Mjo, men det är inte i klass med lada.co.uk, eller lada-niva.seSenihol skrev:Liffride skrev:
Läs mer här http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... 4&start=15
Se där! Ett forum till att hålla ögonen på!
Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
WinALDL är också intressant.
Jag använde det när jag byggde om min Volvo 242 till opelsprut.
Han har även scheman på enkla aldl-kablar om jag inte missminner mig.
/M
Jag använde det när jag byggde om min Volvo 242 till opelsprut.
Han har även scheman på enkla aldl-kablar om jag inte missminner mig.
/M
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Jag kom att tänka på en sak, VSS (alt SS, Vehicle Speed Sensor) sitter på fördelningslådan. Du behöver byta kåpan som håller hastighetsmätarvajern och flytta över kabelstammen till VSS. Det sitter en kontakt där som inte är så himla glad i vatten, fukt och sånt. Jag hade stora problem med den kontakten innan jag satte dit hasplåten.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Japp, jag är bekant med mackapären och problemen. Tack för tipset i alla fall. Får väl se hur jag "dyngsäkrar" den. Har även hört att kablaget till den är dåligt skyddat, får väl kolla på det med - kanske dra sladdarna inombords? Planen just nu är i alla fall att flytta över hela f-lådan, den verkar vara i utmärkt skick.Senihol skrev:Jag kom att tänka på en sak, VSS (alt SS, Vehicle Speed Sensor) sitter på fördelningslådan.
Har varit ute och rest i ett par dagar nu - blir nästan lite sugen på att sätta tänderna i Den Döda och börja amputera organ...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Jag hade ju stora problem med min hastighetsmätare, ca 10% för lite visade den. För att få hyffsad rättvisning behöver du flytta med hastighetsmätardrevet till den nya lådan och det är väl pressat på axeln?
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
10% är bättre precision än vad jag är van vid...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 735
- Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
- Ort: Sundsvall
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Angående tachometern, så kan du skruva loss ett lock på baksidan på den, och vips, så har du ett ställe att skruva dit... ja, just det, en hastighetsmätarwire!!
/M
/M
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
Motortvätt och kompressionsprov utfört idag. Cylindrarna låg lika, mellan 9,5 och 10 bar, så det får väl vara godkänt. Rätt mycket sot på stiften, kombinerat med Dr Vogel's uppgifter om oljeförbrukning får mig nog att planera för ett byte av ventiltätningar. För övrigt - inget nytt att rapportera. Janko skall droppa förbi i morrn och hämta dörrar och baklucka och sen skall jag försöka få iväg en paket till Senihol på Valbricka gård i Kolsva. Lite smygreklam för: http://www.valbricka.se/. När vi ändå är inne på B&B så får jag väl nämna vår grannar: http://www.ahusskola.se/
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"
I dag har Janko varit på besök och plockat lite godsaker. Hans polare Micke (tror jag???) som även han har en Niva gjorde ett och annat fynd, han med. Dessutom har jag varit under kärran med kamera, hittat VSS (Vehicle Speed Sensor
VSS
Jag har även tagit en närbild på PCV Purge Control Valve som "suger ur" kolburken vid regelbundna intervaller.
PCV
Dessutom har jag roat mig med att jämföra kylarna, 1,7:ans är lite bredare. Får väl se hur jag löser det.
1,7i
1600
Sen har vi en bild på "datacentralen"
ECU & Co
VSS
Jag har även tagit en närbild på PCV Purge Control Valve som "suger ur" kolburken vid regelbundna intervaller.
PCV
Dessutom har jag roat mig med att jämföra kylarna, 1,7:ans är lite bredare. Får väl se hur jag löser det.
1,7i
1600
Sen har vi en bild på "datacentralen"
ECU & Co
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
På förekommen anledning (Senihol) har jag nystat lite i fläktstyrningen, efter att förgäves letat i dokumentationen efter ledtrådar.
De båda luftviftarna är anslutna med varsitt kabelpar i ett blått kabelhölje. Detta övergår till en med normal "rysstejpad" grov blå ledare som dyker in genom torpedväggen. Den går inte tillsammans med övriga kablar, utan det ser ut som den är eftermonterad - fast det är mycket som ser ut så...
Här bakom centralinstrumentet återfinner vi vår blå kompis som i ett kopplingsstycke övergår till en rosa färg med liten blå streck.
