Teddes Niva -02

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
tedde
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 nov 2015 00:39
Ort: Alfta, Hälsingland

Teddes Niva -02

Inlägg av tedde »

Köpte mig en Niva i höstas efter att ha gått utan i några år sen ja hade min första :) den förra var en -90 med skräck förgasare å mycket rost så nu blev det en -02 iställe så ja fick insprut och den är nästan rostfri :)
Den här har gått 9000 mil, gick lite ryckigt när ja köpte den å hade felkoder på 2 givare så jag bytte dom sen har den gått som en dröm efter det :)
Har inte gjort så mycket på den, provade med andra hjul men de va för lågt et på dom så dom hamnade för långt ut så nu letar ja grövre däck till originalfälgarna istället..
Nån som har nå tips på grova 16" däck som passar utan höjjning? har 215/70r16 på nu å de funkar bra så jag funderar på att köpa BF all-terrain i den dimensionen.
Och efter som jag har ogillat färgen på den sen ja köpte den så tog jag å rolla den grön istället, blev klar med den idag så här kommer lite bilder på den :D

Annonsbilden när jag köpte den.
Bild

Efter inköp, har monterat lite lampor och bytt till lite bredare däck än original.
Bild

Målning påbörjad.
Bild

Rollar för fullt.
Bild

Halvfärdig.
Bild

Resultatet.
Bild
Bild
Bild

Man kanske skulle försöka få dit valphjulen? :D
Bild

Å sist en bild på min förra niva :)
Bild

Tar väl å uppdaterar här om det händer nå mer med den :P
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Teddes Niva -02

Inlägg av ahlberg »

Alltid trevligt med projektbilder! Snygg bil..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Teddes Niva -02

Inlägg av Vazmannen »

Fränt...

En liten undran, klarade sig vagnsbultarna i bakre stöten när du skulle lossna stötfångaren från dragbalken? Alla mina fyra sade bara pang och sen var de väck...

Var i landet håller du till?

Ha det!

Hälsn Jan
majsfält
Inlägg: 100
Blev medlem: 01 feb 2014 23:05
Ort: Bräcke, Jemtland

Re: Teddes Niva -02

Inlägg av majsfält »

Snygg färg, vad är det för färg?
Tapio
Inlägg: 191
Blev medlem: 04 jul 2015 19:20
Ort: Göteborg

Re: Teddes Niva -02

Inlägg av Tapio »

tedde skrev:Har inte gjort så mycket på den, provade med andra hjul men de va för lågt et på dom så dom hamnade för långt ut så nu letar ja grövre däck till originalfälgarna istället..
Nån som har nå tips på grova 16" däck som passar utan höjjning? har 215/70r16 på nu å de funkar bra så jag funderar på att köpa BF all-terrain i den dimensionen.
Halaj!

Jag håller helt med dig. Är ju inte precis så att Nivan ligger som ett strykjärn i kurvorna redan som det är. Att göra förändringar i styrgeometrin gör ju inte saken bättre. Kör man mest i skogen är det väl skitsamma, men jag kör mest på väg.
Jag tar också tacksamt emot tips på däck. Osäker, men jag tror inte BF all-terrain finns i 16”.
jag tror att det är svårt att hitta balla däck i 16”. Det verkar mest finns tråkiga dubblösa friktionsdäck.

//T
Niva -12
Cadillac CDV -72
BMW R1100S -04
BMW K100 RS -90
Suzuki GSX 1100 -81
tedde
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 nov 2015 00:39
Ort: Alfta, Hälsingland

Re: Teddes Niva -02

Inlägg av tedde »

ahlberg skrev:Alltid trevligt med projektbilder! Snygg bil..
Tackar :)
Vazmannen skrev:Fränt...
En liten undran, klarade sig vagnsbultarna i bakre stöten när du skulle lossna stötfångaren från dragbalken? Alla mina fyra sade bara pang och sen var de väck...
Var i landet håller du till?
Ha det!
Hälsn Jan
Ja alla bultar höll :) Jag håller till i Alfta i Hälsingland, har lagt till det i profilen nu :)
majsfält skrev:Snygg färg, vad är det för färg?
Ja jag tyckte färgen passa bra, matt och fin. den heter Forest Green och är köpt här: http://www.rodastjarnan.com/kamouflage- ... n-1l-27600
Tapio skrev:Halaj!
Jag håller helt med dig. Är ju inte precis så att Nivan ligger som ett strykjärn i kurvorna redan som det är. Att göra förändringar i styrgeometrin gör ju inte saken bättre. Kör man mest i skogen är det väl skitsamma, men jag kör mest på väg.
Jag tar också tacksamt emot tips på däck. Osäker, men jag tror inte BF all-terrain finns i 16”.
jag tror att det är svårt att hitta balla däck i 16”. Det verkar mest finns tråkiga dubblösa friktionsdäck.
//T
ja det verkar lite svårt med både däck och fälgar.. men ja har beställt 4 st Cooper AT3 idag 225/70r16" så ja hoppas det kommer funka bra. Kommer bilder när dom är monterade :)
tedde
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 nov 2015 00:39
Ort: Alfta, Hälsingland

Re: Teddes Niva -02

Inlägg av tedde »

Här är ett till projekt ja har pågång åt nivan.. nån som kan gissa vad det ska bli? :D
Bild
gubben i ladan
Inlägg: 150
Blev medlem: 02 feb 2015 19:19
Ort: Växjö

Re: Teddes Niva -02

Inlägg av gubben i ladan »

Takbox :lol:
tedde
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 nov 2015 00:39
Ort: Alfta, Hälsingland

Re: Teddes Niva -02

Inlägg av tedde »

hehe ne inte riktigt ;) det är tänkt att de ska bli ett plogblad nått tag :)
tedde
Inlägg: 10
Blev medlem: 01 nov 2015 00:39
Ort: Alfta, Hälsingland

Re: Teddes Niva -02

Inlägg av tedde »

Idag kom däcken.. smidigt att handla lokalt :) beställt igår kl 13 å monterad idag kl 17 :)
Bild
Bild
Skriv svar