Överhettning, kylfläktar?

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej!
Min lada har en tendens att bli för varm och därefter tända motorlampan och hänga tomgången pågrund av detta.

Jag har kopplat en knapp som sätter igång fläktarna då jag inte tror att ”auto” funktionen fungerar. Jag har alltså en lösning till mitt problem med överhettning men vill komma till grunden för problemet istället för en quickfix.

Vad kan vara problemet med varför ECUn inte startar fläktarna? Båda fläktarna går om jag trycker på min knapp, så säkringar och reläer är alla hela.

Tack i förhand!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av rid54 »

Tempmätaren styrs av sensor i topplocket på tändstiftssidan.
Fläktarna styrs av ECU, som har en sensor i närheten av termostaten, i kylvätskeflödet.
Vilken felkod finns när motorlampan tänds?

Om motorn blir så varm under normal körning (landsväg) att fläktarna måste starta, skulle jag bli misstänksam. Min '06 hade det problemet och det var kylvätskebrist orsakat av läckande vattenpump. Senare upptäcktes att topplockspackningen hade en läcka.

Kolla kylsystemet noga. Det är lurt med expansionskärlet, det kan ofta visa normal nivå fast det fattas i systemet.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av niva-2121 »

Vid körning långsamt i "spenaten" brukar jag ha motorhuven öppen i bakkanten för att undvika överhettning.
Övervägde länge att montera luftningsgälar i motorhuvens vänstra sida, men det blev inte av.
Forumsponsor
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej,
Tror kylsystemet i sig fungerar som den ska för när motorn blir för varm och jag sätter på fläktarna så går den från 110° till 90° på typ en minut. Har inte läst felkoden eftersom den inte dyker upp så ofta och jag nyligen köpte obd2 läsaren så vet inte riktigt vad den kan vara.
Allt är ett mysterium så all hjälp uppskattas!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av rid54 »

Jag lämnar lite info om egna erfarenheter, som möjligen kan vara relevant.

Vid körning på landsväg är det aldrig problem med temperaturen och fläktarna går aldrig. Under stadskörning, utan för mycket trafikstockningar, utan mer att man stannar då och då vid rödljus och annars håller 30-50 km/h, brukar det inte heller vara så varmt att fläktarna går. Blir man däremot stående en stund eller tvingas krypa fram ett längre tag, brukar fläktarna gå igång på min Niva. Vid terrängkörning är det ju samma sak, fläktarna får jobba en del...

Beroende på när (under vilka förhållanden) du får för hög motortemp, kan det vara värt att tänka på att tempmätaren är inte ett precisionsinstrument - den visade tempen är kanske inte den verkliga. Om det faktiskt överhettar när det "inte borde", så finns det nog ett underliggande problem med kylning eller motor.

ECU mäter tempen med en egen sensor. Den kan såklart bli felaktig och då kan fläktstyrningen påverkas. Felaktig tempgivarkrets kan ge felkod, så det kan vara idé att försöka läsa koder.

Det finns också exempel på att kontakten mellan ECU och bilen har haft kontaktproblem (fuktrelaterat exvis). Då kanske sensorn och ECU faktiskt sätter reläutgångarna som de ska, men reläerna drar inte ändå.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej!

Det du säger stämmer ganska bra överens med hur min lada reagerar.

Dock som disclaimer så är min temperaturmätare i mätarhuset är trasig så den är till ingen hjälp men jag kan läsa värmevärdet via obd2 porten live. Samt att mina fläktar funkar inte av sig själv utan enbart när jag manuellt sätter igång dem, men om vi bortser från det är det ganska lika.

Vanlig körning så blir den inte för varm, om man inte varvar som en galning ut på motorvägen tex. Körning med få rödljus och 50väg är inte heller något problem utan det verkar fungera bra också.

Men problemen kommer när man t.ex kör ut på motorväg och varvar lite för mycket eller när man kör i stadstrafik/terräng. Då startas inte mina fläktar automatiskt även fast ECUn läser temperaturen 110° eller dylikt samt att fläktarna med reläer och liknande fungerar (eftersom jag kan starta dem via min knapp)

ECUn är ny sen förra året och inga läckage har upptäcks där vatten kan ha smugit in. Så jag förstår inte riktigt vad som kan göra att ECUn inte startar fläktarna självmant när temperaturen blir för hög. Finns det något eldigaste över hur fläktarna ska fungera här på forumet?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av rid54 »

Det kan ju vara så att just det stiftet i kontakten på ECU inte "tar" som det ska (skada i kontakten). Om problemet är kopplat till den nya ECU'n skulle jag kanske föreslå att man kollar kontakten noga. Såvitt jag förstår så finns + till spolarna och ECU jordar spolarna när fläktarna ska gå. Möjligen kan du ju testa om detta lirar med nån form av mätinstrument, fast då måste ju motorn upp i temperatur förstås.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Zphinx »

Jag har haft samma problem o det visade sig att det var glapp i ett kontaktstycke i motorutrymmet. Jag minns dock inte vart det satt. Men det kan va värt o kolla.
Du skrev att du kör på motorvägen!? Går din bil så fort? 😬
Jag skulle bli lynchad om jag körde motorväg. Ha ha.
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej!