Den grova rosa-blå ledaren går till ett litet svart ryssrelä som matas från en rödaktig grov ledare.
Den rödaktiga ledaren är kopplad till säkringen längst till höger på den nedre säkringspanelen, nr 16
De två tunnare ledarna går till ett kopplingsstycke med endast ett fåtal ledare anslutna. Dessutom har den en litet plastpåse med en rysk papperslapp tejpad på sig. Den är ansluten till kabelstammen som leder ner till ECU:n. Det är stammen som är glest lindad med "klistrig" isolertejp på bilden.
Här syns mer av den sprirallindade stammen.
Slutsats - kylfläktarna styrs av ECU:n som får sina signaler från ETS. Det verkar dock delvis vara en odokumenterad efterkonstruktion.Jag skall luska vidare vilken pinne på ECU som lämnar signal till reläet.
De båda luftviftarna är anslutna med varsitt kabelpar i ett blått kabelhölje. Detta övergår till en med normal "rysstejpad" grov blå ledare som dyker in genom torpedväggen. Den går inte tillsammans med övriga kablar, utan det ser ut som den är eftermonterad - fast det är mycket som ser ut så...
Här bakom centralinstrumentet återfinner vi vår blå kompis som i ett kopplingsstycke övergår till en rosa färg med liten blå streck.
Den grova rosa-blå ledaren går till ett litet svart ryssrelä som matas från en rödaktig grov ledare.
Den rödaktiga ledaren är kopplad till säkringen längst till höger på den nedre säkringspanelen, nr 16
De två tunnare ledarna går till ett kopplingsstycke med endast ett fåtal ledare anslutna. Dessutom har den en litet plastpåse med en rysk papperslapp tejpad på sig. Den är ansluten till kabelstammen som leder ner till ECU:n. Det är stammen som är glest lindad med "klistrig" isolertejp på bilden.
Här syns mer av den sprirallindade stammen.
Slutsats - kylfläktarna styrs av ECU:n som får sina signaler från ETS. Det verkar dock delvis vara en odokumenterad efterkonstruktion.Jag skall luska vidare vilken pinne på ECU som lämnar signal till reläet.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Det var ju det jag sa.......den är kopplad som på alla andra bilar.......
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Vet inte om det är samma på GM-sprutet, men med Bosch så styrs fläktarna inte av ETS, utan CTS...
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender
Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Rätt, det var det jag menade... CTS! Coolant Temperature Sensor (har lite svårt att komma in i den digitala världen...)cerber0s skrev:Vet inte om det är samma på GM-sprutet, men med Bosch så styrs fläktarna inte av ETS, utan CTS...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Nu har jag varit och tittat lite runt säkringshållaren och jag har ett kopplingsstycke som är väldigt likt det på ditt foto Ahlberg! Tänk om det är förberett med relä och allt för en kylfläkt...
Fast då betyder det väl att nån tidigare har plockat bort kylaren till förmån för en mekanisk snurra
Jag får nog lämna återbud till julbaket imorgon och studera elen lite närmare istället.
Fast då betyder det väl att nån tidigare har plockat bort kylaren till förmån för en mekanisk snurra
Jag får nog lämna återbud till julbaket imorgon och studera elen lite närmare istället.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"
Dök in bland växellådorna. Tänkte plocka ut mellanaxeln, kolla muttern på utgående och undersöka VSS. Gick rätt bra.
Mellanaxel
Naturligvis var muttern lös - men förhoppningsvis har inga skador uppstått, det märktes inget på vägen ner från Stockholm, i alla fall. Kolla noga på bilden nedan så syns även kopplingsstycket till VSS.
Mutter och VSS-koppling
VSS
VSS
Otroligt att det hänger ihop. Det blir nog att leta efter någon bättre koppling, gillar Cannon, men de kostar väl skjortan. Nåja. Hittar väl på nått.
Mellanaxel
Naturligvis var muttern lös - men förhoppningsvis har inga skador uppstått, det märktes inget på vägen ner från Stockholm, i alla fall. Kolla noga på bilden nedan så syns även kopplingsstycket till VSS.
Mutter och VSS-koppling
VSS
VSS
Otroligt att det hänger ihop. Det blir nog att leta efter någon bättre koppling, gillar Cannon, men de kostar väl skjortan. Nåja. Hittar väl på nått.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se