20 år i skogen

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: 20 år i skogen

Inlägg av niva-2121 »

einar- skrev: 10 maj 2020 19:38
niva-2121 skrev: 05 maj 2020 11:53 Läser med förtjusning och beundran tråden.
För mellan 30 och 50 år sedan ägnade jag mig åt att återuppväcka ett antal av en annan liten fransk bil.
Har genom åren varit registrerad ägare till ungefär 50 exemplar av den onämnda bilen.
I början behövde man inte betala för skogvrak med tillhörande papper.
I några fall fick jag till och med betalt för att jag tog hand om bilarna - inklusive papper.
För dagen begärs uppemot 50.000:- för okompletta vrak utan papper.
Papper betalas upp till 10.000:- för.
Med tiden utvecklade jag ett system/metod med karossdelar som jag lät en smidesverkstad tillverka.
Jag höll inte på med kålbladslagning/svetsning.
Hela karossgolv och förstyvningsbalkar byttes.
Ramarna byttes hela sektioner av.
Hade en egen hemmagjord riktbänk som jag placerade ramar och karosser i.
Behövde jag "platta till"/rikta en ram körde jag över den med en GS.
Placerade reglar på strategiska ställen mellan ram och GS.
Sänkte därefter ner GS:en/drog in hjulen och svetsade med GS:en på plats som tyngd.
Investerade tidigt i en riktig MIG-svets - en 3-fas 400 volt ESAB.
Kostade då 7.000:- med rabatt.
Drömmen var en KEMPPI.
Men den kostade drygt 12.000:-.
Ett annat hjälpmedel jag investerade i var en kompressor som lämnar cirka 400 minutliter vid 6 bar.
Till den mängder med hjälpmedel såsom nibblare, falsverktyg m m.
Naturligt vis även en X11.
I början försökte jag mig även på att tennspackla allt - med varierande framgång.
Hade en televerkare som granne så tennleveranserna och allt annat som därtill hör var säkrad.
Men sen blev det PP stålspackel på utsatta ställen.
Alla karossdelar som mina vänner smederna hjälpte mig med tillverkades av 1.25 mm plåt - originaldelarna var av choladkaksfolie.
Betalningen var oftast en Kaspaderkrans .
Det var tider det, suck.
Nu ser jag med saknad tillbaka på allt jag inte längre förmår göra på grund av ålder och reumatism.
Därför dubbel behållning av att läsa trådar som denna.
Liiiiiite avundas jag er yngre som har Google som vän i nöd och lust.

Ursäkta mitt verbala lavemang, men därav hjärtat är fullt...…….. :oops:
Blir ju minst sagt nyfiken på vad det kan vara för fransk bil som är värd de hästjobbet och ändå i te verkar helt ovanlig om du ändå haft 50 stycken :shock:
Citroen 2CV.
Gillar bilar med tändningsnyckeln på vänster sida(left side is the right side som Land Rover-folket säger) :o :shock: :?
En av världens svåraste bilar att hitta någonstans för jordklämman till MIG:en. :lol:
Jag gjorde lumpen på A3 utanför Kristianstad som artilleriflygmekaniker.
Artilleriet hade CUB:ar och SUPERCUB:ar som bestod av tyg och tunna aluminiumrör.
Att svetsa aluminiumrör med 0,5 mm godstjocklek var spännande.
Nästan som att svetsa 2CV.
Niva är lite rejälare grejor.
Mer lättsvetsade(tror jag)? :roll:
Hur som helst så följer jag Einars vedermödor med MIG:en. ;)
Forumsponsor
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: 20 år i skogen

Inlägg av einar- »

Efter långt gruvande och funderande på hur jag ska ta sista delen av golvet så gav jag upp tänkandet och kapade bort allt istället :lol:
Bild

Bild

Lite smårötet här med
Bild

Allt dåligt bortkapat och återuppbyggnad påbörjad med sista delen av innertröskeln bytt
Bild

Och en ny bit ditsvetsad i hjulhuset 8-)
Bild
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: 20 år i skogen

Inlägg av dea »

Skoj att se framstegen du gör med bilen :D
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: 20 år i skogen

Inlägg av maggan »

Er som terapi att se på andra som lagar rost :P 👍

Lycka till och dokumentera med flera bilder
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: 20 år i skogen

Inlägg av ahlberg »

Det är en bra känsla att göra trasigt helt igen. Finns säkert något kinesiskt ordspråk om det. Ser bra ut!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: 20 år i skogen

Inlägg av einar- »

Blev ett litet ryck igen såpass att jag kunde få ner den på hjulen igen och möblera om i garaget.

Smidde ihop en ny balk när det var rätt mycket rost mellan plåtarna på den gamla. Då den verkar vara en ganska vital punkt (har sett andra nivor där staget lossnat pga rost) så var det lika bra att göra nytt 8-)
Bild

Bild

Bild

Sen fick jag äntligen paketet från ladapower. Tog ganska precis 6 veckor innan det var hemma :lol:
Bild

Fick givetvis lov att testa den nya tempmätaren jag har beställt. Har bytt givare och testat tre begagnade mätare med olika fel men nu visar den rätt 8-)

Och lustigt nog så fungerar även hastighetsmätaren igen efter att jag haft ur vajern och satt tillbaka den :roll:
Bild
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
einar-
Inlägg: 17
Blev medlem: 11 apr 2020 20:41
Ort: Dala-Järna

Re: 20 år i skogen

Inlägg av einar- »

Har hänt lite även om det går trögt :lol: Golvet 99% klart
Bild

Kapat ur det dåliga i hjulhuset
Bild
Vaz Niva - 83
Lada 2104 - 87
Volvo 745 GLE - 88
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: 20 år i skogen

Inlägg av ahlberg »

Vilket arbete! Kul att följa..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: 20 år i skogen

Inlägg av dea »

Imponerande vilket arbete det läggs för att få den ok igen :o
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: 20 år i skogen

Inlägg av Larsson »

Bra kämpat! ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Skriv svar