Gratisnivan

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Hejsan, är ny här så jag får väll presentera mig lite först:

Bor i utanför Nora, ca 3 mil norr om Örebro.
Har alltid pysslat med bilar men mest ägnat mig åt rally & div nattliga uppgörelser med turbovolvosar, på helgerna under sommaren jobbar jag som mekaniker på en camaro-cupbil.
När jag inte lagar sönderkörd camaro brukar fritiden gå åt till att laga eller trimma mer eller mindre vilda motorer eller grotta ner sig i nån motorstyrning.
Kom på att det va kul att åka bredvid vägen när jag hjälpte en polare att sätta ihop en volvo turbomotor till hans skogssak. Satt bredvid när jag mappade insprutningen och blev förvånad hur kul det var att klättra omkring i skogen. :shock: :twisted:

Satt och letade kul prylar till ett vinterprojekt när jag hittade 4 fälgar med skapliga däck till salu för ett par tusen bara några hundra meter hemifrån, när jag kom dit visade det sig att det ingick en Niva -96 i köpet.
Har hitills bara ägnat mig åt det vanliga tråkiga i början av ett projekt, dvs service & rostlagning, inte mycket att visa på bild men en bild på utgångsobjektet kan jag väll bjuda på:

Bild
Senast redigerad av da_snake den 02 sep 2013 17:36, redigerad totalt 1 gånger.
/Fredrik

Niva -96 1,7
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Gratisnivan

Inlägg av Larsson »

Trevligt!

Välkommen till träsket...som vi brukar säga.

:D
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Lite rostbilder måste det väll va i en nivå-tråd eller? :D

Kvällens pyssel bestog av att få till stolsfästen och lite golv på förarsidan, jag är kass på plåtslageri men det verkar sitta ihop iaf..

Bild

Började pilla lite på en tröskel som såg mjuk ut, det va den, varför kan man inte bara låta bli att pilla lite?

Bild

Undersökte den här lite snabbt nu ikväll:
Bild
Verkar inte som nån omöjlighet att kunna bryta sig in i den :)
Finns det några andra mjukvaruintresserade här så kan jag dela med mig av bin-filen så kan vi hjälpas åt att få till nått kul.
Tändmappen börjar på adress 00B5 , 11X16 lång
Bränslemappen börjar på adress 0485 , 9X16 lång
Senast redigerad av da_snake den 02 sep 2013 21:51, redigerad totalt 1 gånger.
/Fredrik

Niva -96 1,7
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Glömde bifoga länken till bin-filen... :oops:

http://avto-remont.com/download/ser/j4gm/bdjn6497.rar
/Fredrik

Niva -96 1,7
Vazmannen
Inlägg: 824
Blev medlem: 11 jul 2010 21:46
Ort: Degerfors

Re: Gratisnivan

Inlägg av Vazmannen »

Hej!

Var väl helt okej svetsat...

Plockar du ut mer hästar ur boxen?

Ha det!

Jan
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Det borde finnas ganska mycket utrymme för förbättring, framförallt mer vrid borde gå att få, standardmappningen verkar väldigt safe, skulle tro att det går att köra motorn på 89-90 oktan utan spikningstendenser med standardmappning.
Sen är det ju en väldigt lågkompad maskin, turbo eller bara hyvla av ett par millimeter på toppen skulle göra underverk.

Jag hade tänkt lämna motorn i min orörd men ju mer jag funderar desto sugnare blir jag, det finns otroligt mycket utrymme för förbättring.
Standard 1600 & 1700 motorn ligger ju på samma litereffekt ungefär som en volvo b21 i standardskick, dom är inga som helst problem att få 150hk och ungefär 250nm ur utan att försämra körbarhet eller driftsäkerhet. Det lilla jag har tittat så verkar en lada-topp ha otroligt dåliga kanaler, t.o.m sämre än volvo b20, framförallt på avgassidan så en ordentlig portning och få upp kompet lite borde göra ordentlig skillnad.

Hur mycket stryk pallar drivlinan innan det blir tråkiga ras?
/Fredrik

Niva -96 1,7
Martin.A
Inlägg: 44
Blev medlem: 20 mar 2013 10:06
Ort: Öckerö

Re: Gratisnivan

Inlägg av Martin.A »

Hej,

Går de hjulen verkligen fritt när det börjar flexa? Vad är det för dimensioner på fälg och däck?

Intresant att följa om du lickas skrämma upp motorn lite.... :)


//Martin
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Gratisnivan

Inlägg av ahlberg »

I skogen behöver du inte mer effekt eller vrid - drivaxlarna går av som tändstickor ändå om du råkar gasa till i fel ögonblick..