Nog går den så fort att man kan bränna lite på motorvägen ;)

Men det med glapp verkar rimligt, jag kopplade in mätinstrumentet en gång till och hittade en kod, inte en felkod men bara ett meddelande om att fan circut 1 inte var sluten.

Håller tummarna för att det är någon koppling i motorutrymmet, men annars är det att börja rota i sladdhärvan vid ECUn.

Tack!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, nu är jag tillbaka med ny information. När motorn blir varm, så att motorlampan tänds så har jag tre felkoder.
P0507: ”idle air control system RPM higher than expected”
P0327: “knock sensor 1 circuit low bank1 or single sensor”
P1602:

Beskrivningen är enbart given från vad mitt Biltema verktyg läser av, så om ni vet mer precist vad det handlar om meddela gärna!

En till fundering jag har är kring hur fort era motorer blir varma. Min kan bli varm (110°) på 5 minuter bara jag åker omkring i närområdet utan fläktarna på och det känns som lite väl varmt lite väl fort.
Jag har bara förskrivit detta som dålig precision i motorn, samt att fläktarna inte går automatiskt. Men ni vet nog bättre.

All hjälp uppskattas!
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av rid54 »

Det låter för mig som din motor blir varm oväntat fort. Jag tror inte de här motorerna har speciellt dålig precision, så den snabba tempökningen är nog tecken på en felfunktion nånstans.

Innan termostaten öppnar ska kylvätskan cirkulera i motorn, så att uppvärmningen blir jämn över hela blocket/toppen. När termostaten öppnar, ska flödet styras över mot kylaren såpass mycket att tempen stabiliseras. Om det finns hinder i flödet, kommer funktionen bli tveksam, kanske både med stängd och öppen termostat. Jag skulle nog försöka kontrollera termostaten och de inblandade slangarna, så att det inte är nåt som proppar igen för kylvätskan. Det finns exempel på att slangar täpps igen pga att det inre lagret separerar från resten och veckar ihop sig och det kan ju finnas föroreningar som hindrar termostaten från att funka som den ska, plus lite annat som kan trassla.

P1602 är en kod som anger att motorstyrningen haft låg/ingen drivspänning vid något tillfälle. Jag har fått den efter startförsök med urdraget/dåligt batteri, inget att oroa sig för. ( https://ladawiki.de/index.php?title=Fehlercode_Euro3/5 )
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, då ska det felsöka imorgon.

Fråga, när ska termometern öppnas? Samt vad är bästa sättet att spola rent systemet enligt er?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av rid54 »

Verkstadshandboken säger att det ska finnas en märkning på termostaten som anger öppningstemp, och den ska vara endera 80 eller 83 grader.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, nu är hela kylsystemet isär, nästan. Jag har tömt allt jag kunnat, både genom tömningen vid kylaren och hålet bredvid oljemätaren samt lite ur slangar här och var. Jag har även spolat igenom ordentligt med trädgårdsslang så allt som eventuellt satt fast borde nu vara borta. Enda spåren till igenteppning var en lite kletig sak som kom ut ur lufthålet på motorns sida, men efter att jag spolade igenom den flertalet gånger så kom inget mer. Testade också termostaten och den fungerade som den ska.

Så i stort, ingen riktig förklaring till mina problem.

Det jag nu funderar på är om vattenpumpen gett upp? Finns det något sätt att kolla detta eller är det bara att montera ny?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Lada-Vilgot
Inlägg: 48
Blev medlem: 06 aug 2020 18:00

Re: Överhettning, kylfläktar?

Inlägg av Lada-Vilgot »

Hej, snabb uppdatering nu!

Jag tog det översta röret som går till kylaren och satte den vid ingången till vattenpumpen. Sedan fyllde jag upp med vatten tills det kom ut ur toppen. Sedan startade jag motorn för att se om vattenpumpen skulle få vattnet att spruta, då jag tänker att den alltid är igång med motorn. Inget vatten kom ut så jag är nu nästan 100 på att det är vattenpumpen som är paj.

Ville bara dubbelkolla så att min lösning är korrekt. Så att inte vattenpumpen kanske sätter igång först när bilen blir varm eller något sådant.

Sista funderingen då är, om jag ska byta vattenpump, är det då värt att byta hela eller bara den främre delen av den?
Nybliven på forumet 2020, stolt ägare av en fin fin -05 niva 8-)
Skriv svar