PevAB

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: PevAB

Inlägg av ahlberg »

Nuuu... Hör jag poletter ramla ner! Efter du varit under slutar du nog att kalla huset för lock med. Locket/kåpan är svetsad i bakaxelröret. Huset plockar du ut, efter att dragit ut axlarna.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av PevAB »

hehehehe. Plink, plink, plink!

Lovar att sluta kalla det för lock!
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: PevAB

Inlägg av Homegrown »

Hur går det :?:
Tunt med uppdateringar.Ere brist på delar, meklust eller har du glömt att redovisa vad som händer?
Hoppas det går framåt för dig ;)
Alltid kul att läsa om småprojekt.

/Stefan
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av PevAB »

Tjena!

Efter en lång tids frånvaro både från detta forum och nivan fick jag lite pengar över för att meka lite.
Med en god vän och ett flak öl i garaget satte vi igång igår efter jobbet vid 5-tiden.

Det som stod på listan att göra var som ni säkert redan läst i tråden en drivaxel vänster fram och en bakdiff som kuggar över och smäller som fan. Hade inga stora förhoppningar men det skulle ändras.

Jag tog en jävla massa bilder och ett par filmsnuttar som jag klistrar in här.

Bild
Den gamla drivaxeln är uttagen och nu letar jag efter en ersättare. Om någon här vet om någon eller kanske tom har en liggandes är jag väldigt intresserad.
Bild
Här gick axeln av. Precis vid skåran för låsringen till yttre drivknuten.
Bild
Sen var det ju dax att tackla bakaxeln. Bara att kavla upp ermarna och hugga in.
Bild

Bild
Börjar med att dra ut drixaxlarna.
Bild
Här ser vi martin som hjälper till.
Bild
Muttrarna är lossade så nu försöker vi få ut skiten utan att skada tätningarna.
Bild
Jodå, med lite övertalning och gummiklubba kröp den snällt ut.
Bild

Bild
Sen samma sak på högersidan.
Bild
Även den kom snällt ut.
Bild
Kardanen lossad och locket/kåpan/huset/osv/osv lossat och tömms på olja.
Bild
Sen vart det bara att dra ut allt och undersöka vad som smäller. =)
Bild
Någon som ser felet?
Bild
Hittade massvis med "fel" i bakaxeln som jag fick skrapa ut iaf. hehe
Bild
Titta här står en kompis som vill vara med och leka!
Bild
Ett halvt flak öl senare sitter diffen i svetsbänken redo för lite svets.
Bild
Gammalt knep för att slippa få massa damm och smuts i slangpaketet. Ett par öronproppar håller borta nästan allt sådant.
Bild
Börjar med att punkta upp båda sidorna.
Bild
Andra sidan.
Bild
Lägger lite mer svets över punkterna.
Bild
För att undvika svetsloppor i splinsen pluggade vi in den trasiga drivaxeln vid svetsningen. Det är framaxeln ni ser sticka ut där nere.
Bild
Stackars Nivan har inte fått någon uppmärksamhet på ett halvår. Men nu har jag fått en nytändning och litte mer pengar för att kunna åka på träffar osv. Någon som vet om någon träff på västkusten snart?
Bild
Tillbaka med diffen med ny packning imellan.
Bild
Tillbaks med kardanen.
Bild
In med drivaxlarna, på med trummorna och tillbaks med däcken.
Startade upp bilen och kollade så att allt driver som det ska och allt funkade kalas.

Sen började vi med nästa projekt.
Montera min billiga 1300kg vinsch.

Bild
Börjar med att kapa plattjärn för att svetsa ihop den bakre hållaren till vinschen.
Bild
Den här lilla saken är det som ska dit.
Bild
Bakre fästet färdigsvetsat.
Bild
Här är fästet fastsvetsat i både kofångaren och kängruräcket fram.
De främre bultarna till vinschen sitter endast i kofångaren.
Kanske ska förstärka med plattjärn här också men inte idag för ölen är nästan slut.

Bild
Nu sitter den där och med de två sista ölen öppnade avslutade vi kvällen med att koppla in den och kolla så den funkar.
Bild
Funkade hur bra som helst!

Slut på bilder.
9
Men om ni orkat kolla hela vägen hit så kanske ni har en drivaxel vänster fram tillsalu? =)
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av PevAB »

Bakdiffen är svetsad och här rengörs det så gott det går från svetssprut.

http://www.youtube.com/watch?v=zsZUsJ3Anr8

Fyller bakdiffen på ett enkelt och smidigt sätt.

http://www.youtube.com/watch?v=WLSc-j-1MW4

Efter att ha stått still sedan sep. startar den fint. En bra avslutning efter en kväll i garaget.

http://www.youtube.com/watch?v=kn9xSQ33GOc

Är det någon som vet hur man bäddar in youtube-klipp direkt in här på forumet så man slipper klicka sig bort från forumet?


mvh
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: PevAB

Inlägg av Homegrown »

Kul att du är tillbaka och öser för fullt ;)
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av PevAB »

Jag får be om ursäkt för min frånvaro och jag skulle kunna hitta på hur många anledningar som helst som förklaring men sanningen är helt enkelt att jag hela tiden flyttat allt framför mig. Lathet kan vara ett annat ord för det.

