Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av ahlberg »

Räkan skall tillbaka! Detta år blev ett sabbatsår, men nu tar vi tag igen.

Här finns lite historik om någon nu missat Räkans tidigare äventyr här på forumet: viewtopic.php?f=15&t=3876

Vet inte riktigt varthän bygget kommer att gå denna gång, men nyckelorden är diskret och kompetent. Tänkte jag. Vi får se...

Började lite försiktigt med att rikta en intryckt dörr. Vilket raskt ändrades till rostlagning i dörrbotten innan själva riktningen kunde ta vid. Alla här gillar ju rostlagning, så såklart tog jag några bilder. Bara kom ihåg att jag kör inget finlirande, det är funktion som gäller.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Tidplanen är ganska flexibel, men målet är väl offroadsäsongen 2021.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av dea »

:D ska bli skoj att följa denna förvandlingen
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av ahlberg »

Höger tröskellåda och en skärmkant fick lite kärlek idag

Bild

Bild
Lite riktning med bonna-verktyg..

Bild

Bild

Bild

Bild

Lite impad är jag över att det inte var lagat i skärmkanten tidigare. Bilen är trots allt 25 år..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av ahlberg »

Lite framsteg igen!

Tröskeln på vänstersidan var inte vacker den heller. Någon hade tidigare lagt in en ekonomiplåt - och jag kompletterar nu med en till.. Den följde med någon av mina gamla Niva, kanske var det med Räkan? Nåja, efter lite fusksvetsande så såg det ganska bra ut.

Bild

Bild

Bild

I dag blev det byte packbox på vänster drivaxel bak. Och såklart tvätt av bromseriet.

Bild

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av SA4AQS »

Jag skulle behöva fixa med min packbox också.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av niva-2121 »

SA4AQS skrev: 08 nov 2020 03:14 Jag skulle behöva fixa med min packbox också.
På nyare Nivor finns en tunn O-ring i axelröret.
Vet inte fr o m vilken årsmodell men den följde med i satsen för lager & packbox.
Lite svår att se med blotta ögat = man får känna sig fram och avlägsna den med ett "tandläkarverktyg" = ett sådant dom petar tandsten med. :lol:
Forumsponsor
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av ahlberg »

Tog ett ryck i helgen..

Nya strålkastare, de gamla fick av någon anledning en mjölkig beläggning på insidan som var ganska tråkig.

Tändkablar bytta. Mössen hade haft party på de gamla. Det har dock funkat förvånansvärt bra att bara sno lite isolerband runt skadorna. Nu har jag dock satt på "nya". Eller.. byggt nya. Beställde en sats på nätet men det var såklart inte samma anslutning till coilpacken som jag har. Körde in till Mekonomen med de gamla kablarna, med förhoppning att det skulle finnas ett sortiment någonstans långt bak på lagret. Killen bak disken tittade mycket skeptiskt på mig: "Du, vi säljer inte mycket tändkablar nu för tiden.. det är till en bil, eller?" Muttrande åkte jag därifrån och flyttade över mina gamla kabelskor till de nya kablarna.

Ventiljustering. Bra säkerhetsåtgärd - det har förekommit att Niva "tappat spelet" och då bränner man ventilerna snabbt. Mina var dock rätt ok, med bara aningen för mycket spel, så motorn blev tydligt tystare efteråt.

Kamkedjejustering.

Nya tändstift! Det satt några ryska stift i, troligen från renoveringen för 4 år sen.. bilen har gått hur bra som helst - vilket är ganska fantastiskt då elektrodavståndet kunde mätas med tumstock. 1,5 mm. Nya ryssstift monterade.

Ny avgaspackning till främre rör-grenrör. Räkan hade problem med CO2 vid förförra besiktningen och efter en del jagande hittade jag till slut att den "andades in" syre vid denna avgaspackning. Syret träffade Lambdan vilket gjorde att ECU trodde motorn gick snålt och fetade upp blandningen. Det hörde tydligt på avgasljudet - den ploffade som en gammal råoljemotor i en fiskebåt. Då fixade jag med avgaspasta - nu fick den en helt ny packning.

I morgon besiktning!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av maggan »

Ordentlig vinterservice :)
lykka till på besiktning. vi håller tummarna :D
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av ahlberg »

Besiktning klar med blankt papper. Nu blir det paus med Niva för mig ett tag. Yngsta sonen tar över Räkan. För första gången sedan 2006 har Ahlberg inte en enda Niva!

Återfall är dock inte ovanliga i den här världen..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av rid54 »

Spännande återupplivning av bil!

Hoppas inte "paus med Niva" innebär paus från forumet bara!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Räka inte Hummer - Offroad Sleeper

Inlägg av ahlberg »

Självklart lämnar jag inte Sveriges trevligaste bilforum. Jag är troligen i någon sorts 55+kris och vill just nu rensa bort lite måste-grejor ur livspusslet. Huset ligger för försäljning och att ha Niva och inget garage är ingen bra combo. Vi får se vad som händer!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar