Ström till magnetventil.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Tomas
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 sep 2020 20:55

Ström till magnetventil.

Inlägg av Tomas »

Hej!
Jag har hittat många trådar om förgasare och även denna fundering kanske finns omnämnd ?
Jag har bytt ut min skräckförgasare med jätte många vakumslangar och två magnetventiler mot en ny men av äldre modell.
Denna har en magnetventil och då undrar jag vilken av kablarna som satt på den gamla jag ska använda?
Eller kanske dra en ny?
Ska det vara ström på magneten hela tiden när tändnigen är på eller bara på tomgång ?
NIVA-91
NIVA-87
rid54
Inlägg: 1480
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Ström till magnetventil.

Inlägg av rid54 »

Jag har en Lada 2107 med samma typ av förgasare (misstänker jag). Jag kopplar magnetventilen till tändningen, dvs ständigt öppen när tändningen är på. Om du har utrustning kvar i bilen för att stänga ventilen när gasen är öppen, eller varvtalet är över 1500 eller nåt, så kan du ju experimentera med att ha dessa grejer inkopplade. Annars lär det funka utmärkt med tändning=öppen. Vid pådrag har tomgångssystemet ingen inverkan ändå.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Tomas
Inlägg: 6
Blev medlem: 12 sep 2020 20:55

Re: Ström till magnetventil.

Inlägg av Tomas »

Okej. Tack så mycket !
Då ska jag nog dra en ny kabel och städa bort det gamla sen. :)
NIVA-91
NIVA-87
IvaniNivan
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 jan 2014 17:39
Ort: Läggesta

Re: Ström till magnetventil.

Inlägg av IvaniNivan »

Den magnetventilen öppnar lågfartsmunstycket. Så den ska ha ström när du vrider på tändningen. När du stänger av motorn så stänger magnetventilen av lågfartsmunstycket och motorn kan inte glödtända. På mina bilar har jag borrat upp lågfartsmunstycket ca 0.10 - 0.20 mm för original är det för litet och blandningsskruven fungerar dvs motorn ser bättre på justeringen och blir starkare och bättre att köra.
Lada Niva -86
Lada Riva 2105 -87
Lada combi 21043 -86
El Camino -70
Bel air -55
Nissan 300zxtt
Seat Ibiza Cupra 16v
Skriv svar