Rock/treesliders (tröskelskydd)

Här kan du visa upp eller beskriva modifieringar du gjort på din bil.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Rock/treesliders (tröskelskydd)

Inlägg av Virre »

Fick önskemål att lägga upp en beskrivning av mina Rock/Treesliders här, och eftersom jag har en förmåga att sväva ut och ordbajsa i skrift så ska jag försöka lägga in så mkt bilder som möjligt.

Landrover folket har dom, Jeep killarna har det men Niva snubbarna får halka omkring över stock o sten och knyckla till sina förhoppningsvis rostfria trösklar.
Eftersom LR och Jeep har en ram att skruva sina grejer i men vi saknar det så får vi tänka ett varv extra.

Materialet jag använt är till varje sida är en 1015mm lång 30x70x3mm balk samt två st 210mm långa 15x16mm solid fyrkantsstav, det behövs också en L-profil 35x35 i rätt grovt gods.
Till treeslider har jag 34mm rör till varmvattenledningar, kraftigt och bra svetsegenskaper.
Bild
Bild

Börja med att köra in 15x16 staven i domkraftsfästena och lägg balken på dom, mät ut var dom ska sitta och skär ut två st hack i balken så balken kommer ner ca 5-7mm under lägsta punkt på tröskeln.
Bild
Svetsa fast dom i balken.
Bocka röret i 35grader och skär ändarna i 50grader mot balken. Mina rör sticker ut 90mm från balken så att eventuella träd som blir närgångna ska träffa röret och inte dörren, dessutom är dom bekväma att stå på när man lastar takräcket.
Bild

Enbart detta funkar fint som prydnad men en ordentlig stenkänning kommer böja domkraftsfästena, därför har jag lagt en L-profil bakom balken mot tröskeln vars tanke är att fördela trycket och avlasta domkraftsfästena.
Bild
På bilden är det bara en kort stump men det ska alltså ligga en 1015mm lång bit längs med hela tröskeln som svetsas i balken.
Hela klabbet fästs sen i domkraftsfästet med två genomgående m6 skruv, dom ska alltså inte ta upp någon kraft underifrån utan mer hålla allt på plats.
Bild
På bilden sitter bara en skruv men det ska alltså vara en till längre in mot mitten av bilen.

Jag har också svetsat igen sidorna på balken för att inte fylla den med lera och för att undvika att i högre hastigheter låta som Dana Dragomirs Pannflöjtorkester......

Är trösklarna redan sönderkörda/genomrostade föreslår jag att istället byts hela tröskeln mot en balk och så var det två flugor i en smäll.
Virre
Inlägg: 811
Blev medlem: 08 dec 2013 17:20
Ort: Jönköping

Re: Rock/treesliders (tröskelskydd)

Inlägg av Virre »

Kan nu efter min medverkan på några dagar SwedenOffroadTour berätta att dom funkar kalas bra, om man nu ser till och placera stenen under rockslidern och inte under golvet som jag tydligen lyckats med några gånger :D.
Man glider bra på dom och dom tar rejäla smällar av bilens vikt utan att ge med sig.
Röret eller treeslidern gör sitt jobb effektivt genom att hålla lite distans mellan sten och kaross samt ger ifrån sig ett högst obehagligt repande/gnisslande när det är för nära och det är dags att lägga om kursen en smula.
Skriv svar