Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Projekt: Skräckis blir Sprut - "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Så har arbetet med insprutarkonverteringen av min Skräckis börjat så smått. Jag har rullat in Den Döda i källargaraget här hemma för att kunna ägna lite ledigt tid åt förberedelsearbetet. Planen är:

1. Inventera "Den Döda"
2. Demontera insprutningsystemet med kabelsstammar i sin helhet
3. Demontera motor
4. Demontera tank
5. Planera, mät, strukturera transplantationen -

6. Förberered mottagaren PUX (lugnande medicin mm)
7. Avsätt en helg till arbetet.
8. Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!
9. Montera i nya elstammarna.
10. Sätt i tank med bränslepump.
11. Klart!

Hoppas på mycket stöd, men även satiriska och ironiska kommentarer samt ren skadeglädje emottages tacksamt!

Inventering pågår:

Bild

Bild
Den kallas ibland: The flying toilet - på grund av det dassastolsliknande trottelhuset

Bild

Bild

Bild
MAP Manifold Air-Pressure - tryckgivare insugningsrör

Bild
CTS - står det på denna men är det Coolant Temperatur Sensor?? Skulle kunna vara TPS - Throttle Postition Sensor, verkar ju sitta i änden av gasspällaxeln.

Bild

Bild
Detta är IAC, Idle Air Control valve, tomgångsventilen.

Bild
MAT Manifold Air Temperature, Insugningslufttempgivare..

Bild
Tempgivare till instrumentpanelen

Bild
SC, Crankshaft Sensor Vevaxelgivare

Bild
Octane adjuster - inte röra!

Bild

Bild
Lambda

Bild

Jag har lyckats identifiera det mesta - men vilken är CTS Kylvattentempsensorn?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Nivanörden »

Trodde först att du skulle montera på sprutet på din "gamla" motor... Men du skall alltså skifta motor rakt över? Eller förstår jag dig fel? ("Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!" tolkar jag som motorbyte..)

MVH/
Håkan den förvirrade
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Nivanörden skrev:Trodde först att du skulle montera på sprutet på din "gamla" motor... Men du skall alltså skifta motor rakt över? Eller förstår jag dig fel? ("Släng ut skräckismotorn och i med 1,7:an!" tolkar jag som motorbyte..)
Japp, jag trodde inte jag skulle hitta en så pass frisk 1,7 att det gick att använda hela motorn, men Den Döda's motor är helt ok! Tar lite olja, men det kan ju vara en skitsak. Så det blir motorbyte!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Nivanörden »

Det är nog mycket smidigare att göra så! Hade för mig du sa att den motorn fått nån "hemsk" diagnos av nån verkstad..? Men den diagnosen kanske var fel?

Drar olja!? Jag hade varit mer orolig om den inte drog olja, hehe.. ;)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Nivanörden skrev:Hade för mig du sa att den motorn fått nån "hemsk" diagnos av nån verkstad..? Men den diagnosen kanske var fel?
Jo, de påstod den var slut i vev- eller ramlagren - troligen ville de finta Dr Vogel eftersom samma verkstad hade haft inne bilen på grund av oväsen från kopplingen och bytt koppling bara för nått år sen. Nu tog de in bilen igen, bytte koppling och lämnade ut bilen. Inte vid något av tillfällena hade de (troligen) bytt urtrampningslagret - vilket (troligen) har varit det enda allvarligare felet på bilen hela tiden. Dr Vogel, och hans brorsa i Halmstad är tekniskt kunniga - men utan tillgång till till mekarutrymme blir det besvärligt att komma till rätta med sånt här.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Nivanörden »

Okej, det var så det låg till.. Bra för dig, men mindre kul för Dr Vogel.

Hur som helst ska det bli kul att se den här operationen äga rum!

Upptäckt något som du tror kommer ställa till problem?
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Nivanörden skrev:Okej, det var så det låg till.. Bra för dig, men mindre kul för Dr Vogel.

Upptäckt något som du tror kommer ställa till problem?
Dr Vogel fick chansen att ångra sig efter min diagnos. Men, bilen är även rejält angripen av plåtmask - det hade varit ett hästjobb att få den i stridbart skick igen.

