Blivit med Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
träderik
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 mar 2019 09:57

Blivit med Niva

Inlägg av träderik »

Ja, då har man blivit med Niva.. Efter en 60 mils resa med familjen och en krånglande ventil till varmvattnet (läs: omöjligt att få in annat än varmluft i kupén när det är 18 grader och sol :oops: ) så är bilen äntligen säkert hemma i Skåneland.
Det är en 2015-års modell som rullat 3500 mil. Min kompis har ägt den och varit noggrann med att byta oljor minst var 1000mil (tror inte han gjort så mycket annat). Generatorn var paj men den lyckades vi byta.
I Södertälje stannade jag till på bilbesiktningen och de hittade tyvärr "föroreningar i bromsvätskan" så nu blir det till att ordna detta inom en månad..

Jag funderar nu på vilka övriga serviceåtgärder som är lämpliga att utföra och kanske även om det finns någon som har lust att hjälpa till med detta? Bor mitt i Skåne.
Lada Niva -15 "Villanelle"
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Blivit med Niva

Inlägg av dea »

Grattis till köpet :mrgreen:

Bara lite nyfiken på vad det var som dom hittade i bromsväskan?
träderik
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 mar 2019 09:57

Re: Blivit med Niva

Inlägg av träderik »

oklart, han tyckte att den var missfärgad och de hade fått nya direktiv att alltid kolla bromsvätskan sa han...
Lada Niva -15 "Villanelle"
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Blivit med Niva

Inlägg av niva-2121 »

Okulärkontroll av bromsvätskan har ingått i besiktningsprogrammet sedan lång tid tillbaka.
Bromsvätska bör bytas vartannat år.
Den "ryska" SAE70R3-vätskan kanske inte uppfyller de stipulerade kraven? :roll:
Forumsponsor
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Blivit med Niva

Inlägg av rid54 »

Grattis till kommande skoj med Nivan...

Ett par saker jag föreslår att man kollar då och då:
1. Förvissa dig om att vätskenivån i kylaren är korrekt (dvs helt fullt). Att bara titta på expansionskärlet räcker inte för att veta säkert.
2. Kolla systemspänningen med motorn igång, nån gång per halvår. Den inbyggda voltmetern är inte ett precisionsinstrument, kan jag säga, så kolla med en riktig mätare och notera skillnaden. Runt 14 V (med en riktig mätare) är OK när generatorn laddar.
3. Försäkra dig om att kylfläktarna startar vid rimlig temp och att bägge snurrar som de ska.

Generatortrassel är tydligen inte så ovanligt. Jag har fått byta diodplattan två gånger pga att det droppat kylvätska från nån slang vid termostaten. Man kan kolla att det är tätt däromkring och det kan gå att efterdra slangklämmorna lite.

Om det är CV-knutar på kardanerna, så kan det vara värt besväret att lossa från resp. medbringare och säkerställa att det är rejält med fett (MOS2) i dem. Då håller de längre. Samtidigt kollar man damaskerna...

Det finns säkert en hel del andra idéer, ovanstående är vad jag själv haft anledning att fundera över. Det är inte så att man servar mer än man kör; min Niva har varit rätt bekymmersfri på det stora hela under ägarperioden (7 år snart).
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Blivit med Niva

Inlägg av dea »

träderik skrev: 04 jun 2019 07:43 oklart, han tyckte att den var missfärgad och de hade fått nya direktiv att alltid kolla bromsvätskan sa han...
Ok då är jag med :mrgreen: men det känns som att original vätskan är mycket mörkare än vad man är van vid här i Sverige
träderik
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 mar 2019 09:57

Re: Blivit med Niva

Inlägg av träderik »

rid54 skrev: 04 jun 2019 13:54 Grattis till kommande skoj med Nivan...

Ett par saker jag föreslår att man kollar då och då:
1. Förvissa dig om att vätskenivån i kylaren är korrekt (dvs helt fullt). Att bara titta på expansionskärlet räcker inte för att veta säkert.
2. Kolla systemspänningen med motorn igång, nån gång per halvår. Den inbyggda voltmetern är inte ett precisionsinstrument, kan jag säga, så kolla med en riktig mätare och notera skillnaden. Runt 14 V (med en riktig mätare) är OK när generatorn laddar.
3. Försäkra dig om att kylfläktarna startar vid rimlig temp och att bägge snurrar som de ska.

Generatortrassel är tydligen inte så ovanligt. Jag har fått byta diodplattan två gånger pga att det droppat kylvätska från nån slang vid termostaten. Man kan kolla att det är tätt däromkring och det kan gå att efterdra slangklämmorna lite.

Om det är CV-knutar på kardanerna, så kan det vara värt besväret att lossa från resp. medbringare och säkerställa att det är rejält med fett (MOS2) i dem. Då håller de längre. Samtidigt kollar man damaskerna...

Det finns säkert en hel del andra idéer, ovanstående är vad jag själv haft anledning att fundera över. Det är inte så att man servar mer än man kör; min Niva har varit rätt bekymmersfri på det stora hela under ägarperioden (7 år snart).
Tack för den! Jag kom precis hem från en liten provtur och upptäcker att det strular på samtliga tre punkter :shock:
Expansionskärlet är ungefär halvfullt med vätska, motorn går upp till 110-120° innan (båda) fläktarna drar igång, bilen är trögstartad trots nytt batteri och generator, nu enligt inbyggd mätare ca12,4v (hela turen nedifrån stockholm häromdagen gav den 13,5-14) Skall mäta med riktig mätare också men nu står den på laddning.

Tar tacksamt emot tips kring strulet med kylningen. Är det ny termostat som skall handlas?
Lada Niva -15 "Villanelle"
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Blivit med Niva

Inlägg av rid54 »

När motorn är kall kan du öppna kylarlocket och se hur det står till. Där ska vara helt fullt. Expanderande vätska ska tryckas ut i expansionskärlet när motorn blir varm och sugas tillbaka när den kallnar. Det finns ventiler i kylarlocket för detta. När allt är tätt och funkar till 100% räcker det att kolla i expansionskärlet, men det är inte tillfyllest i det långa loppet - kolla kylaren då och då.

Tempmätaren är inte heller den ett precisionsinstrument; värdet som visas ska man inte ta som sanning. Fläktarna, däremot, startas via ECU och dess kyltempsensor (som inte är samma som till mätaren...), och där kan man nog lita på att det är rätt. Om fläktarna startar bägge två och slår ifrån efter ett par minuters tomgång, är nog allt i sin ordning.

Man kan behöva kolla remspänningen (för vattenpump och generator); den ska vara "lagom". Om generatorn slirar "tyst" kan man gå miste om laddning utan att märka det.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
träderik
Inlägg: 15
Blev medlem: 25 mar 2019 09:57

Re: Blivit med Niva

Inlägg av träderik »

Jaha, då verkar det som om alla problem var lösta för denna gång!
Kopplade loss och rengjorde jord-kopplingarna från batteriet och det löste laddningsproblem, värmefläktvarningar m.m.
:D :D :D
Lada Niva -15 "Villanelle"
Skriv svar