Hva er dette? - el

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Larsson »

För er som inte vet vad vi pratar om så kan jag berätta att det är denna lilla pryl....som monteras i förgasaren, som Ahlberg har tråkat mig om sen 2006-10-30 Kl: 21:30 (det var då jag la upp tråden om den på gamla forumet)

Bild

Denna lilla sak byter man ut i förgasaren......(se bild nedan)
Bild

Den kallas UPGS och monteras enkelt i förgasaren (originaldelen som sitter där från början byts ut mot denna)

OBS!
På bilden är bägge förgasar portarna modifierade med UPGS.

Uttalanden som gjorts om denna lilla pryl:
this UPGS is called analogue injector
the carb turns into (unregulated) central injection

Utdrag från en websida om UPGS:
1. the power of engine increases.
2. it makes it possible to decrease the fuel consumption.
3. work of engine becomes more elastic, which makes it possible to pass to the increased transfer with the lower speeds of automobile, and to also use low-quality gasoline without the manifestation of the detonation effect (knocking).
4. the toxicity of exhaust gases is reduced.

Här ser ni en liten animering på hur den funkar.
http://www.motor-tuning.ru/ani_qt.mov

Satte i såna här UPGS grunkor i en förgasare som jag renoverade och monterade i bilen för ett bra tag sen och konstaterade att den drar ca 1dl mindre soppa per mil och har ett bättre bottenvrid nu. Har dock inte gjort någon fullständigt dokumenterat vetenskaplig test med samma förgasare och med eller utan dessa prylar i monterade..........och därför har jag nu hånats av herr Ahlberg i drygt 2 år.
8-)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av ahlberg »

Nån mer än jag som tycker vi har en liten avvikelse från ämnet här?
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Larsson »

Det är bara en förklaring så att alla vet vad vi pratar om.....och hur knasig jag är..... ;)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Anders
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 dec 2008 11:40

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Anders »

Jeg er villig til å gjøre mye for at bilen skal gå bedre.
Forgasseren er nok eldre, ja. Den heter 2107-1107010-30.

Larsson: Var den forgasseren som satt på 1500cc av den gamle typen(2106-1107010), uten vakuumstyrt 2.port?

Andre forslag til hvor/hvordan el-ventilen skal kobles til da?
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Larsson »

Skylten med alla siffror hade ramlat av på den gamla förgasaren....så jag vet inte vilken modell det är på den. :( (men den hade oxå vacumstyrd sec. port)

Denna El-ventils funktion hör ihop med vacum klockan bak på förgasaren.....och saknas vacumklockan så behöver du inte heller ha nån El-ventil inkopplad.

Kolla så att anslutningen i insugningsröret där slangen till denna El-ventil skall vara inkopplad är pluggad ordentligt så det inte drar någon tjuvluft där.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Anders
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 dec 2008 11:40

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Anders »

På den forgasseren på bildet, saknas vel også den vakuumklokken, eller der den festet på den øverste delen?
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Larsson »

Stämmer.....den verkar saknas på förgasaren med UPGS mojängerna. (är inte min förgasare, bilden är tagen från nätet)
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Anders
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 dec 2008 11:40

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Anders »

Larsson skrev:Denna El-ventils funktion hör ihop med vacum klockan bak på förgasaren.....och saknas vacumklockan så behöver du inte heller ha nån El-ventil inkopplad.

Kolla så att anslutningen i insugningsröret där slangen till denna El-ventil skall vara inkopplad är pluggad ordentligt så det inte drar någon tjuvluft där.
Dette er ikke lett å slå seg til ro med, når bilen går så dårlig. Vil gjerne ha den til å fungere skikkelig.

Motoren stopper, hvis jeg kobler av slangen som sitter på venstre side på innsuget. Den andre enden er koblet til en så kalt "Ekonomayzer" - vakuumstyrt tomgangsdyse(BILDET). Det er vel derfor motoren stopper, når den ikke får vakuum. Er det noen andre som har lada med denne koblingen?
Bild

Så forresten at på min gamle forgasser(2106-1107010)(som jeg fikk med når jeg kjøpte bilen) fantes det feste for en slik vakuumklokke som du har på din forgasser larsson.
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Anders
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 dec 2008 11:40

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Anders »

Er altså ok at jeg kan klare meg uten el-ventyl systmet?
Jeg er skeptisk til alt som ikke er i orden, siden bilen går så ujevnt på tomgang og siden vakkumsystemet til 2. porten ikke fungerer. Nivaen er min eneste bil, så jeg vil gjerne ha orning på den.
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Larsson »

Kolla om det finns uttag för en vacumklocka på nån av gasarna du har.........

Är den bara bort monterad...och man kan skruva dit en?
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Anders
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 dec 2008 11:40

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Anders »

Det er feste til vakuumklokken på den gamle 2106-forgasseren. Vet ikke om den har stått på bilen, men det er jo sansynlig, siden systemet finnes der. Er ikke feste på 2107-forgasseren som står på nå.
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Anders
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 dec 2008 11:40

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Anders »

Jeg fant endelig en tegning som ser ut til å ha noe med dette å gjøre. Kan dere si meg om komponent 82 er den el-ventilen som jeg har?
Komponent 81 har jeg på min gasser. Samme med vakkum-tomgangsdysen 63. For meg ser det ut som at El-ventilen(82??) skal kobles i mellom innsuget og tomgangsdysen.

http://ladaklub.com/www/manualy/3/imagepages/080.htm
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Anders
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 dec 2008 11:40

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Anders »

Var der ingen som kunne bekrefte dette :?:
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Larsson
Inlägg: 1897
Blev medlem: 11 nov 2008 22:05
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Larsson »

Jag tror inte att du behöver tänka på denna El-ventil så mycket.......det viktiga är att du har en förgasare som är helt komplett och att tändning och liknande är väl fungerande och korrekt inställt.

El-ventilen som vi pratat mycket om i denna tråd har jag kopplat bort på min bil, för att förgasaren jag har i nu inte har någon vacum klocka.....och bilen går hu bra som helst, är besiktad som den är...med godkänt avgastest.

Jag tror att ett problem kan vara att du använt silicon för att täta när du monterat ihop förgasaren.........i de undre lagren finns små hål och kanaler....som nu kanske är fulla i blått silicon?

Kolla efter slang anslutningar som inte är "inkopplade".........dvs källor till tjuvluft.
/Larsson (Admin)

Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)

If speed kills.....Lada owners will live forever.
Anders
Inlägg: 55
Blev medlem: 08 dec 2008 11:40

Re: Hva er dette? - el

Inlägg av Anders »

Silikonen var bare en test, for å se om det kunne være pakningen som ikke var tett. La den forsiktig på langs kanten, ikke mye... Bilen fungerte helt likt etter at jeg la på silikonen.

Da tenker jeg ikke mer på el-ventilen, annet enn at jeg kanskje tar den bort. Det er absolutt nok rukkel i motorrommet.

Når jeg får pakninger til 2106 forgasseren, så blir den satt på istedenfor 2107, for å teste om det virkelig er 2. porten som ikke fungerer. I mens renoverer jeg 2107 forgasseren, for så å prøve med den igjen etter renovering. Hvis det er noen som sitter på et ekstra pakningssett til 2107-forgasseren så er jeg veldig intressert. Vil bytte membranen i vakuumklokken til 2. porten også. Høres det ut som fornuft?
1994 Lada 2121 Niva hunter 1600
Skriv svar