaka till grannen så kunde jag köra den hem till mitt lilla garage. Stor glädje infann sig.
dagen den hämtades hem:
Väl hemma började listan växa på vad jag behövde fixa för att få den till en rolig skogs bil under sommarsemestern.
Förgasare och bränslepump renoverings kit inhandlades och dom togs av bilen och följde med hem från landstället för att hinnas fixas innan nästa fritidshusresa.
Umeå offroad bistod med snabb leverans av delarna o arbetet startade.
Väl uppe pålandet nästa gång så monterades de på igen.
Pumpen fungerade kanon men förgasaren ville inte riktigt gå som den skulle.
Ett komplett service fick Nivan oxå. Nya stift, kablar, alla filter plus oljor i alla lådor å axlar. Men efter en helgs skuvande så beställde jag en ny förgasare och en ny brytarlös fördelare ink tändspole. Ena framlycktan byts och slangen till kopplingens slavcylinder byts ut.
Någon månads väntan till nästa långhelg så sattes allt på plats. Den STARTADE OCH GICK KANON! Men efter 4 startförsök så brann startmotorn och även en sådan fick beställas.
Nu började semestern och den nya starten kastades in och nu fungerade ju allt!
Första skogs turerna imponerade! Med rätt blanka däck så tog den sig fram otroligt bra och den nätta storleken hjälper verkligen mellan träden. Nu startar de kosmetiska arbetet med utrivning av all gammal isolering för att komma ner till rost hål i golv som lagas och de mesta får en rejäl dos rostskyddsfärg.
Säkert 100 m kabel rivs ut som inte går nånstans.
Ett avgassystem fixas av de delar som låg i skuffen när den köptes. Det var ihopknöcklat men friskt i plåten, så det blev en ljudämpare under och en kort "sidepipe" som kommer ut i passagerar bakre hjulhus.
En ny kofångare svetsades sedan ihop av gamla delar och ett uttag för veven vixades i den.
Växellådan tjuter, men det är troligtvis lagertjut så den för rulla med tills de inte går mer så får de bli en bättre begagnad en senare, alt ett lager kit.
Som ett sista pass för uppiffning så lackar ja den i tidsenlig 80tals look med lite coola stripes på bakskärmarna och rally svart på huven.
Jag är otroligt nöjd med mitt köp och eftersom det än så länge är en skogsbil så finns inte pålitlighets kravet som en vardagsbil har.
Men ju mer den fixas så närmar de sig en besiktning nån gång i framtiden.
Men innan dess får de bli några skogs år för att lära känna den närmare.
Hoppas ni gillar den och jag ser fram emot att använda ert trevliga forum fyllt av kunniga personer i min resa mot en mer renoverad version av min nya familjemedlem!
Mvh Matte
Många gånger har jag ramlat in på ert forum när jag surfat runt med Niva drömmar.
Men nu i våras så stod stjärnorna upplajnade å chansen kom att slå till på en lite smårisig Niva som stått hos en granne på landet de senaste 4-5 åren. Men nu gjorde jag slag i saken å köpte den efter digert blängande som den stått och suktat mig ett par år.
Inget baksäte i bak och en extra fördelarlåda låg i skuffen. Och ett sönderkört avgassystem.
Jag hade provkört den tidigare och då var batteriet slut så man fick starta den med starthjälpare, men den gick inte varm å allt som behövde fungera gjorde det, för utom diff spärren.
Men när jag nu kom över till hans gård för att köra den de 200 meterna hem till min gårdsplan så ville den inte längre starta.
Jag började med att testa gnista och de hade den, sen körde jag en 4 lit dunk med aspen dir innan soppa pumpen för att utesluta stopp i bränslerören. Men då började bensinpumpen läcka som ett såll.
Så de blev en improviserad renovering av den med lite silikon. Och efter 15 promenader av och an hem å tillbaka till grannen så kunde jag köra den hem till mitt lilla garage. Stor glädje infann sig.
dagen den hämtades hem:
Väl hemma började listan växa på vad jag behövde fixa för att få den till en rolig skogs bil under sommarsemestern.
Förgasare och bränslepump renoverings kit inhandlades och dom togs av bilen och följde med hem från landstället för att hinnas fixas innan nästa fritidshusresa.
Umeå offroad bistod med snabb leverans av delarna o arbetet startade.
Väl uppe pålandet nästa gång så monterades de på igen.
Pumpen fungerade kanon men förgasaren ville inte riktigt gå som den skulle.
Ett komplett service fick Nivan oxå. Nya stift, kablar, alla filter plus oljor i alla lådor å axlar. Men efter en helgs skuvande så beställde jag en ny förgasare och en ny brytarlös fördelare ink tändspole. Ena framlycktan byts och slangen till kopplingens slavcylinder byts ut.
Någon månads väntan till nästa långhelg så sattes allt på plats. Den STARTADE OCH GICK KANON! Men efter 4 startförsök så brann startmotorn och även en sådan fick beställas.
Nu började semestern och den nya starten kastades in och nu fungerade ju allt!
Första skogs turerna imponerade! Med rätt blanka däck så tog den sig fram otroligt bra och den nätta storleken hjälper verkligen mellan träden. Nu startar de kosmetiska arbetet med utrivning av all gammal isolering för att komma ner till rost hål i golv som lagas och de mesta får en rejäl dos rostskyddsfärg.
