Mitt nya objekt
Re: Mitt nya objekt
Jag ser en kompressor och små söta hävarmar - det där är en riktig spärr.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Mitt nya objekt
Japp, helt riktigt , och här är huset den ska sitta i:ahlberg skrev:Jag ser en kompressor och små söta hävarmar - det där är en riktig spärr.
När det gäller de långa paketen så är det inte så märkvärdigt , sådana här ligger det väl snart på alla offroadbilars takräcken:
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Mitt nya objekt
Jag är inte förvånad att du handlat spärren!
Ska bli kul o höra hur det fungerar för dig. Blir det en Torsen i baken?
Ska bli kul o höra hur det fungerar för dig. Blir det en Torsen i baken?
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Mitt nya objekt
Nix , om du läst denna tråd lite mer uppmärksamt så hade du visst att det redan sitter en lamelldiff bak...Nivanörden skrev: Blir det en Torsen i baken?
På grund av diverse strulande från ett visst fraktbolag så ligger här nu ytterliggare en diffspärr...
Vad gör man med den? Sätter bak? Skulle va ganska kaxigt eller? Montera i den fina Nivan? Sälja? Nån som är sugen?
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Mitt nya objekt
Tillverkat det själv?NivaMicke skrev: Japp, helt riktigt , och här är huset den ska sitta i:
//Martin
*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
*Volvo V70N-01
*Volvo 940Gl-91
*Vw bubbla 1200 -64
Re: Mitt nya objekt
Nix , köpt av Dansken det oxå.... Tillverkat i Grekland av samma snubbe som gör spärrarna.Fisketorp skrev:
Tillverkat det själv?
Men , det är "hemmagjort" och inte gjort på en bakaxel. Ser stabilt och bra ut.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
-
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
- Ort: Granhultsås
Re: Mitt nya objekt
DET är vad man ska ha soffbordet till! Så man har nått att göra när det är "fredagsmys"...
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Re: Mitt nya objekt
Håller med... Det är dock inte soffbordet utan finbordet jag ärvt av mormor...Josanivski skrev: DET är vad man ska ha soffbordet till! Så man har nått att göra när det är "fredagsmys"...
Idag har det varit lite aktivitet på Nivan , framvagnen nerplockad och nya diffhuset provpassat:
Inte helt nöjd , tycker att u-järnen hänger ner väl mycket under k-hämmaren... Blir att jag vänder på dem imorgon. Nackdelen blir att k-hämmaren
måste ner för att demontera diffhuset , men det är mindre problem... Vill ju ta vara på varje mm i frigång... Pedant???
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
-
- Inlägg: 745
- Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
- Ort: Göteborg
Re: Mitt nya objekt
NivaMicke skrev:Nix , om du läst denna tråd lite mer uppmärksamt så hade du visst att det redan sitter en lamelldiff bak...Nivanörden skrev: Blir det en Torsen i baken?
Hade jag varit du hade jag nog satt den bak. Vore riktigt ballt!NivaMicke skrev:På grund av diverse strulande från ett visst fraktbolag så ligger här nu ytterliggare en diffspärr...
Vad gör man med den? Sätter bak? Skulle va ganska kaxigt eller? Montera i den fina Nivan? Sälja? Nån som är sugen?
Att vända på järnen till diffinfästningen tycker jag låter vettigt!
Till sommaren får jag nog ta en sväng ner till Skåne o kolla lite Niva tror jag, denna tråden är riktigt porrig!
//Håkan
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Re: Mitt nya objekt
Nu blir det ännu mer porr:
Länkarm bak i bananform känner väl de flesta igen...
Ett rostfritt rör 25mm är styft som.... passar som en hanske invändigt , bara att rikta i pressen och sen kapa , i med röret och pressa lite igen.
Gjorde röret så långt att det når fram till bussningen , ett par ton i pressen så går det in sista biten där länkarmen blir platt.
Resultatet syns längst ner i bild , bara att slipa/borra och sen svetsa lite.
Har även fixat till diffhuset:
Länkarm bak i bananform känner väl de flesta igen...
Ett rostfritt rör 25mm är styft som.... passar som en hanske invändigt , bara att rikta i pressen och sen kapa , i med röret och pressa lite igen.
Gjorde röret så långt att det når fram till bussningen , ett par ton i pressen så går det in sista biten där länkarmen blir platt.
Resultatet syns längst ner i bild , bara att slipa/borra och sen svetsa lite.
Har även fixat till diffhuset:
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Mitt nya objekt
Framdiffen klar för montering:
Notera slangnippeln för urluftningen och klämringskopplingen för spärren.
Och här sitter den på plats:
Lite testande idag på kalhygget:
Halvvägs på rundan blev det fältmässig utspisning:
Notera slangnippeln för urluftningen och klämringskopplingen för spärren.
Och här sitter den på plats:
Lite testande idag på kalhygget:
Halvvägs på rundan blev det fältmässig utspisning:
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Re: Mitt nya objekt
Ser riktigt bra ut det där
Måste väl vara en av dom mer utsorterade Nivorna.
Fick nöja mig med att gå en skogsslinga som jag skall prova när den är ihop igen
Måste väl vara en av dom mer utsorterade Nivorna.
Fick nöja mig med att gå en skogsslinga som jag skall prova när den är ihop igen
Re: Mitt nya objekt
Ser bra ut.....och vilket mysigt ställe du hittade att fika på.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Mitt nya objekt
För släborna (de som bor på slätten) är granskog något väldigt exotiskt - även om det bara är ett kalhygge med ris och stubbar... Tror Micke dokumenterar för att visa vänner och bekanta att han varit på äventyr lååångt borta...
För övrigt ser ju pansarframaxeln väldigt trevlig ut...
För övrigt ser ju pansarframaxeln väldigt trevlig ut...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Mitt nya objekt
Japp , mycket trevligt ställe vi har att köra på... Här där jag bor är det bara slätt , man ser horisonten runt om. Detta fina ställe är dock bara en mil bort.
Finns en del skog oxå att köra i , kuperat och sparsamt med sten , finns även några fuktiga partier för de som gillar sånt...
Så här långt funkar bilen bra , otroligt bra "bett" när man trycker i spärren och bara fortsätter köra istället för att backa och ta fart/byta spår.
Den låga utväxlingen (4,48 X 3,0 X 4,44) ger en mycket bra "känsla" för att smyga över stubbar/stenar , behövs mycket motstånd för att hon inte ska orka på tomgång... Svänger riktigt bra , men flexet fram är jag inte nöjd med , får väl fundera lite på vad man mer kan göra där.
Finns oxå ett missljud som jag inte gillar , ska felsöka lite på det idag.
Finns en del skog oxå att köra i , kuperat och sparsamt med sten , finns även några fuktiga partier för de som gillar sånt...
Så här långt funkar bilen bra , otroligt bra "bett" när man trycker i spärren och bara fortsätter köra istället för att backa och ta fart/byta spår.
Den låga utväxlingen (4,48 X 3,0 X 4,44) ger en mycket bra "känsla" för att smyga över stubbar/stenar , behövs mycket motstånd för att hon inte ska orka på tomgång... Svänger riktigt bra , men flexet fram är jag inte nöjd med , får väl fundera lite på vad man mer kan göra där.
Finns oxå ett missljud som jag inte gillar , ska felsöka lite på det idag.
Lada Niva -05 Finbilen
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74
Lada Niva -04 Sibirian Edition
Volvo Valp PU -67
MB Unimog 421 -75
Volvo BM BV202 NF1 -78
Ford Taunus p4 -64
Ford Anglia -61
BMW R90-S -74