Men nu är våren här och med vår kommer alla vårkänslor så som offroad och öldrickande i garaget. =)

Ser vilket jävla jobb du lagt ner Stefan!
Grymt impad och det var mycket din tråd som fick mig att börja meka igen! Tackar för den!

En snabb fråga.
Skiljer sig vänster drivaxel något mellan årsmodellernna?

Min är en -97:a och det finns en -95 axel för 350kr tillsalu.
Inga problem där va?
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Homegrown
Inlägg: 232
Blev medlem: 03 aug 2011 23:40

Re: PevAB

Inlägg av Homegrown »

Bra att man kunnat inspirera, har nog sett att du syndat lite med en Uno turbo ;)
Du får redovisa hur det funkar att köra med Luna diff.Mer understyrt eller mer överstyrt, vet ju hur det funkar med bakhjulsdrift 8-)
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av Larsson »

2004 blev drivaxlarna grövre och fick 24 splines istället för 22 som på de äldre bilarna, så det ska inte vara några problem med den axel du hittat.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av PevAB »

Idag gjorde vi lite snabba skärmbreddare till nivan då däcken sticker ut ca 3cm utanför skärmkanterna.
Blev 6mm hårdgummimatta från TOOLS-Wiklunds här i stan.

Måttade ut skärmbreddarna i wellpapp som klipptes till så det blev så snyggt som möjligt.
Sen togs mallen och fördes över till mattan och skars ut.

Självborrande skruv genom skärmen och rostskydd bakom och mellan.

lite bilder.

Ska fortfarande trimma till kanten då den nu sticker ut ca 5cm utanför däcken och så mycket behövs inte. 2cm kommer räcka bra och kommer se mycket bättre ut.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av pakka »

hur mycket är den höjd? HooDoo? hur mycket har du fått kapa för att få plats med däcken bak? är sugen på att skaffa likada däck själv nämligen :D
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av PevAB »

Ett vanligt hoodoo-kitt.
Höjer ung. 5cm och bakkanterna kapades vid plåtvecket i skärmkanten. Ung 3cm skulle jag tro.
Jag kapade bort 2 och vikte upp kanten mot inneskärmen. Tog väl någon timme att göra.
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
pakka
Inlägg: 144
Blev medlem: 11 jan 2011 11:22
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av pakka »

Som ja har gjort redan då :) , bara beställa en uppsättning däck från England då så fort ja fått fälgarna
"If it has tits or wheels it will give you problems"

/ Jörgen
PevAB
Inlägg: 175
Blev medlem: 25 feb 2011 16:02
Ort: Falkenberg
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av PevAB »

Aldrig ska man få vara riktigt glad.

Tog ut nivan idag för första gången sedan jag svetsade bakaxeln och bytte drivaxel fram.

Funkade hur bra som helst i ung. 1mil sen tyckte jag det högg till när jag släpte av gasen och motorbromsade ibland.

Detta beteende blev värre och värre påväg tillbaka till garaget.

Det är växelspaken till hög/låg-lådan som rör sig mest när det högg till. ca 5cm i sidled.
Låg på tomgång på 2an de sista 2 km.

Väkelspaken slog ordentligt som om fördelningslådan skulle ha lossnat helt.

Kröp under och ruckade i alla saker och fördelningslådan sitter väl inte jättehårt i sina gummiupphängningar men tykte utgående axlar har ett litet spel men det kanske är normalt?

Kollade inte mer ikväll för jag blev trött på alltihop.

Någonting sitter ju löst då vid vissa varv kommer drivlinan i gungning och det är ju inte så roligt alla gånger.

Något mer än drivaxeln och bakdiffen som gick sönder i borås tydligen.

Kollade aldrig nivans akilishäl upphängningen till framdiffen nu när jag tänker på det.

Kanske knäckte den också... Skulle det kunna ge mina bekymmer?

Får ta nya tag imorgon igen.

mvh Jimmy
Åker med VLAD.

En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
GHooST
Inlägg: 172
Blev medlem: 22 dec 2011 15:29
Ort: Sveg,Härjedalen
Kontakt:

Re: PevAB

Inlägg av GHooST »

Lider med dina motgångar...men du gör rätt att ta tag i det imorgon.. oftas så går saker bättre då och är kanske inte så illa man skulle kunna tro!
NIVA 1987
Toyota Starlet-1997
Cadillac Srx-2005
Amc Matador-X-1975
Valmet 502-1974
Polaris Sks 800-2016
Polaris Rush Pro-R 2012
Skriv svar