Ett mysterium är att det skrikande lager-ljudet kommer även när man bromsar - ibland. Kan ju vara något i pedalstället, men det är skumt. Innan jag börjar plocka isär måste det redas ut - så det inte är någon hund begravd ändå...
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:
Dr Vogel fick chansen att ångra sig efter min diagnos. Men, bilen är även rejält angripen av plåtmask - det hade varit ett hästjobb att få den i stridbart skick igen.

Ett mysterium är att det skrikande lager-ljudet kommer även när man bromsar - ibland. Kan ju vara något i pedalstället, men det är skumt. Innan jag börjar plocka isär måste det redas ut - så det inte är någon hund begravd ändå...
Det är klart, den såg ju inte särskilt fräsch ut i plåten, det kan jag hålla med om. (var inte meningen att få det o låta som du lurat honom, om det gjorde det..)

Låter vettigt att kolla så mycket som möjligt innan operationen påbörjas! Kör hårt!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
cerber0s
Inlägg: 53
Blev medlem: 16 nov 2008 18:44
Ort: Lomma (Malmö)

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av cerber0s »

Coolt!

CTS, prova att värma och se om fläktarna går igång (tändning måste vara till). Jag tror att fläktarna är styrda av CTS. Den grejen där du har skrivit "nått är det" är ganska lik Rough Road Sensor på nivor med Bosch-insprut...
"Kiss my shiny metal ass!" - Bender

Lada Niva -05, i alla fall det mesta av den...
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Senihol »

CTS sitter på slangen mellan toppen och kylaren, eller rättare sagt på aluminiumhuset. Syns bra på flygfotot (mellan spolarvätskeburken och ventilkåpan).
Insugningstemperatursensorn har jag för mig kallas "Idle Air Temperature Sensor"

Nu är det bara att beställa diagnoskabel och ladda ner EFI live V4 och definitionerna till Nivan så kan Ahlberg också följa sin framfart på datorn! :D
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Några pusselbitar till.. tack Senihol för CTS (men Idle Air Temperature Sensor var nog inte riktigt rätt... ;) )

Bild
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Liffride
Inlägg: 193
Blev medlem: 18 nov 2008 17:21
Ort: Visby

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Liffride »

Klart mest spännande på länge... :)

Lufttempsensorn kallas MAT eller MATS-
"Manifold Air Temp Sensor" iallafall när det gäller GM... :ugeek:

http://www.obd1.com kan du hitta kablage för ett hyfsat pris- Senihol visst var det där du beställde?

Ang. "octane adjuster"- efter en massa letande på nätet har jag förstått att den är till för att
ställa tändningen senare (0-8 grader) vid behov, men att den bara gör det om man har gm:s diagnos-redskap
inkopplad och inställd i "octane adjust" läge. har man inget diagnosverktyg inkopplat ska man alltså
inte kunna påverka någonting, förutom att få felkoder om den är ställd i ändlägen. om jag förstått det rätt...

Läs mer här http://www.ladausa.net/forum/viewtopic. ... 4&start=15

/Stefan
/Liffride

Lada Niva -95 TBI
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Larsson »

Jäklar vad ni kan grabbar.......*imponerad*

Snygg "karta" över motorrummet och dess komponenter....Ahlberg.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av ahlberg »

Liffride - tackar för länkar. Skall kolla på det ALDL-hembygget Turbo-nutter har på sin hemsida - men det kan bli halvfabrikat i slutänden ändå.

Larsson - tack. Du behöver ju bara klistra in en bild på en stressfläkt på kartan så blir det ju en byggritning även för falukorvens blivande maskinrum! ;)
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Senihol
Inlägg: 172
Blev medlem: 13 nov 2008 21:10
Ort: Kolsvaskogen

Re: Skräckis blir Sprut - Projekt: "No More Fear"

Inlägg av Senihol »

Liffride skrev:http://www.obd1.com kan du hitta kablage för ett hyfsat pris- Senihol visst var det där du beställde?
Ja, jag har för mig det. Men nu har ju $ gått upp en del, så det är väl lite mer lockande att löda ihop en kabel själv kanske.
Diagnosprogram, officiell hemsida: http://www.efilive.com/
Se där! Ett forum till att hålla ögonen på!
Niva -95 TBI. Lätt modifierad. *såld* -88 skräckis. Donatorbil -SKrotad.
Numera Nivalös, men med fäbless för engelska 4x4...
Skriv svar