20 år i skogen

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

20 år i skogen

Inlägg av einar- »

Ja vad säger man, hjälp sökt icke fått?

Fick nys om ett par nivor i höstas som skulle vara brutalt dålig men gratis och då botten bokstavligt talat började gå ur min gamla tercel så tänkte jag att det kunde vara värt att kolla på iaf.

Den ena (den det handlar om) är en 83a som hade blivit stående med fastkärvad koppling 1999 och inte rört sig för egen maskin sen dess.

Efter att ha sett på alldeles för många avsnitt av roadkill där de mekar liv i vrak på bilskrotar och tar på roadtrips genom hela delstater (och mest för att vägen var för oländig upp där bilen stod för en vanlig personbil) så skulle bilen lagas på plats och köras hem :D

Sagt och gjort, en sats med kopplingshydraulik, ny huvudbromscylinder med behållare, ett batteri, en dunk med bensin och ett gäng polare senare så började vi
Bild

Första dagen fick vi erkänna oss besegrad då förgasaren vägrade hålla tätt men med en snabb rengöring, justering av flottören som hängde sig och montering av en ny begagnad (kasserad) packning så tuffade den hemåt.

Var dock lite spännande med bromsar som lade sig på och vägrade släppa utan hammarslag, obefintligt avgassystem som slutade just vid alla hål i golvet, laddlampa som blinkande av och till, och framförallt ett säte och fördelningslåda som var uppkilad med vedträn och spännband då dessa släppt ut förarsidans golv :lol:

Men efter ett par mil så kom vi hem, med endast tre stopp för att försöka få ner rutorna och vädra ut avgaserna, isolera den lösa tändspolen som åkte runt och kortslöt i allt som fanns och påfyllning av soppa då vi körde med dunk bredvid motorn då tanken saknade lock och var full med regnvatten :)

Ja dragkroken och kofångaren sitter lite löst, tappade dom helt efter nån månad :lol:
Bild

Lagom otäck inredning och bra kexigt golv då rutan inte varit helt stängd
Bild

Fördelningslådan satt lite löst...
Bild

Löstes enkelt med en virkesbit och spännrem från biltema :lol:
Bild

Det är väl här nånstans det börjar spåra ur. Förardörrens ruta har inte varit helt stängd och listen runt skuffluckan fanns inte så av förståelig anledning så var golven rätt murken där.
Men, allt bärande var solitt (bortsett från draginfästningen då) och maskinellt gick den klockrent och den gick helt spikrakt efter vägen så någonstans kände jag att den hade mycket kvar att ge och helt enkelt inte ville dö än.

Planen är väl därför att till att börja med laga upp allt bärande och allt som ser till att hålla vatten mm på utsidan och fixa till bromsar och avgassystem.
Först och främst så ska den väl få agera skogsbil men skulle det råka urarta nog långt i garaget kanske det kan bli aktuellt med att försöka få den genom en besiktning :lol:

Plockat väck all inredning och sanerat bort en mindre myrstack under mattorna och upp bakom värmepaketet :roll:
Bild

Börjat kapa väck lite dåligt, men har fått svetsa dit nytt allt eftersom då karossen började bli onödigt mjuk :lol:
Bild

Så här är vi nu, har bytt tvärbalk, hela främre golvplåten, innertröskel och halva hjulhuset men så var den just som sämst där också.
Passagerarsidan är det ett knytnävsstort hål i hörnet mot hjulhuset och nåt enstaka litet hål annars är golvet solitt :shock:
Bild

Bild

Bild
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: 20 år i skogen

Inlägg av SA4AQS »

Du kan då inte hålla dig undan rostiga bilar!

Haha härligt att se den få lite kärlek :lol:
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Grinolle
Inlägg: 167
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: 20 år i skogen

Inlägg av Grinolle »

Jösses, hög imponansfaktor! :shock:

...och själv oroar man sig över en liten fläck ytrost på höger skärmkant bak... :lol:

Anders Olsson
Niva igen, denna gång en svart Urban.
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: 20 år i skogen

Inlägg av einar- »

SA4AQS skrev: 14 apr 2020 21:45 Du kan då inte hålla dig undan rostiga bilar!

Haha härligt att se den få lite kärlek :lol:
Oja dom dras till mig verkar de som :lol: Fast den här försöker jag ju iaf rädda men de är nog mest för att det inte går att köpa en mindre rostig niva på rätt sida 20000 krs strecket 8-)
Grinolle skrev: 15 apr 2020 19:16 Jösses, hög imponansfaktor! :shock:

...och själv oroar man sig över en liten fläck ytrost på höger skärmkant bak... :lol:

Anders Olsson
Ja allt är ju relativt, fast skärmkanterna är nog banne mig hel på den här. Fram är det sämre ställt för där är det popnitad aluminiumplåt och spackel i rikliga mängder :lol:

Har faktiskt lyckats med ett par fastkörningar med den. Men jag skyller nog på de minst 30 år gamla däcken med bristande mönsterdjup :oops:
Bild
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: 20 år i skogen

Inlägg av SA4AQS »

einar- skrev: 16 apr 2020 20:38
SA4AQS skrev: 14 apr 2020 21:45 Du kan då inte hålla dig undan rostiga bilar!

Haha härligt att se den få lite kärlek :lol:
Oja dom dras till mig verkar de som :lol: Fast den här försöker jag ju iaf rädda men de är nog mest för att det inte går att köpa en mindre rostig niva på rätt sida 20000 krs strecket 8-)
Grinolle skrev: 15 apr 2020 19:16 Jösses, hög imponansfaktor! :shock:

...och själv oroar man sig över en liten fläck ytrost på höger skärmkant bak... :lol:

Anders Olsson
Ja allt är ju relativt, fast skärmkanterna är nog banne mig hel på den här. Fram är det sämre ställt för där är det popnitad aluminiumplåt och spackel i rikliga mängder :lol:

Har faktiskt lyckats med ett par fastkörningar med den. Men jag skyller nog på de minst 30 år gamla däcken med bristande mönsterdjup :oops:
Bild
Jag fick ju min för 18 tusen, men det var nog bara tur tror jag.
Jag har en ny uppsättning med ukrainska VLI-5 hemma för tillfället om du behöver, dom skickade fel märke på däcken från polen när jag beställde från umeå offroad.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Jaan-e
Inlägg: 58
Blev medlem: 21 jan 2017 22:50
Ort: Utanför Uddevalla

Re: 20 år i skogen

Inlägg av Jaan-e »

Haha! Fy fan va fränt!!
När de e så rostiga så är det iaf lätt å laga, stora bitar å blixtra dit..
Ska bli kul å följa.. 👍
Janne
Niva 1.9 D Blivande skogs bil..
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: 20 år i skogen

Inlägg av einar- »

SA4AQS skrev: 16 apr 2020 23:41 Jag har en ny uppsättning med ukrainska VLI-5 hemma för tillfället om du behöver, dom skickade fel märke på däcken från polen när jag beställde från umeå offroad.
Tack men tror det får bli nåt lite mer grovmönstrat då jag kommer prioritera skogskörning före landsväg ;)
Jaan-e skrev: 18 apr 2020 18:02 Haha! Fy fan va fränt!!
När de e så rostiga så är det iaf lätt å laga, stora bitar å blixtra dit..
Ska bli kul å följa.. 👍
Äääh så rostig är den väl inte. Där den är rostig är den ini helvete rostig men finns många ställen där den är helt kärnfrisk också :lol:


Helgens bravader, bankat till de sista bitarna men i vanlig ordning så strulade svetsen så blev inget mera.
Bild

Bild

Eller jo en sak till har jag gjort. Jag släppte på nedre gångjärnet och schimsade med en bricka under för att kompensera det brutala glappet.
Nu behöver man ju inte vara våldsam längre för att få igen dörren till andra klicket :lol:
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: 20 år i skogen

