Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Senihol skrev:Liffride skrev:
Läs mer här http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... 4&start=15

Se där! Ett forum till att hålla ögonen på!
Mjo, men det är inte i klass med lada.co.uk, eller lada-niva.se :D
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

WinALDL är också intressant.

Jag använde det när jag byggde om min Volvo 242 till opelsprut.

Han har även scheman på enkla aldl-kablar om jag inte missminner mig.

/M
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Senihol »

Jag kom att tänka på en sak, VSS (alt SS, Vehicle Speed Sensor) sitter på fördelningslådan. Du behöver byta kåpan som håller hastighetsmätarvajern och flytta över kabelstammen till VSS. Det sitter en kontakt där som inte är så himla glad i vatten, fukt och sånt. Jag hade stora problem med den kontakten innan jag satte dit hasplåten.
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Senihol skrev:Jag kom att tänka på en sak, VSS (alt SS, Vehicle Speed Sensor) sitter på fördelningslådan.
Japp, jag är bekant med mackapären och problemen. Tack för tipset i alla fall. Får väl se hur jag "dyngsäkrar" den. Har även hört att kablaget till den är dåligt skyddat, får väl kolla på det med - kanske dra sladdarna inombords? Planen just nu är i alla fall att flytta över hela f-lådan, den verkar vara i utmärkt skick.

Har varit ute och rest i ett par dagar nu - blir nästan lite sugen på att sätta tänderna i Den Döda och börja amputera organ...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Senihol »

Jag hade ju stora problem med min hastighetsmätare, ca 10% för lite visade den. För att få hyffsad rättvisning behöver du flytta med hastighetsmätardrevet till den nya lådan och det är väl pressat på axeln?
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

10% är bättre precision än vad jag är van vid...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Markus Almroth
Inlägg: 735
Blev medlem: 29 nov 2008 21:00
Ort: Sundsvall

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Markus Almroth »

Angående tachometern, så kan du skruva loss ett lock på baksidan på den, och vips, så har du ett ställe att skruva dit... ja, just det, en hastighetsmätarwire!!

/M
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Motortvätt och kompressionsprov utfört idag. Cylindrarna låg lika, mellan 9,5 och 10 bar, så det får väl vara godkänt. Rätt mycket sot på stiften, kombinerat med Dr Vogel's uppgifter om oljeförbrukning får mig nog att planera för ett byte av ventiltätningar. För övrigt - inget nytt att rapportera. Janko skall droppa förbi i morrn och hämta dörrar och baklucka och sen skall jag försöka få iväg en paket till Senihol på Valbricka gård i Kolsva. Lite smygreklam för: http://www.valbricka.se/. När vi ändå är inne på B&B så får jag väl nämna vår grannar: http://www.ahusskola.se/
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

I dag har Janko varit på besök och plockat lite godsaker. Hans polare Micke (tror jag???) som även han har en Niva gjorde ett och annat fynd, han med. Dessutom har jag varit under kärran med kamera, hittat VSS (Vehicle Speed Sensor

Bild
VSS

Jag har även tagit en närbild på PCV Purge Control Valve som "suger ur" kolburken vid regelbundna intervaller.

Bild
PCV

Dessutom har jag roat mig med att jämföra kylarna, 1,7:ans är lite bredare. Får väl se hur jag löser det.

Bild
1,7i

Bild
1600

Sen har vi en bild på "datacentralen"

Bild
ECU & Co
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

På förekommen anledning (Senihol) har jag nystat lite i fläktstyrningen, efter att förgäves letat i dokumentationen efter ledtrådar.

Bild
De båda luftviftarna är anslutna med varsitt kabelpar i ett blått kabelhölje. Detta övergår till en med normal "rysstejpad" grov blå ledare som dyker in genom torpedväggen. Den går inte tillsammans med övriga kablar, utan det ser ut som den är eftermonterad - fast det är mycket som ser ut så...

Bild
Här bakom centralinstrumentet återfinner vi vår blå kompis som i ett kopplingsstycke övergår till en rosa färg med liten blå streck.

Bild
Den grova rosa-blå ledaren går till ett litet svart ryssrelä som matas från en rödaktig grov ledare.

Bild
Den rödaktiga ledaren är kopplad till säkringen längst till höger på den nedre säkringspanelen, nr 16

Bild
De två tunnare ledarna går till ett kopplingsstycke med endast ett fåtal ledare anslutna. Dessutom har den en litet plastpåse med en rysk papperslapp tejpad på sig. Den är ansluten till kabelstammen som leder ner till ECU:n. Det är stammen som är glest lindad med "klistrig" isolertejp på bilden.

Bild
Här syns mer av den sprirallindade stammen.

Slutsats - kylfläktarna styrs av ECU:n som får sina signaler från ETS. Det verkar dock delvis vara en odokumenterad efterkonstruktion.Jag skall luska vidare vilken pinne på ECU som lämnar signal till reläet.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Larsson »

Det var ju det jag sa.......den är kopplad som på alla andra bilar....... :lol:
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av cerber0s »

Vet inte om det är samma på GM-sprutet, men med Bosch så styrs fläktarna inte av ETS, utan CTS...
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

cerber0s skrev:Vet inte om det är samma på GM-sprutet, men med Bosch så styrs fläktarna inte av ETS, utan CTS...
Rätt, det var det jag menade... :oops: CTS! Coolant Temperature Sensor (har lite svårt att komma in i den digitala världen...)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av Senihol »

Nu har jag varit och tittat lite runt säkringshållaren och jag har ett kopplingsstycke som är väldigt likt det på ditt foto Ahlberg! Tänk om det är förberett med relä och allt för en kylfläkt... :shock:
Fast då betyder det väl att nån tidigare har plockat bort kylaren till förmån för en mekanisk snurra :evil:

Jag får nog lämna återbud till julbaket imorgon och studera elen lite närmare istället. 8-)
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Dök in bland växellådorna. Tänkte plocka ut mellanaxeln, kolla muttern på utgående och undersöka VSS. Gick rätt bra.

Bild
Mellanaxel

Naturligvis var muttern lös - men förhoppningsvis har inga skador uppstått, det märktes inget på vägen ner från Stockholm, i alla fall. Kolla noga på bilden nedan så syns även kopplingsstycket till VSS.
Bild
Mutter och VSS-koppling

Bild
VSS

Bild
VSS

Otroligt att det hänger ihop. Det blir nog att leta efter någon bättre koppling, gillar Cannon, men de kostar väl skjortan. Nåja. Hittar väl på nått.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar