Sida 4 av 8
Re: Deas Niva
Postat: 04 jan 2019 09:15
av Berlina
Smart lösning att få övertryck i bromsbehållaren. Vad hittade du för lock som passade ?
Re: Deas Niva
Postat: 04 jan 2019 19:15
av dea
Har för mig det är en luftman
https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv som jag säkert har haft i minst 15 år, man får vara lite försiktig med hur mycket luft man släpper på, locket har en förmåga att släppa då om flödet/tryck blir för högt
Re: Deas Niva
Postat: 10 feb 2019 19:21
av dea
Gjorde lite service på bilen häromdagen har gått 3000 mil nu. Beklagar att bilderna inte är på helt rätt håll.
Blev syntetolja i axlar och lådor
Hade skaffat en sån här sugspruta men var inte nöjd med funktionen för oljan var seg fast jag försökte värma den med fläkten.
Blev en sväng till swedol och sen gick påfyllning som en dans.
Monterade även ett 2wd kit när jag ändå bytte olja
Skillnad på spaken mellan org och 2wd kitet.
Re: Deas Niva
Postat: 10 feb 2019 21:27
av uazbuhanka
ser fram och höra om det kit
Re: Deas Niva
Postat: 13 feb 2019 07:24
av dea
Har nu kört lite sen monteringen av 2wd kitet.
Man märker att bilen känns instabilare om det är slirigt typ tjälossning på grusvägar, slår man i 4wd då så går bilen som på räls igen, förbrukning kan jag inte uttala mig om ännu, men den påverkas antagligen inte så mycket, tror isåfall att bytet av transmissions oljorna gör större skillnad. Blev mer lättväxlad första ggn till 2an där det tidigare har varit ganska segt.
Det roligaste har ju varit att det går att sladda lite om man vill, lite som när man körde 240 för 18år sedan
Re: Deas Niva
Postat: 14 feb 2019 06:49
av uazbuhanka
okej så när du kör tvåhjulsdrift har du låst diff ? vid 4x4 har du permanent ? och du har
självklart 4x4 difflåst kvar också ? är det så det ska forstås ?
Re: Deas Niva
Postat: 14 feb 2019 07:48
av dea
Jadu så kanske det blir, kollade inte så noga funktionen men drevet som låser mittdiffen är delat på hälften så det stämmer säkert som du menar
Re: Deas Niva
Postat: 16 mar 2019 09:57
av dea
Har kört lite nu, inte använt 2wd speciellt mycket, tycker mig ha fått en del vibrationer efter jag gjorde monteringen av kitet så jag funderar på att montera tillbaka original och se om vibrationerna försvinner.
Re: Deas Niva
Postat: 22 mar 2019 15:34
av dea
Haft lite kylvätske åtgång ett tag men nu blir det pölar efter där bilen står, så en ny kylare är på gång
Re: Deas Niva
Postat: 11 apr 2019 15:52
av dea
Re: Deas Niva
Postat: 11 apr 2019 16:19
av rid54
Rätt eleganta bilar måste man erkänna...!
Re: Deas Niva
Postat: 11 apr 2019 19:59
av dea
Tackar, det är en rolig bil men på ett annat sätt än Nivan, den röda är min lekbil kört en heldel banträffar och det är så jäkla roligt med bra väghållning, lagom effekt. Dom senaste åren har inte tiden räckt till samt motivationen har inte varit på topp för det, lantbruket tar för mycket tid. Men nu jäklar ska det hinnas med lite lek också
Re: Deas Niva
Postat: 12 apr 2019 12:41
av swelada
Riktigt eleganta bilar!
Jag gillar OG900, på den tiden stod Saab på sin absoluta topp.
Re: Deas Niva
Postat: 27 jul 2019 16:57
av dea
Re: Deas Niva
Postat: 28 sep 2019 08:15
av dea
Haft problem med att fyran hoppar ur ett tag nu, blev efter en fastkörning när en kompis körde med den, våldades antagligen en del mellan fram back kan jag tänka mig. Så lämnade iväg den till verkstad för lådbyte, när jag kom och skulle hämta den var där hemska vibrationer, jag gav dom tips på hur dom skulle linjera lådorna så det fixade dom, jag hade även köpt nytt medbringar gummi när jag köpte låda, men dom fick sätta tillbaka det gamla gummit för att få ordning på vibrationerna.
Kändes skönt att dom löste problemet med vibrationer för bilen har varit skakfri innan