PevAB
Re: PevAB
Nuuu... Hör jag poletter ramla ner! Efter du varit under slutar du nog att kalla huset för lock med. Locket/kåpan är svetsad i bakaxelröret. Huset plockar du ut, efter att dragit ut axlarna.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: PevAB
hehehehe. Plink, plink, plink!
Lovar att sluta kalla det för lock!
Lovar att sluta kalla det för lock!
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Tjena!
Efter en lång tids frånvaro både från detta forum och nivan fick jag lite pengar över för att meka lite.
Med en god vän och ett flak öl i garaget satte vi igång igår efter jobbet vid 5-tiden.
Det som stod på listan att göra var som ni säkert redan läst i tråden en drivaxel vänster fram och en bakdiff som kuggar över och smäller som fan. Hade inga stora förhoppningar men det skulle ändras.
Jag tog en jävla massa bilder och ett par filmsnuttar som jag klistrar in här.
Den gamla drivaxeln är uttagen och nu letar jag efter en ersättare. Om någon här vet om någon eller kanske tom har en liggandes är jag väldigt intresserad.
Här gick axeln av. Precis vid skåran för låsringen till yttre drivknuten.
Sen var det ju dax att tackla bakaxeln. Bara att kavla upp ermarna och hugga in.
Börjar med att dra ut drixaxlarna.
Här ser vi martin som hjälper till.
Muttrarna är lossade så nu försöker vi få ut skiten utan att skada tätningarna.
Jodå, med lite övertalning och gummiklubba kröp den snällt ut.
Sen samma sak på högersidan.
Även den kom snällt ut.
Kardanen lossad och locket/kåpan/huset/osv/osv lossat och tömms på olja.
Sen vart det bara att dra ut allt och undersöka vad som smäller. =)
Någon som ser felet?
Hittade massvis med "fel" i bakaxeln som jag fick skrapa ut iaf. hehe
Titta här står en kompis som vill vara med och leka!
Ett halvt flak öl senare sitter diffen i svetsbänken redo för lite svets.
Gammalt knep för att slippa få massa damm och smuts i slangpaketet. Ett par öronproppar håller borta nästan allt sådant.
Börjar med att punkta upp båda sidorna.
Andra sidan.
Lägger lite mer svets över punkterna.
För att undvika svetsloppor i splinsen pluggade vi in den trasiga drivaxeln vid svetsningen. Det är framaxeln ni ser sticka ut där nere.
Stackars Nivan har inte fått någon uppmärksamhet på ett halvår. Men nu har jag fått en nytändning och litte mer pengar för att kunna åka på träffar osv. Någon som vet om någon träff på västkusten snart?
Tillbaka med diffen med ny packning imellan.
Tillbaks med kardanen.
In med drivaxlarna, på med trummorna och tillbaks med däcken.
Startade upp bilen och kollade så att allt driver som det ska och allt funkade kalas.
Sen började vi med nästa projekt.
Montera min billiga 1300kg vinsch.
Börjar med att kapa plattjärn för att svetsa ihop den bakre hållaren till vinschen.
Den här lilla saken är det som ska dit.
Bakre fästet färdigsvetsat.
Här är fästet fastsvetsat i både kofångaren och kängruräcket fram.
De främre bultarna till vinschen sitter endast i kofångaren.
Kanske ska förstärka med plattjärn här också men inte idag för ölen är nästan slut.
Nu sitter den där och med de två sista ölen öppnade avslutade vi kvällen med att koppla in den och kolla så den funkar.
Funkade hur bra som helst!
Slut på bilder.
9
Men om ni orkat kolla hela vägen hit så kanske ni har en drivaxel vänster fram tillsalu? =)
Efter en lång tids frånvaro både från detta forum och nivan fick jag lite pengar över för att meka lite.
Med en god vän och ett flak öl i garaget satte vi igång igår efter jobbet vid 5-tiden.
Det som stod på listan att göra var som ni säkert redan läst i tråden en drivaxel vänster fram och en bakdiff som kuggar över och smäller som fan. Hade inga stora förhoppningar men det skulle ändras.
Jag tog en jävla massa bilder och ett par filmsnuttar som jag klistrar in här.
Den gamla drivaxeln är uttagen och nu letar jag efter en ersättare. Om någon här vet om någon eller kanske tom har en liggandes är jag väldigt intresserad.
Här gick axeln av. Precis vid skåran för låsringen till yttre drivknuten.
Sen var det ju dax att tackla bakaxeln. Bara att kavla upp ermarna och hugga in.
Börjar med att dra ut drixaxlarna.
Här ser vi martin som hjälper till.
Muttrarna är lossade så nu försöker vi få ut skiten utan att skada tätningarna.
Jodå, med lite övertalning och gummiklubba kröp den snällt ut.
Sen samma sak på högersidan.
Även den kom snällt ut.
Kardanen lossad och locket/kåpan/huset/osv/osv lossat och tömms på olja.
