Sida 3 av 3

Re: Ärtan

Postat: 28 jan 2019 17:21
av uazbuhanka
instämmer såg dom i ryssland max utr och med original terrängdäck
hördes på långt håll när dom kom :lol:

Re: Ärtan

Postat: 29 jan 2019 08:35
av niva-2121
Berlina skrev: 28 jan 2019 15:08 Snyggt.
Vad orkar det ? törs du hänga fast en extra vikt för att kontrollera som niva 2121 hade en bränsledunk hängandes med?
I ärlighetens namn måst erkännas att det endast var en 5-liters av sedvanlig "Jeepdunkstyp".
Alltså ingen 20-liters.

Re: Ärtan

Postat: 30 jan 2019 21:33
av wadsbo
Berlina skrev: 28 jan 2019 15:08 Snyggt.
Vad orkar det ? törs du hänga fast en extra vikt för att kontrollera som niva 2121 hade en bränsledunk hängandes med?
Det känns väl OK stabilt. Inte helt stumt, det flexar lite i själva kofångaren om man rycker i den. Beror väl delvis på att den vilar mot kofångaren i stängt läge. Vet inte riktigt om jag skulle hänga på mycket mer än själva reservhjulet.
/Wadsbo.

Re: Ärtan

Postat: 11 maj 2019 00:33
av wadsbo
Det sista vad gäller reservhjulshållaren. Ett trevligt däckskydd :D
Bild

Bild

Wadsbo

Re: Ärtan

Postat: 11 maj 2019 08:24
av niva-2121
När jag, för några år sedan hos LADA Skandinavien kollade in samma "swing away" som du monterat, gjorde jag bedömningen att större reservhjul än originaldimensionen inte tilläts montering.
Stämmer det?
Jag monterade därför i stället en "swing away" från en Chevrolet S10 Blazer.

Det är inte bara snyggt med reservhjulet bak.
Man får en bättre viktfördelning över axlarna.

Re: Ärtan

Postat: 12 maj 2019 09:12
av Berlina
Vilken stilbil du gör :shock: :D
Snyggt blir det iallafall 👍

Re: Ärtan

Postat: 18 maj 2019 17:39
av wadsbo
niva-2121 skrev: 11 maj 2019 08:24 När jag, för några år sedan hos LADA Skandinavien kollade in samma "swing away" som du monterat, gjorde jag bedömningen att större reservhjul än originaldimensionen inte tilläts montering.
Stämmer det?
Jag monterade därför i stället en "swing away" från en Chevrolet S10 Blazer.

Det är inte bara snyggt med reservhjulet bak.
Man får en bättre viktfördelning över axlarna.
Så länge det är samma bultcirkel så tror jag nog att man kan få på lite större däck men då kommer nog sikten bakåt genom bakrutan att försämras en del. Redan med original reservhjul så skyms sikten.

Re: Ärtan

Postat: 18 maj 2019 17:52
av wadsbo
Om jag ska våga mig på någon slags sammanfattning så tycker jag att kvalitén på hållaren är sådär. Svetsningar börjar redan att rosta och "puttifrånkorvarna" mitt på hållaren är inte helt lodräta. Godset i sig är rätt grovt så det kan jag inte klaga på.

Själva monteringen var inte svår men har man dragkrok så går det inte att klämma fast hållaren runt ett av fästena till kofångaren som det nog är tänkt. Har man tillgång till svets så är det säkert enkelt att lösa. Utan svets går också men då får man fundera lite. I infällt läge vilar den helt på kofångaren så man får se över så att den sitter som den ska.

Man kan väl säga att den är typisk för Nivagrejer generellt. Grovt tillyxad, utan finesser men absolut funktionell.

/Wadsbo.

Re: Ärtan

Postat: 18 maj 2019 18:48
av niva-2121
wadsbo skrev: 18 maj 2019 17:39
niva-2121 skrev: 11 maj 2019 08:24 När jag, för några år sedan hos LADA Skandinavien kollade in samma "swing away" som du monterat, gjorde jag bedömningen att större reservhjul än originaldimensionen inte tilläts montering.
Stämmer det?
Jag monterade därför i stället en "swing away" från en Chevrolet S10 Blazer.

Det är inte bara snyggt med reservhjulet bak.
Man får en bättre viktfördelning över axlarna.
Så länge det är samma bultcirkel så tror jag nog att man kan få på lite större däck men då kommer nog sikten bakåt genom bakrutan att försämras en del. Redan med original reservhjul så skyms sikten.
Chevans bultcirkel stämmer inte med Nivans, så jag fick flytta 2 av pinnskruvarna. ;)
Och visst är det snyggt med reserven bak utanpå. :lol:

Re: Ärtan

Postat: 15 apr 2020 19:35
av wadsbo
Lite service efter godkänd besiktning med två bra att veta noteringar.
Bromsbeläggen behövde tydligen bytas men det var allt mycket liv kvar i dom.
För stort "glapp" i lagren men efter lite mätande med en indikatorklocka inköpt på Biltema så var glappet inom godkänt intervall.
Det funka faktiskt rätt bra att med nyckel och spärrskaft "rycka" i skivan för att mäta glappet.

