Niva Spezial
Re: Niva Spezial
Rapport från provkörning med nylagrad växellåda.
Märkbart tystare och bättre känsla i lådan.
Fyrans växel som var nästan omöjlig att få i tidigare går i lätt och stannar kvar i läge. Men hoppade ur vid forcerad motorbroms. Begriper inte varför? Bytte tryckbricka, lager samt drog åt muttern på utgående axel som man ska. Kollade på bitarna i lådan och såg inget felaktigt. Vilar man handen på spaken vid motorbroms hoppar den inte ur på fyrans växel. Lite irriterade men vad göra?
Passade även på att byta oljor i drivlinan samt justera in kopplig och laga hastighetsmätaren.
Intressant att köra med bakhjulsdrift, slirade när jag backade från uppfarten vilket aldrig hänt förut. Monterar tillbaka den främre kardanen så snart jag bytt knutarna i den.
/Hakke
Märkbart tystare och bättre känsla i lådan.
Fyrans växel som var nästan omöjlig att få i tidigare går i lätt och stannar kvar i läge. Men hoppade ur vid forcerad motorbroms. Begriper inte varför? Bytte tryckbricka, lager samt drog åt muttern på utgående axel som man ska. Kollade på bitarna i lådan och såg inget felaktigt. Vilar man handen på spaken vid motorbroms hoppar den inte ur på fyrans växel. Lite irriterade men vad göra?
Passade även på att byta oljor i drivlinan samt justera in kopplig och laga hastighetsmätaren.
Intressant att köra med bakhjulsdrift, slirade när jag backade från uppfarten vilket aldrig hänt förut. Monterar tillbaka den främre kardanen så snart jag bytt knutarna i den.
/Hakke
Re: Niva Spezial
Kan det vara nån växelförar gaffel som är böjd eller skadad?
Eller nått knas med axeln som växelförar gaffeln sitter på?
Kulorna och fjädrarna som sitter under det lilla "locket" på sidan av växellådan är på plats och den längsta fjädern i det översta hålet?
Eller nått knas med axeln som växelförar gaffeln sitter på?
Kulorna och fjädrarna som sitter under det lilla "locket" på sidan av växellådan är på plats och den längsta fjädern i det översta hålet?
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Niva Spezial
Larsson skrev:Kan det vara nån växelförar gaffel som är böjd eller skadad?
Nej, tror inte det. Måste vara gaffeln som sitter på den mellersta axeln som sköter 3 och 4 växel?
Tror inte att det är den heller, axeln löpte fritt när jag testade. Tänkte inte på att kolla "hacken" i axeln där kulan löper.Larsson skrev:Eller nått knas med axeln som växelförar gaffeln sitter på??
Längsta fjädern, där sade du något. Tyckte mig inte se någon skillnad på dem. Även om den inte sitter överst så sköter väl översta läget femmans växel och backväxeln? Kulorna sitter på plats iallafall. Man kanske skulle testa en starkare fjäder mot kulan i det mellersta läget (3&4)?Larsson skrev:Kulorna och fjädrarna som sitter under det lilla "locket" på sidan av växellådan är på plats och den längsta fjädern i det översta hålet?
Tack för tipsen i övrigt! Alltid välkommet att få någon annans syn på problemet.
Re: Niva Spezial
Vad du än gör så kör inte med handen på växelspaken.. du kommer att äta ner växeförargaffeln på några veckor. Den kanske redan var sliten, pga av att förgående ägare gjort det... Jämförde du gafflarna vi renoveringen? Inspekterade du splinesen i kopplingshylsan för 3-4an och motsvarande splines på axeln?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva Spezial
På min Niva lå det en tjukk mjuk gummikrage under damasken til girspaken. Den gjorde så at spaken skvatt rett ut av revers om man ikke holdt hånden på den.
Mulig den var feilmontert, men den har vel ingen større funksjon, bort med den . Uansett er det enklere å stille riktig diagnose om du fjerner plast og gummi rundt spaken og tar en kjøretur .
Mulig den var feilmontert, men den har vel ingen større funksjon, bort med den . Uansett er det enklere å stille riktig diagnose om du fjerner plast og gummi rundt spaken og tar en kjøretur .
Re: Niva Spezial
Tack för tipsen.
Jag trodde jag hittat felet att fyran hoppade ur iom. den lösa muttern så dum som jag var kollade jag inte så noga hur växelförare och gafflar såg ut. De såg då inte slitna ut vid en snabb anblick.
Som det är nu kan jag köra på fyrans växel utan att hålla handen på växelspaken, det är bara vid kraftig motorbroms den hoppar ur. Ska kolla lite noggrannare hur växelspaken sitter så det inte är något som hindrar att fyran läggs i ordentligt.
/Hakke
Jag trodde jag hittat felet att fyran hoppade ur iom. den lösa muttern så dum som jag var kollade jag inte så noga hur växelförare och gafflar såg ut. De såg då inte slitna ut vid en snabb anblick.
Som det är nu kan jag köra på fyrans växel utan att hålla handen på växelspaken, det är bara vid kraftig motorbroms den hoppar ur. Ska kolla lite noggrannare hur växelspaken sitter så det inte är något som hindrar att fyran läggs i ordentligt.
/Hakke
Re: Niva Spezial
Och nu några år senare står den i mitt garage
Jag får kanske ta över tråden...
Varför såldes bilen kan man undra?
Jag får kanske ta över tråden...
Varför såldes bilen kan man undra?
Re: Niva Spezial
Kul!
Har du någon bild på bilen, nu fem år senare?
Har du någon bild på bilen, nu fem år senare?
Re: Niva Spezial
Nu är spezialen till salu igen:
http://www.blocket.se/stockholm/Lada_Va ... m?ca=8&w=3
http://www.blocket.se/stockholm/Lada_Va ... m?ca=8&w=3
-
- Inlägg: 12
- Blev medlem: 09 nov 2014 23:30
- Ort: Ulhytta, Åjäng
Re: Niva Spezial
Denna hamnade i Värmland hos mig