Säkert 100 m kabel rivs ut som inte går nånstans.
Ett avgassystem fixas av de delar som låg i skuffen när den köptes. Det var ihopknöcklat men friskt i plåten, så det blev en ljudämpare under och en kort "sidepipe" som kommer ut i passagerar bakre hjulhus.
En ny kofångare svetsades sedan ihop av gamla delar och ett uttag för veven vixades i den.
Växellådan tjuter, men det är troligtvis lagertjut så den för rulla med tills de inte går mer så får de bli en bättre begagnad en senare, alt ett lager kit.
Som ett sista pass för uppiffning så lackar ja den i tidsenlig 80tals look med lite coola stripes på bakskärmarna och rally svart på huven.
Jag är otroligt nöjd med mitt köp och eftersom det än så länge är en skogsbil så finns inte pålitlighets kravet som en vardagsbil har.
Men ju mer den fixas så närmar de sig en besiktning nån gång i framtiden.
Men innan dess får de bli några skogs år för att lära känna den närmare.
Hoppas ni gillar den och jag ser fram emot att använda ert trevliga forum fyllt av kunniga personer i min resa mot en mer renoverad version av min nya familjemedlem!
Mvh Matte
Lada Niva -87
Toyota Landcruiser HJ60 -85
Volvo 142 -67
Toyota Landcruiser HJ60 -85
Volvo 142 -67
Re: Skogs Niva
Hej och varmt vælkommen til forumet.
Det var rolig læsning, att få se en gammal travare bli væckt till liv igjen
Lackeringen på bakskjermana piffade værkligen upp utsenendet. ser ut som en tuff bil med lite patina och en spænnande livshistoria.
Ær den klar før livet på landet nu eller har du flera planer før ting som skal fixas?
Lycka till vidare med prosjektet?
Det var rolig læsning, att få se en gammal travare bli væckt till liv igjen
Lackeringen på bakskjermana piffade værkligen upp utsenendet. ser ut som en tuff bil med lite patina och en spænnande livshistoria.
Ær den klar før livet på landet nu eller har du flera planer før ting som skal fixas?
Lycka till vidare med prosjektet?
Senast redigerad av maggan den 17 aug 2021 10:03, redigerad totalt 1 gånger.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Re: Skogs Niva
Hallå Skogs Niva.
Ser att du har samma takräcke som jag hade till min Niva.
Praktiskt med hopfällbart.
Snygg "brödburk" under huven.
Minns den från min barndom.
Jag hade Meccano i min.
Ser att du har samma takräcke som jag hade till min Niva.
Praktiskt med hopfällbart.
Snygg "brödburk" under huven.
Minns den från min barndom.
Jag hade Meccano i min.
Forumsponsor
Re: Skogs Niva
Kul att se resultatet av konstruktivt arbete! Efter nära 10 år och 10.000 mil som Nivaägare blir jag fortfarande glad av att köra bilen. F-lådan tjuter lite, men det har varit med från början (ny bil) och det är ingen glidare, men kul är det. Lycka till framöver!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
- suddenfromaspudden
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 04 aug 2021 08:12
- Ort: Björnlunda
- Kontakt:
Re: Skogs Niva
Tack så mycket för vänliga ord och välkomnande!maggan skrev: ↑17 aug 2021 08:49 Hej och varmt vælkommen til forumet.
Det var rolig læsning, att få se en gammal travare bli væckt till liv igjen
Lackeringen på bakskjermana piffade værkligen upp utsenendet. ser ut som en tuff bil med lite patina och en spænnande livshistoria.
Ær den klar før livet på landet nu eller har du flera planer før ting som skal fixas?
Lycka till vidare med prosjektet?
Den kommer nog få bo på landen nån eller ett par säsonger, för att lära känna den närmare. men planen är att få den till lagligt skick och långturs-pålitlig mekaniskt (så pålitlig en Niva kan bli)
Tack så mycket!
-Matte
Lada Niva -87
Toyota Landcruiser HJ60 -85
Volvo 142 -67
Toyota Landcruiser HJ60 -85
Volvo 142 -67
- suddenfromaspudden
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 04 aug 2021 08:12
- Ort: Björnlunda
- Kontakt:
Re: Skogs Niva
Ja, de är ett smidigt räcke! hittade den på tradera för några år den.
Haha, ja brödburken var ett arv från mina föräldrar som ja tänkte passade ju perfekt i reservhjulsgropen. (den är fastbultad genom innerskärmen med förstärkningsbrickor)
Tyckte det passade, och jag får faktiskt rum med allt nivan behöver(änsålänge) Smidigt å nära till hands
Tack för svaret!
Mvh Matte
Lada Niva -87
Toyota Landcruiser HJ60 -85
Volvo 142 -67
Toyota Landcruiser HJ60 -85
Volvo 142 -67
- suddenfromaspudden
- Inlägg: 7
- Blev medlem: 04 aug 2021 08:12
- Ort: Björnlunda
- Kontakt:
Re: Skogs Niva
Ja man får en glädje som bara äldre bilar kan ge! Väldigt givande upplevelse men en så pass kompetent bil, både på väg och i skogen!
Tack för svaret!
Mvh Matte
Lada Niva -87
Toyota Landcruiser HJ60 -85
Volvo 142 -67
Toyota Landcruiser HJ60 -85
Volvo 142 -67