Veterantraktorer

Allt annat som inte passar in på nån annan rubrik
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Har lackat o fixat en del med min lilla Grålle lite på de lediga stunder där det inte funnits nån trasig Lada o jobba på. (Väldigt sporadiskt traktorjobb med andra ord) Såhär ser den ut i dagsläget:

Bild

Bild

Bild

Denna är INTE rollad med servalack som min Orangea Niva, utan den är sprutad med 2K Sikkens Billack. Mycket jobb och man skulle väl gjort ännu mer, men va fan, det är ju en gammal traktor o man vill ju kunna använda den!

Elsystemet är i stort sett helt nytt. Visade sig vara bökigt att få tag i en 6v Lucas Laddregulator, men det löste sig tillslut!

Har kört veteranrally med den, samt rekat svampställen o liknande. Att komma tuffande på Traktorn har mycket liknande effekt som att komma med Nivan; ingen blir ledsen! ;-) Var ute på långtur med grannen idag som även han har en Grålle.

Skall man jämföra terrängegenskaper mellan Grållen o Nivan, så måste jag säga att Nivan är bättre. Sikten är väl det som Grållen vinner lite på. ;-)

Avslutar med en stämningsbild från skogarna hemikring:
Bild

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Veterantraktorer

Inlägg av ahlberg »

Jo, den är ju trevlig, på sitt sätt ;) Vad är en långtur med en Grålle? Längre än en kilometer?

Tumme upp!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

ahlberg skrev:Jo, den är ju trevlig, på sitt sätt ;)
Jupp, tack!
ahlberg skrev: Vad är en långtur med en Grålle? Längre än en kilometer?
Hehe, längsta turen hittils var över 4 mil. :geek: men då var det ordentlig järnsmak i ändan dan efter kan jag säga, utan att överdriva. ;) Man gick ungefär som Zeb Macahan efteråt. (o man undrade lite varför man inte ägnade sig åt frimärken istället)
ahlberg skrev: Tumme upp!
Tack igen! ;)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Caddyman
Inlägg: 91
Blev medlem: 09 dec 2008 20:36
Ort: Skaune
Kontakt:

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Caddyman »

Den blev ju riktigt trevlig att titta på. 8-)
Kul att den används med.
Ofta fixar folk till dem, o sen ställs dom undan.
Du får "låna" en kudde o sitta på om du ska ut på så långa turer igen. :D
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Har använt Grållen o tävlat nu! Var veteranplöjning i helgen. Jag hade inte plöjt 1m i hela mitt liv innan, men jag lånade en plog och fick hjälp av Calle (som står brevid mig på Grållen) här på forumet o ställa in plogen. De första dragen liknade väl mest nått man kunde gjort med stövelhälen, men tillslut fick jag in tekniken! Jag vann inte, men hade riktigt kul! Några bilder på min plöjning samt lite annat kul som var på evenemanget!

Motordriven rullator o skottkärra var fräckt! Den "smeabyggda" slåttermaskinen va också fräck!

Givetvis kör vi under piratflagg! Det är ju mitt trademark!

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
totto
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 nov 2009 21:57
Ort: falkenberg halland

Re: Veterantraktorer

Inlägg av totto »

vad i hela friden är det på sista bilden? ser ut som ett hemmabygge? men kan ju vara väldigt gammal med. väldigt fin traktor du har i alla fall
chrome wont take you home.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

totto skrev:vad i hela friden är det på sista bilden? ser ut som ett hemmabygge? men kan ju vara väldigt gammal med.
Den är både och ;) Ett gammalt hemmabygge, med (tror jag) en Ford Anglia motor. Är nån form av "slåttermaskin" Tog en film, men fick tyvärr inte med när den var i full aktion. Allting skakade o rasslade och ryckte, men det verkade fungera! ;)
totto skrev:väldigt fin traktor du har i alla fall
Tack så mycket! :D Alltid kul med beröm! Har lagt ner några timmar på den. ;) Är sugen på o renovera fler traktorer, men det får bli längre fram. Nu är det Nivan som skall få sin del av uppmärksamhet.

