Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Från "groups.msn.com/ladaniva":
Så gick det till när jag lite oväntat bytte hjullager bak idag. Inte riktigt enligt boken - men
metoden är beprövad, bland annat av en icke helt obekant Larsson. Tack för tipset.
http://www.youtube.com/watch?v=GgOTkZUkgPI Så här skall det nog inte vara...
Så här geggigt skall det inte vara...
Vem har sk*t*t på mitt lager??
Efter lite rengöring kapas lagret i två halvor
Hej och hå!
Låsringen kapas försiktigt - akta axeln
Det räcker med ett snitt - sen kan man knacka av den (spar ringen, den skall blir drivare snart)
Vackert lager - lät inte så mycket ändå - faktiskt
Nya lagret drivs på plats med hjälp av den gamla innerringen och en hammare
Under tiden som den nya låsringen värms i ugnen till 275 grader görs ett rör i ordning för att
kunna banka låsringen på plats. Den gamla ringen kommer att träs på som drivare.
Från ugnen måste det gå fort - när ringen krymper sitter den som berget. Under tiden den svalnar
gäller det att banka för kung och fosterland.
Dra ut den gamla packboxen
Driv i den nya med lämpligt tillhygge
När den nya är på plats är det bara att FÖRSIKTIGT föra in axeln (skada inte packboxen!) och meka
ihop resten.
Så gick det till när jag lite oväntat bytte hjullager bak idag. Inte riktigt enligt boken - men
metoden är beprövad, bland annat av en icke helt obekant Larsson. Tack för tipset.
http://www.youtube.com/watch?v=GgOTkZUkgPI Så här skall det nog inte vara...
Så här geggigt skall det inte vara...
Vem har sk*t*t på mitt lager??
Efter lite rengöring kapas lagret i två halvor
Hej och hå!
Låsringen kapas försiktigt - akta axeln
Det räcker med ett snitt - sen kan man knacka av den (spar ringen, den skall blir drivare snart)
Vackert lager - lät inte så mycket ändå - faktiskt
Nya lagret drivs på plats med hjälp av den gamla innerringen och en hammare
Under tiden som den nya låsringen värms i ugnen till 275 grader görs ett rör i ordning för att
kunna banka låsringen på plats. Den gamla ringen kommer att träs på som drivare.
Från ugnen måste det gå fort - när ringen krymper sitter den som berget. Under tiden den svalnar
gäller det att banka för kung och fosterland.
Dra ut den gamla packboxen
Driv i den nya med lämpligt tillhygge
När den nya är på plats är det bara att FÖRSIKTIGT föra in axeln (skada inte packboxen!) och meka
ihop resten.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
-
- Inlägg: 208
- Blev medlem: 02 dec 2008 21:15
- Ort: Granhultsås
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Ett litet tips till alla er (g)lada mekaniker som ska ge er på denna operation.
Packboxen heter på svenska 30*45*8, och det är en standard tätning.
Jag köpte dock 30*45*7, för att få ett annat läge på tätytan, ombyte förnöjer, lixom.
Packboxen heter på svenska 30*45*8, och det är en standard tätning.
Jag köpte dock 30*45*7, för att få ett annat läge på tätytan, ombyte förnöjer, lixom.
/Johannes. "Gläds icke, ty ljuset i tunelen kan vara ett tåg"
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Vit -84 2,3 TD
Grön -84 1,6, Bruksbil.
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Hej vart ska den tunna gummiringen sitta som följer hjullagrsatsen bak? tacksam för svar då bilen står demonterad
mvh nivafan
mvh nivafan
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
*ehrmm* Jag vände och vred på min - och kastade den sen...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Den skall träs utanpå lagret och klämmas mellan delarna som håller fast lagret, tanken är nog att den skall funka som fuktspärr och förhindra att lagret rostar fast i hållaren.
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Man får tacka för snabba svar ska försöka få ihop det idag
Mvh Nivafan
Mvh Nivafan
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Hej!
Bra guide som ger massor av frågor.