På landsväg och med bra känsla i både vänster och höger fot kan du säkert ha mycket kul med mer effekt!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Fälgarna har jag ingen aning om hur breda dom är, däcken är 31X10,5" och tar i överallt.. :)
Ska försöka bereda lite mer plats åt dom innan jag drar ny färg på bilen.

Vad är svagaste länken i övriga drivlinan om man bortser från koppling och drivaxlar?
Har ganska bra kontakter sedan rallytiden och kan nog utan större problem få drivaxlar tillverkade i sviktstål (drivaxlarna kan vrida sig ett helt varv utan att gå av) och kopplingen tar jag för givet att man får uppgradera.

Lite mera rostsvetsande idag, fixade ihop en tröskel lite quick and dirty, hade nog tänkt mig att få dit nån typ av förstärkta trösklar så småningom.

Bild

Hade som plan att fortsätta lite i bakänden men då såg gasflaskan ut så här:
Bild

Nån som har några bra förslag på färg?
Mattsvart vore ju det enklaste eftersom jag har några liter ståendes men jag velar fortfarande.
/Fredrik

Niva -96 1,7
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Gratisnivan

Inlägg av maggan »

OJojoj, detta blir kjämpespännande att följa :)
Blir lite skamsen när jag ser att du rostlagat mer på några dar än det jag har fått till på tre månader :oops:

När det kommer til färg så fungerar mattsvart alltid og ser tufft ut och kräver inte at man gått 3 år som målarlärling för at det skal se brukbart ut.
Det är dock lite vanlig, sååå 2011 :)
Min är kjöpt mattsvart men jag vill ha det lite mer fancy. När dagen kommer för ny fär så funderar jag på at kanskje behålla mattsvart på tak och A-B-C stolpar och nån kul färg nertill, tex gul, vinröd eller mörkblå. Många Range Rover Evoque med flere kör med en sånn kombination och det tilltalar mig.
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Instämmer att mattsvart känns lite "gjort", jag har dock en polare med dekalmaskin, man kanske kan piffa till det lite med några balla dekaler.
/Fredrik

Niva -96 1,7
Johza
Inlägg: 46
Blev medlem: 29 okt 2012 00:23
Ort: Tumleberg

Re: Gratisnivan

Inlägg av Johza »

da_snake skrev: Vad är svagaste länken i övriga drivlinan om man bortser från koppling och drivaxlar?
Har ganska bra kontakter sedan rallytiden och kan nog utan större problem få drivaxlar tillverkade i sviktstål (drivaxlarna kan vrida sig ett helt varv utan att gå av) och kopplingen tar jag för givet att man får uppgradera.
Nu är jag ju ingen expert på området, men som jag förstått det (och märkt) så är diffhuset fram av aluminium en svag punkt.
Finns stålersättning på tex Ladaworld, men jag funderar på om det inte går att bygga om en bakaxel.

Drivaxlar i sviktstål låter intressant. Kan du få fram någon prisuppgift ?

/Johnny
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Gratisnivan

Inlägg av ahlberg »

Har kört i skogen i sex år - kört sönder framklumpen en gång - och det var pga kollision med sten. Med bra skydd håller det!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Johza skrev:Drivaxlar i sviktstål låter intressant. Kan du få fram någon prisuppgift ?
/Johnny
Vill minnas att jag betalade ca 4000:-/st till evo 7an vi hade sist, något mer till cossien vi hade innan.
Bak är det lite pill innan man kan byta till drivaxlar som är splinsade i bägge ändar, man måste bygga en lagring & hubbar med inre splines ute vid hjulet, till volvo & opel finns det massor av färdiga lösningar, inbillar mig att det borde finnas till lada i finland, där körs det rally med lador och är drivaxlarna klena har dom löst det på nått fiffigt vis, ska forska i ämnet.

Så här ser lösningen ut för en volvobakaxel:
http://pubsys.kooper.se/igmab/images/Di ... %20003.jpg

*edit* bilden blev megastor, ändrade till en länk ist.
/Fredrik

Niva -96 1,7
da_snake
Inlägg: 15
Blev medlem: 02 sep 2013 12:16
Ort: Nora

Re: Gratisnivan

Inlägg av da_snake »

Glodde lite på bakdelen en stund idag, funderade på vad jag skulle hitta på.
Bild

Sen sprang jag förbi med vinkelslipen.
Bild

Baljorna och plåten innanför kanten var bara skräp, kortar ner kanten och och kapar samtidigt upp hjulhuskanterna lite, blir säkert funktionellt men är inte helt säker på att det blir snyggt.
/Fredrik

Niva -96 1,7
Skriv svar