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
totto
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 nov 2009 21:57
Ort: falkenberg halland

Re: Veterantraktorer

Inlägg av totto »

ja det var synd hadde varit intressant att ae denna skapelse röra sig. gillar sånt.
chrome wont take you home.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Larsson »

Ser ut som det fordon farsan byggde för att ploga vägen med......när de köpte kåken i Pajala på 60-talet. :)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Larsson skrev:Ser ut som det fordon farsan byggde för att ploga vägen med......när de köpte kåken i Pajala på 60-talet. :)
Finns d bilder på den? Vore kul o se! ;-) Gammal hederlig ingenjörskonst är aldrig fel!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Larsson »

Finns nån gammal svartvit bild hemma hos morsan i Pajala.......minns att jag alltid var impad av den "bilen" när jag var liten. :D
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Larsson skrev:Finns nån gammal svartvit bild hemma hos morsan i Pajala.......minns att jag alltid var impad av den "bilen" när jag var liten. :D
Hehe. Finns (eller fanns förr iaf) nog väldigt många sådana hemmaspecialare. Innan man kunde köpa allt billigt Kinatillverkat, så byggde man ju det man behövde av det som fanns. Tycker också att det är spännande med sådana här gamla maskiner!

Ps i o med att du avslöjat att bild finns sitter hela Niva-sverige o väntar på att du skall scanna in den o visa för oss alla! :-)
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
totto
Inlägg: 11
Blev medlem: 12 nov 2009 21:57
Ort: falkenberg halland

Re: Veterantraktorer

Inlägg av totto »

Nivanörden skrev:
Larsson skrev:Finns nån gammal svartvit bild hemma hos morsan i Pajala.......minns att jag alltid var impad av den "bilen" när jag var liten. :D
Hehe. Finns (eller fanns förr iaf) nog väldigt många sådana hemmaspecialare. Innan man kunde köpa allt billigt Kinatillverkat, så byggde man ju det man behövde av det som fanns. Tycker också att det är spännande med sådana här gamla maskiner!

Ps i o med att du avslöjat att bild finns sitter hela Niva-sverige o väntar på att du skall scanna in den o visa för oss alla! :-)

japp vill med se dom
chrome wont take you home.
Lenin
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jan 2009 22:33

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Lenin »

Nivanörden: Jag har också en Grålle. 52:a tror jag. Den ser ut som den vilat på Atlantens botten intill Titanic men den går jättebra. Senaste gången jag kollade oljan var oljan dock ljusgrå :cry: Jag gissar att topplockspackningen gett upp. Jag tänker sikta på sommarmånaderna för byte. Nivanörden som nyss bytt - är det något speciellt att tänka på? Jag antar att det är enkelt jämfört med det mesta men tänkte ändå fråga eftersom du har bytet färskt i ryggraden.
Nivanörden
Inlägg: 745
Blev medlem: 28 nov 2008 12:52
Ort: Göteborg

Re: Veterantraktorer

Inlägg av Nivanörden »

Lenin skrev:Nivanörden: Jag har också en Grålle. 52:a tror jag. Den ser ut som den vilat på Atlantens botten intill Titanic men den går jättebra. Senaste gången jag kollade oljan var oljan dock ljusgrå :cry: Jag gissar att topplockspackningen gett upp. Jag tänker sikta på sommarmånaderna för byte. Nivanörden som nyss bytt - är det något speciellt att tänka på? Jag antar att det är enkelt jämfört med det mesta men tänkte ändå fråga eftersom du har bytet färskt i ryggraden.
Hehe, kul med fler Grålleåkare! :D Byta toppackning är väldigt rakt fram på en Grålle. Av med tank, ventilkåpa och lyftarbryggan, samt håll koll på stötstängerna! Glöm inte att gasstången till regulatorn måste bort. Lossas och dras rakt ut mot förarplatsen. Att tänka på är att det kan se olika ut vid termostathuset. På vissa sitter det även bultat i blocket. På din som antagligen har ett 12Vblock? är det nog så. På min 6voltare sitter det enbart i toppen. Försök dock låta så mycket som möjligt av termostathus sitta kvar, då det kan vara skört och gå sönder om man börjar bända i det.

Grenröret låter vissa sitta kvar i toppen, men jag tycker det är lättare o ta väck det så blir det inte så otympligt.

När toppen ändå är väck, så passa på o slipa in ventilerna! Kolla hur de ser ut med avseende på slitage osv. Dessutom skall du kolla så inte blocket spruckit, vilket är vanligt på Grållar om det fuskats med glykol. Kolla så inte foder sjunkit osv. Låter kanske som mycket, men det ger sig självt allt eftersom du jobbar på!

Du gör det lätt på en dag om du har alla grejer tillgängliga, men allt kan ju bråka, så säg en helg för jobbet! Glöm inte o momentdra toppen, samt justera in ventilerna!

Lycka till o fråga gärna!

MVH/
Håkan
//Håkan

Nivalös! :-O Men kör just nu Nissan Patrol Y61 som Niva-Substitut
Skriv svar