Fick nedslag på besiktningen för ojämn bromsverkan bak. När jag plockade bort trumman höger bak så är samtliga delar smörjda med vad som ser ut som olja. 2 alternativ, föregående ägare valde att fylla trumma med fett alt. det jobbigare att packboxen gett upp. Om det är packboxen är frågan vad som händer med bakaxeln om all den fina Agri GL5 tansmissionsoljan lagt sig runt bromstrumman?
Vart handlar man bäst rep.sats för lager, packbox, låsringar etc?
/Klas
Bra guide som ger massor av frågor.
Fick nedslag på besiktningen för ojämn bromsverkan bak. När jag plockade bort trumman höger bak så är samtliga delar smörjda med vad som ser ut som olja. 2 alternativ, föregående ägare valde att fylla trumma med fett alt. det jobbigare att packboxen gett upp. Om det är packboxen är frågan vad som händer med bakaxeln om all den fina Agri GL5 tansmissionsoljan lagt sig runt bromstrumman?
Vart handlar man bäst rep.sats för lager, packbox, låsringar etc?
/Klas
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Räkna med att det är packboxen och lagret som gett upp - de brukar följas åt. Gör denna lilla check:
http://www.youtube.com/watch?v=GgOTkZUkgPI
En annan tänkbar orsak är att det är bromsvätska - lyft på damaskerna till hjulcylindern - det skall vara torrt under.
Grejorna i trumman kommer att fungera som de skall efter en tvätt med någon trevlig kemikalie.
Angående reservdelar - om det inte är panik - avvakta lite...
http://www.youtube.com/watch?v=GgOTkZUkgPI
En annan tänkbar orsak är att det är bromsvätska - lyft på damaskerna till hjulcylindern - det skall vara torrt under.
Grejorna i trumman kommer att fungera som de skall efter en tvätt med någon trevlig kemikalie.
Angående reservdelar - om det inte är panik - avvakta lite...
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Blir väldans villrådig. Provade youtube-ryckandet men inget glapp att prata om. Har plockat ur drivaxeln och både lager och packbox ser väldigt fina ut. Inge bajs som på bilderna ovan heller. Planen är att tvätta rent grejerna och skruva ihop samt besiktiga. Ser det ut som skit till hösten får jag fixa då. Dumsnålt eller arbetskyggt?
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Helt ok - det går ju lätt att byta senare om det skulle visa sig drabbas av slitage. Hur såg det ut under hjulcylinderdamaskerna?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Hjulcylinderdamaskerna vet jag inte vad det är för något. Kanske är för dessa saknas på bilen
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Hjulcylindrar = bromscylindrar (vilket jag tror du har...)
EDIT: Yngsjö som i Skåne? Då borde du ju komma upp till Markaryd i helgen!
EDIT: Yngsjö som i Skåne? Då borde du ju komma upp till Markaryd i helgen!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Tips ifall du behöver nya bromsbackar...........finns på hyllan hos mig (se länk nedan).Klas skrev:Ser det ut som skit till hösten får jag fixa då
http://www.lada-niva.se/viewtopic.php?f=4&t=164
/Larsson (Admin)
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Lada Niva -80 (veteran)
Lada Niva -81 (veteran)
If speed kills.....Lada owners will live forever.
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Dessa var torra och fina. Gjorde rent och putsa upp allt till bättre än nyskick och besiktigade. Finns inget tecken på fukt någonstans. Min gissning är att tidigare oljebehandlig mot rost har sprutats lite väl flödigt. Nu är i vart fall bilen befriad från otäck oljebehandlig och godkänd av svensk bilprovning.ahlberg skrev:Helt ok - det går ju lätt att byta senare om det skulle visa sig drabbas av slitage. Hur såg det ut under hjulcylinderdamaskerna?
Re: Byta hjullager och tätningar i bakaxel
Tidigare nämnda gummiringar ska monteras mellan bromsskölden och lagret. Annars kan det väl komma in fukt antar jag. Var rätt pilligt å få dit dom kan jag tillägga.
Niva -97 Tbi
Volvo 740 Limo -88
Chrysler Newport -67
Volvo 740 Limo -88
Chrysler Newport -67