Inlägg av SA4AQS »

einar- skrev: 19 apr 2020 16:45
SA4AQS skrev: 16 apr 2020 23:41 Jag har en ny uppsättning med ukrainska VLI-5 hemma för tillfället om du behöver, dom skickade fel märke på däcken från polen när jag beställde från umeå offroad.
Tack men tror det får bli nåt lite mer grovmönstrat då jag kommer prioritera skogskörning före landsväg ;)
Det är ju grovmönstrade terrängdäck :roll:
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: 20 år i skogen

Inlägg av Larsson »

Kul med "Skogsvrak" som väcks till liv igen.....heja heja!

:mrgreen:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ptengvall
Inlägg: 4
Blev medlem: 08 maj 2018 14:49

Re: 20 år i skogen

Inlägg av ptengvall »

SA4AQS skrev: 21 apr 2020 00:00
einar- skrev: 19 apr 2020 16:45
SA4AQS skrev: 16 apr 2020 23:41 Jag har en ny uppsättning med ukrainska VLI-5 hemma för tillfället om du behöver, dom skickade fel märke på däcken från polen när jag beställde från umeå offroad.
Tack men tror det får bli nåt lite mer grovmönstrat då jag kommer prioritera skogskörning före landsväg ;)
Det är ju grovmönstrade terrängdäck :roll:
Vad ska du ha för däcken?

Mvh Pontus
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: 20 år i skogen

Inlägg av einar- »

Mejslat klart främre delen av golvet, hjulhuset och kardantunneln.
Fick bli lite uppfinningsrik för att klämma fast plåten mot balken men det gick väl till sist de också :lol:
Bild

Bara fortsätta bakåt nu då :D
Bild
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: 20 år i skogen

Inlägg av Berlina »

Härligt att se .
Det går som sagt att laga nästan vad som helst. Fantasi och lite tålamod så .Bra jobbat ;)
Medlem 2019
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: 20 år i skogen

Inlägg av niva-2121 »

Läser med förtjusning och beundran tråden.
För mellan 30 och 50 år sedan ägnade jag mig åt att återuppväcka ett antal av en annan liten fransk bil.
Har genom åren varit registrerad ägare till ungefär 50 exemplar av den onämnda bilen.
I början behövde man inte betala för skogvrak med tillhörande papper.
I några fall fick jag till och med betalt för att jag tog hand om bilarna - inklusive papper.
För dagen begärs uppemot 50.000:- för okompletta vrak utan papper.
Papper betalas upp till 10.000:- för.
Med tiden utvecklade jag ett system/metod med karossdelar som jag lät en smidesverkstad tillverka.
Jag höll inte på med kålbladslagning/svetsning.
Hela karossgolv och förstyvningsbalkar byttes.
Ramarna byttes hela sektioner av.
Hade en egen hemmagjord riktbänk som jag placerade ramar och karosser i.
Behövde jag "platta till"/rikta en ram körde jag över den med en GS.
Placerade reglar på strategiska ställen mellan ram och GS.
Sänkte därefter ner GS:en/drog in hjulen och svetsade med GS:en på plats som tyngd.
Investerade tidigt i en riktig MIG-svets - en 3-fas 400 volt ESAB.
Kostade då 7.000:- med rabatt.
Drömmen var en KEMPPI.
Men den kostade drygt 12.000:-.
Ett annat hjälpmedel jag investerade i var en kompressor som lämnar cirka 400 minutliter vid 6 bar.
Till den mängder med hjälpmedel såsom nibblare, falsverktyg m m.
Naturligt vis även en X11.
I början försökte jag mig även på att tennspackla allt - med varierande framgång.
Hade en televerkare som granne så tennleveranserna och allt annat som därtill hör var säkrad.
Men sen blev det PP stålspackel på utsatta ställen.
Alla karossdelar som mina vänner smederna hjälpte mig med tillverkades av 1.25 mm plåt - originaldelarna var av choladkaksfolie.
Betalningen var oftast en Kaspaderkrans .
Det var tider det, suck.
Nu ser jag med saknad tillbaka på allt jag inte längre förmår göra på grund av ålder och reumatism.
Därför dubbel behållning av att läsa trådar som denna.
Liiiiiite avundas jag er yngre som har Google som vän i nöd och lust.

