Kona bromsrör.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Kona bromsrör.

Inlägg av johan.115 »

Hej, någon som har tips på var man kan få fatt i ett koningsverktyg till bromsrör 3/16" (4,75mm) som inte kostar skjortan men som åstadkommer en rejäl kona?
Jag har ett enklare koningsverktyg från Biltema och det har funkat bra till andra bilar men till Niva verkar det inte åstadkomma tillräckligt rejäl Kona. Nippeln bottnar men trycker ändå inte fast konan mot sätet tillfredsställande. När jag kollar på de fabriksgjorda bromsrören av koppar så har dom en rejäl "bad-ring" i änden på röret. Det klarar jag inte åstadkomma med Biltemas verktyg.
Även tacksam för tips på var man kan finna färdiga bromsrör av koppar.
//Johan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Kona bromsrör.

Inlägg av ahlberg »

Underligt.. jag har kört med Biltemas dubbelkoningssats i många år (årsmodell 2000, cirka) och inte upplevt några bekymmer med att det inte tätar. Du har såklart trippelkollat att det är rätt nippel? Den skall ha lite längre "nos"..

Bild

Färdiga rör i koppar är jag inte krycka att hitta, men plåtrör finns ju t ex hos Umeå Offroad eller Ladaworld.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
johan.115
Inlägg: 13
Blev medlem: 15 dec 2019 19:01

Re: Kona bromsrör.

Inlägg av johan.115 »

Tack för svaret ahlberg!
Jag köpte nipplar som skulle vara till Niva men när jag jämför med de gamla så inser jag att nosen är något kortare än originalet, måste vara det som är felet. Mekade nog på lite för ivrigt och litade på att jag fick rätt grejer utan o kolla .. bra att höra det funkar med verktyget från Biltema iaf. Mitt verktyg är nog daterat som ditt. Skjuter du ut röret lite längre i hållaren för o få lite kraftigare kona innan du pressar konan eller gör du som instruktionen säger o låter röret "liva" med kanten på kon-stansen?
Ska plocka ned rören igen o byta nipplar.
//Johan
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Kona bromsrör.

Inlägg av ahlberg »

Det skadar nog inte att ge det nån millimeter extra material, men jag vill minnas att det funkar även om du kör i liv med verktyget. Testa med en stump tills du är nöjd..
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
maggan
Inlägg: 501
Blev medlem: 07 nov 2011 14:22
Ort: Bodø - Norge

Re: Kona bromsrör.

Inlägg av maggan »

Kjør också med billigare modell från biltema av nyare årgång och har inte haft problem med å kona bromsrør. Kjøpte sats med nipplar på biltema och hittade dimensjoner som passade fint til gammelnivan :)
Väldigt få gillar Lada men ALLA älskar en Niva.

Niva -94
Prosjekttråd: Min lilla Lada (Lada i Norge)
Skriv svar