Sen vart det bara att dra ut allt och undersöka vad som smäller. =)
Någon som ser felet?
Hittade massvis med "fel" i bakaxeln som jag fick skrapa ut iaf. hehe
Titta här står en kompis som vill vara med och leka!
Ett halvt flak öl senare sitter diffen i svetsbänken redo för lite svets.
Gammalt knep för att slippa få massa damm och smuts i slangpaketet. Ett par öronproppar håller borta nästan allt sådant.
Börjar med att punkta upp båda sidorna.
Andra sidan.
Lägger lite mer svets över punkterna.
För att undvika svetsloppor i splinsen pluggade vi in den trasiga drivaxeln vid svetsningen. Det är framaxeln ni ser sticka ut där nere.
Stackars Nivan har inte fått någon uppmärksamhet på ett halvår. Men nu har jag fått en nytändning och litte mer pengar för att kunna åka på träffar osv. Någon som vet om någon träff på västkusten snart?
Tillbaka med diffen med ny packning imellan.
Tillbaks med kardanen.
In med drivaxlarna, på med trummorna och tillbaks med däcken.
Startade upp bilen och kollade så att allt driver som det ska och allt funkade kalas.
Sen började vi med nästa projekt.
Montera min billiga 1300kg vinsch.
Börjar med att kapa plattjärn för att svetsa ihop den bakre hållaren till vinschen.
Den här lilla saken är det som ska dit.
Bakre fästet färdigsvetsat.
Här är fästet fastsvetsat i både kofångaren och kängruräcket fram.
De främre bultarna till vinschen sitter endast i kofångaren.
Kanske ska förstärka med plattjärn här också men inte idag för ölen är nästan slut.
Nu sitter den där och med de två sista ölen öppnade avslutade vi kvällen med att koppla in den och kolla så den funkar.
Funkade hur bra som helst!
Slut på bilder.
9
Men om ni orkat kolla hela vägen hit så kanske ni har en drivaxel vänster fram tillsalu? =)
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Bakdiffen är svetsad och här rengörs det så gott det går från svetssprut.
http://www.youtube.com/watch?v=zsZUsJ3Anr8
Fyller bakdiffen på ett enkelt och smidigt sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=WLSc-j-1MW4
Efter att ha stått still sedan sep. startar den fint. En bra avslutning efter en kväll i garaget.
http://www.youtube.com/watch?v=kn9xSQ33GOc
Är det någon som vet hur man bäddar in youtube-klipp direkt in här på forumet så man slipper klicka sig bort från forumet?
mvh
http://www.youtube.com/watch?v=zsZUsJ3Anr8
Fyller bakdiffen på ett enkelt och smidigt sätt.
http://www.youtube.com/watch?v=WLSc-j-1MW4
Efter att ha stått still sedan sep. startar den fint. En bra avslutning efter en kväll i garaget.
http://www.youtube.com/watch?v=kn9xSQ33GOc
Är det någon som vet hur man bäddar in youtube-klipp direkt in här på forumet så man slipper klicka sig bort från forumet?
mvh
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Jag får be om ursäkt för min frånvaro och jag skulle kunna hitta på hur många anledningar som helst som förklaring men sanningen är helt enkelt att jag hela tiden flyttat allt framför mig. Lathet kan vara ett annat ord för det.
Men nu är våren här och med vår kommer alla vårkänslor så som offroad och öldrickande i garaget. =)
Ser vilket jävla jobb du lagt ner Stefan!
Grymt impad och det var mycket din tråd som fick mig att börja meka igen! Tackar för den!
En snabb fråga.
Skiljer sig vänster drivaxel något mellan årsmodellernna?
Min är en -97:a och det finns en -95 axel för 350kr tillsalu.
Inga problem där va?
Men nu är våren här och med vår kommer alla vårkänslor så som offroad och öldrickande i garaget. =)
Ser vilket jävla jobb du lagt ner Stefan!
Grymt impad och det var mycket din tråd som fick mig att börja meka igen! Tackar för den!
En snabb fråga.
Skiljer sig vänster drivaxel något mellan årsmodellernna?
Min är en -97:a och det finns en -95 axel för 350kr tillsalu.
Inga problem där va?
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
2004 blev drivaxlarna grövre och fick 24 splines istället för 22 som på de äldre bilarna, så det ska inte vara några problem med den axel du hittat.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: PevAB
Idag gjorde vi lite snabba skärmbreddare till nivan då däcken sticker ut ca 3cm utanför skärmkanterna.
Blev 6mm hårdgummimatta från TOOLS-Wiklunds här i stan.
Måttade ut skärmbreddarna i wellpapp som klipptes till så det blev så snyggt som möjligt.
Sen togs mallen och fördes över till mattan och skars ut.
Självborrande skruv genom skärmen och rostskydd bakom och mellan.
lite bilder.
Ska fortfarande trimma till kanten då den nu sticker ut ca 5cm utanför däcken och så mycket behövs inte. 2cm kommer räcka bra och kommer se mycket bättre ut.
Blev 6mm hårdgummimatta från TOOLS-Wiklunds här i stan.
Måttade ut skärmbreddarna i wellpapp som klipptes till så det blev så snyggt som möjligt.
Sen togs mallen och fördes över till mattan och skars ut.
Självborrande skruv genom skärmen och rostskydd bakom och mellan.
lite bilder.
Ska fortfarande trimma till kanten då den nu sticker ut ca 5cm utanför däcken och så mycket behövs inte. 2cm kommer räcka bra och kommer se mycket bättre ut.
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
hur mycket är den höjd? HooDoo? hur mycket har du fått kapa för att få plats med däcken bak? är sugen på att skaffa likada däck själv nämligen
"If it has tits or wheels it will give you problems"
/ Jörgen
/ Jörgen
Re: PevAB
Ett vanligt hoodoo-kitt.
Höjer ung. 5cm och bakkanterna kapades vid plåtvecket i skärmkanten. Ung 3cm skulle jag tro.
Jag kapade bort 2 och vikte upp kanten mot inneskärmen. Tog väl någon timme att göra.
Höjer ung. 5cm och bakkanterna kapades vid plåtvecket i skärmkanten. Ung 3cm skulle jag tro.
Jag kapade bort 2 och vikte upp kanten mot inneskärmen. Tog väl någon timme att göra.
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Som ja har gjort redan då , bara beställa en uppsättning däck från England då så fort ja fått fälgarna
"If it has tits or wheels it will give you problems"
/ Jörgen
/ Jörgen
Re: PevAB
Aldrig ska man få vara riktigt glad.
Tog ut nivan idag för första gången sedan jag svetsade bakaxeln och bytte drivaxel fram.
Funkade hur bra som helst i ung. 1mil sen tyckte jag det högg till när jag släpte av gasen och motorbromsade ibland.
Detta beteende blev värre och värre påväg tillbaka till garaget.
Det är växelspaken till hög/låg-lådan som rör sig mest när det högg till. ca 5cm i sidled.
Låg på tomgång på 2an de sista 2 km.
Väkelspaken slog ordentligt som om fördelningslådan skulle ha lossnat helt.
Kröp under och ruckade i alla saker och fördelningslådan sitter väl inte jättehårt i sina gummiupphängningar men tykte utgående axlar har ett litet spel men det kanske är normalt?
Kollade inte mer ikväll för jag blev trött på alltihop.
Någonting sitter ju löst då vid vissa varv kommer drivlinan i gungning och det är ju inte så roligt alla gånger.
Något mer än drivaxeln och bakdiffen som gick sönder i borås tydligen.
Kollade aldrig nivans akilishäl upphängningen till framdiffen nu när jag tänker på det.
Kanske knäckte den också... Skulle det kunna ge mina bekymmer?
Får ta nya tag imorgon igen.
mvh Jimmy
Tog ut nivan idag för första gången sedan jag svetsade bakaxeln och bytte drivaxel fram.
Funkade hur bra som helst i ung. 1mil sen tyckte jag det högg till när jag släpte av gasen och motorbromsade ibland.
Detta beteende blev värre och värre påväg tillbaka till garaget.
Det är växelspaken till hög/låg-lådan som rör sig mest när det högg till. ca 5cm i sidled.
Låg på tomgång på 2an de sista 2 km.
Väkelspaken slog ordentligt som om fördelningslådan skulle ha lossnat helt.
Kröp under och ruckade i alla saker och fördelningslådan sitter väl inte jättehårt i sina gummiupphängningar men tykte utgående axlar har ett litet spel men det kanske är normalt?
Kollade inte mer ikväll för jag blev trött på alltihop.
Någonting sitter ju löst då vid vissa varv kommer drivlinan i gungning och det är ju inte så roligt alla gånger.
Något mer än drivaxeln och bakdiffen som gick sönder i borås tydligen.
Kollade aldrig nivans akilishäl upphängningen till framdiffen nu när jag tänker på det.
Kanske knäckte den också... Skulle det kunna ge mina bekymmer?
Får ta nya tag imorgon igen.
mvh Jimmy
Åker med VLAD.
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
En hyffsat rostfri -97:a med hodoo-höjning och 235-75-15 INSA TURBO
Re: PevAB
Lider med dina motgångar...men du gör rätt att ta tag i det imorgon.. oftas så går saker bättre då och är kanske inte så illa man skulle kunna tro!
NIVA 1987
Toyota Starlet-1997
Cadillac Srx-2005
Amc Matador-X-1975
Valmet 502-1974
Polaris Sks 800-2016
Polaris Rush Pro-R 2012
Toyota Starlet-1997
Cadillac Srx-2005
Amc Matador-X-1975
Valmet 502-1974
Polaris Sks 800-2016
Polaris Rush Pro-R 2012