Ursäkta mitt verbala lavemang, men därav hjärtat är fullt...…….. :oops:
Forumsponsor
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: 20 år i skogen

Inlägg av einar- »

niva-2121 skrev: 05 maj 2020 11:53 Läser med förtjusning och beundran tråden.
För mellan 30 och 50 år sedan ägnade jag mig åt att återuppväcka ett antal av en annan liten fransk bil.
Har genom åren varit registrerad ägare till ungefär 50 exemplar av den onämnda bilen.
I början behövde man inte betala för skogvrak med tillhörande papper.
I några fall fick jag till och med betalt för att jag tog hand om bilarna - inklusive papper.
För dagen begärs uppemot 50.000:- för okompletta vrak utan papper.
Papper betalas upp till 10.000:- för.
Med tiden utvecklade jag ett system/metod med karossdelar som jag lät en smidesverkstad tillverka.
Jag höll inte på med kålbladslagning/svetsning.
Hela karossgolv och förstyvningsbalkar byttes.
Ramarna byttes hela sektioner av.
Hade en egen hemmagjord riktbänk som jag placerade ramar och karosser i.
Behövde jag "platta till"/rikta en ram körde jag över den med en GS.
Placerade reglar på strategiska ställen mellan ram och GS.
Sänkte därefter ner GS:en/drog in hjulen och svetsade med GS:en på plats som tyngd.
Investerade tidigt i en riktig MIG-svets - en 3-fas 400 volt ESAB.
Kostade då 7.000:- med rabatt.
Drömmen var en KEMPPI.
Men den kostade drygt 12.000:-.
Ett annat hjälpmedel jag investerade i var en kompressor som lämnar cirka 400 minutliter vid 6 bar.
Till den mängder med hjälpmedel såsom nibblare, falsverktyg m m.
Naturligt vis även en X11.
I början försökte jag mig även på att tennspackla allt - med varierande framgång.
Hade en televerkare som granne så tennleveranserna och allt annat som därtill hör var säkrad.
Men sen blev det PP stålspackel på utsatta ställen.
Alla karossdelar som mina vänner smederna hjälpte mig med tillverkades av 1.25 mm plåt - originaldelarna var av choladkaksfolie.
Betalningen var oftast en Kaspaderkrans .
Det var tider det, suck.
Nu ser jag med saknad tillbaka på allt jag inte längre förmår göra på grund av ålder och reumatism.
Därför dubbel behållning av att läsa trådar som denna.
Liiiiiite avundas jag er yngre som har Google som vän i nöd och lust.

Ursäkta mitt verbala lavemang, men därav hjärtat är fullt...…….. :oops:
Blir ju minst sagt nyfiken på vad det kan vara för fransk bil som är värd de hästjobbet och ändå i te verkar helt ovanlig om du ändå haft 50 stycken :shock:
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: 20 år i skogen

Inlägg av einar- »

Kapat sönder lite till. Ser ju betydligt bättre ut när folien till golvplåt är borta och det mesta under är helt och fint :D
Bild

Lite rötet längst bak mot hjulhuset och jag har inte riktigt tänkt ut hur jag ska komma åt det men det löser sig väl när jag kommit dit :lol:
Bild

Finns lite att lappa plus delar av innertröskeln men det finns iaf delar av den sistnämnda som faktiskt går att använda :lol:
Bild

Och den här grunkan längst bak mot hjulhusen på båda sidor, vad fyller den för funktion och är det något som behöver sparas? :roll:
Bild
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
Skriv svar