Bild

Re: Ärtan

Postat: 15 apr 2020 20:29
av rid54
Ang framhjulslagren tror jag att man ska försöka hålla sig i närheten av det som beskrivs i verkstadshandboken och inte låta sig påverkas av vad ungdomliga besiktningsoperatörer tycker om framhjulen och lagerspelet. De (besiktningspersonalen) tycks vara mest hemma med "enhetslager" eller vad de nu heter; nån form av icke-justerbara dubbla kullager som är vanliga nuförtiden. Även seriösa verkstäder kan missa hur det funkar, och göra olämpliga åtgärder når hjullagren är inblandade. Till slut kanske vi Nivägare måste skriva ut text och bild från handboken om framhjulen och ha med vid besiktning.

Som jag har upplevt det, så är bromsbeläggen fram rätt "tajta" i sina styrningar och kan bli dramatiskt snedslitna pga att de liksom kärvar i ena änden. I och med att bromsoket har interna förbindelser mellan kolvarna, kan det bli så att ena änden rör sig lätt och slits mer när man bara kör omkring och "driftbromsar" lite lätt, medan den andra änden kärvar och bromsar kolvens rörelse i sin ände, så det belägget kommer att slita snett. Det finns liksom ingen mekanism som tvingar bromsklossen att röra sig "parallellt" med skivan. Till slut är belägget (klossen) slut i ena änden medan det är 5-8 mm kvar i andra änden. Då brukar det börja låta illa (skrapläten) om hjulet. Troligen skulle man kunna få ut mer av sina belägg om man vände dem efter 4000 mil... (alltså bytte plats vid resp. hjul mellan yttre och inre belägg, beroende på hur de ser ut, så klart).

Re: Ärtan

Postat: 16 apr 2020 08:36
av niva-2121
rid54 skrev: 15 apr 2020 20:29 Ang framhjulslagren tror jag att man ska försöka hålla sig i närheten av det som beskrivs i verkstadshandboken och inte låta sig påverkas av vad ungdomliga besiktningsoperatörer tycker om framhjulen och lagerspelet. De (besiktningspersonalen) tycks vara mest hemma med "enhetslager" eller vad de nu heter; nån form av icke-justerbara dubbla kullager som är vanliga nuförtiden. Även seriösa verkstäder kan missa hur det funkar, och göra olämpliga åtgärder når hjullagren är inblandade. Till slut kanske vi Nivägare måste skriva ut text och bild från handboken om framhjulen och ha med vid besiktning.

Som jag har upplevt det, så är bromsbeläggen fram rätt "tajta" i sina styrningar och kan bli dramatiskt snedslitna pga att de liksom kärvar i ena änden. I och med att bromsoket har interna förbindelser mellan kolvarna, kan det bli så att ena änden rör sig lätt och slits mer när man bara kör omkring och "driftbromsar" lite lätt, medan den andra änden kärvar och bromsar kolvens rörelse i sin ände, så det belägget kommer att slita snett. Det finns liksom ingen mekanism som tvingar bromsklossen att röra sig "parallellt" med skivan. Till slut är belägget (klossen) slut i ena änden medan det är 5-8 mm kvar i andra änden. Då brukar det börja låta illa (skrapläten) om hjulet. Troligen skulle man kunna få ut mer av sina belägg om man vände dem efter 4000 mil... (alltså bytte plats vid resp. hjul mellan yttre och inre belägg, beroende på hur de ser ut, så klart).
Så har jag fått göra för att "överbevisa" vissa besiktningstekniker om att det, på en viss annan liten fransk bil SKA finnas ett visst spel i styrväxeln.
Brukar då ha med verkstadshandböcker på franska och tyska språket, något som de i regel inte behärskar(heller :evil: ).
För övrigt brukar besiktningsteknikerna uppskatta om man har en bild på var VIN/chnr återfinns.
Jag har nämligen aldrig inställt mig besiktning med "kändisarna" Volvo, VAG och BMW. :lol:

B t w, när jag ändå är o t - hur många brukar visa upp bakre VIN/chassienr på sin Niva?
Det främre döljs ju av snorkeln(om man har det)?
Jag har på Ludmilla med mycket vass kniv skurit upp en "lucka" i isoleringen som lätt lyftes upp så att identiteten blottas. ;)