Lada ecu och startspärr

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
just_det
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 mar 2018 10:12

Lada ecu och startspärr

Inlägg av just_det »

Hur blir de om man har startspärr och köper en ny ecu?? Finns förhoppningsvis nån duktig på detta. :D
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Lada ecu och startspärr

Inlägg av ahlberg »

Ny ECU som aldrig varit inkopplad kräver inte startspärr för att fungera. Men, om du en gång anslutit en startspärr till ECU kan du inte gå tillbaka till att köra utan startspärr.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lada ecu och startspärr

Inlägg av rid54 »

Hej.

Tror att du kan hitta bra info i denna tråd:
http://lada-niva.se/viewtopic.php?f=25& ... 621fd7a7ff

I princip tror jag att vi kom fram till att en ny ECU inte är preppad att kräva signal från startspärren, men man kan lära den att göra det, med den röda pluppen. Allmän åsikt tycks vara att INTE aktivera immon om man inte tror att man måste.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
just_det
Inlägg: 2
Blev medlem: 03 mar 2018 10:12

Re: Lada ecu och startspärr

Inlägg av just_det »

Jag har köpt ny ecu nu. Grejen att när jag skulle hjälpstarta den så råkade jag köra 24 v i den🙄. Och ecun brann upp. Nu sitter de ny ecu och allt funkar som de ska. Men när jag vrider på nyckeln händer de inte nåt.
Jag fick ta bort den lilla lådan som är startspärr. För den brann upp den med. Frågan och om jag måste bygla nånstans ??
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Lada ecu och startspärr

Inlägg av rid54 »

Hmmm...

Antingen har nån gjort detta nångång och kan beskriva det hela och då får vi hoppas att det kommer fram så du får igång bilen.

Eller så är det så, att det helt enkelt inte är tillräckligt att "bygla" nånstans. Det lilla jag har hittat i textväg om detta system, antyder att det pågår ett kort datasamtal mellan ECU och startspärrsystemet ("APS4"). Om systemet inte är aktiverat, krävs ingen åtgärd för att starta, men om det är aktiverat krävs att man visar upp en "plupp" för läsbrickan med den röda dioden. Om ECU och APS4 inte kan hitta varandra är jag osäker på om det går att starta alls.

Det är också lite läskigt att tipsa om nån bygling, när en dyr grej som ECU är inblandad. Jag skulle troligen gnissla tänder en stund och sedan köpa en ny APS4 och koppla in den -men kanske inte aktivera den.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar