Hej, jag har köpt en Lada...

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS » 12 jul 2020 21:48

Nu när jag har varit ut och prov kört lite så tror jag att det har blivit lite mindre vibrationer, men det är ju svårt att veta, tror jag har vibrationer från något däck och kanske även från motorn så det är ju svårt att avgöra.
Volvo 740GL/E -88
Lada Niva -06

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1228
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av rid54 » 13 jul 2020 19:10

Detta med vibrationer är ju ett kärt ämne... Jag slår nog in några öppna dörrar här, men jag tyckte att följande åtgärder var rätt givande för att få ledtrådar till vad som faktiskt vibrerar:

1. Varva motorn med växellådan i friläget. Vibrarioner från motor/växellåda borde märkas då.

2. Lägg F-lådan i friläge och arbeta genom växlarna med olika motorvarvtal. Vibrationer från mellanaxeln kan då noteras.

3. Leta rätt på en lång nedförsbacke på en stillsam väg och rulla nerför i friläge (huvudväxellådan), notera vibrationerna. Lägg sedan F-lådan också i friläge (lite känsla krävs så man inte går förbi friläget). Skillnader i vibrationerna kommer då när mellanaxeln roterar eller inte. Vibrerar det i det sista läget, är det nåt med kardanaxlarna.

4. Kör bilen med bara en kardanaxel monterad i taget, på slät väg.

Jag har exempelvis haft vibrationer från bakre kardanaxel pga en rejält trög knut. Bytte till CV-kardaner och då försvann just den grejen. Men bilen är ju inte vibrationsfri ändå, precis...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS » 13 jul 2020 22:51

Bra med lite fler idér!

En annan fundering jag haft är ju växellådsbussningen den är ju original och kanske ändrat form sen den var ny, och då sjunker ju växellådan ner lite i bakkant då skulle ju fördelningslådan behöva shimsas ner lite för att kompensera för det.

Ska prova lite olika och se vad som fungerar.
Volvo 740GL/E -88
Lada Niva -06

niva-2121
Inlägg: 1544
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av niva-2121 » 14 jul 2020 09:01

SA4AQS skrev:
13 jul 2020 22:51
Bra med lite fler idér!

En annan fundering jag haft är ju växellådsbussningen den är ju original och kanske ändrat form sen den var ny, och då sjunker ju växellådan ner lite i bakkant då skulle ju fördelningslådan behöva shimsas ner lite för att kompensera för det.

Ska prova lite olika och se vad som fungerar.
Jag var inne på idén att sänka fördelningslådan 8 mm - d v s vad som går med bibehållande av fullt "muttertag" på pinnskruvarna.
Tillverkade 8 mm shims/mellanlägg av aluminium.
Samtidigt skulle jag sänka framaxelväxeln i bakkant.
Gjorde shims/mellanlägg även dit av aluminium - 3 mm om jag minns rätt.
Men det blev aldrig av att montera shimsen.
Bland annat på grund av att jag med anledning av tilltagande reumatism inte klarade av att genomföra sänkningen av framaxelväxelns bakkant, och insåg att BARA sänka fördelningslådan inte skulle medföra någon fördel - snarare tvärt om.
Är mina tankegångar, grundade på andras teorier, rätt eller fel

Skriv gärna och motivera era teorier, ståndpunkter och erfarenheter av mina funderingar.

B t w så genomförde jag "ståltrådskontollen" av fördelningslådan.
Föregående/första ägaren, en mycket kunnig man, hade redan justerat in fördelningslådan så att någon ytterligare justering behövdes inte.

Det som enligt min uppfattning MEST ledde till mindre vibrationer var monteringen av "tjockare" Michelindäck på 15"-fälgar i stället för de bakelitdäcken som levererades "Stock Car" med bilen.
Forumsponsor

Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS » 14 jul 2020 12:13

niva-2121 skrev:
14 jul 2020 09:01
Jag var inne på idén att sänka fördelningslådan 8 mm - d v s vad som går med bibehållande av fullt "muttertag" på pinnskruvarna.
Tillverkade 8 mm shims/mellanlägg av aluminium.
Samtidigt skulle jag sänka framaxelväxeln i bakkant.
Gjorde shims/mellanlägg även dit av aluminium - 3 mm om jag minns rätt.
Men det blev aldrig av att montera shimsen.
Bland annat på grund av att jag med anledning av tilltagande reumatism inte klarade av att genomföra sänkningen av framaxelväxelns bakkant, och insåg att BARA sänka fördelningslådan inte skulle medföra någon fördel - snarare tvärt om.
Är mina tankegångar, grundade på andras teorier, rätt eller fel

Skriv gärna och motivera era teorier, ståndpunkter och erfarenheter av mina funderingar.

B t w så genomförde jag "ståltrådskontollen" av fördelningslådan.
Föregående/första ägaren, en mycket kunnig man, hade redan justerat in fördelningslådan så att någon ytterligare justering behövdes inte.

Det som enligt min uppfattning MEST ledde till mindre vibrationer var monteringen av "tjockare" Michelindäck på 15"-fälgar i stället för de bakelitdäcken som levererades "Stock Car" med bilen.
Varför sänka så långt?

Jag har idag gjort shims av aluminiumplåt på 2mm till fördelningslådan.

Så istället för att trycka fram fördelningslådan så att gapet vid kl6 minskar så tänkte jag prova sänka ner med shims istället.
Volvo 740GL/E -88
Lada Niva -06

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1228
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av rid54 » 14 jul 2020 12:57

Det finns ju de här på forumet med erfarenhet av Niva med polhemsknut i mellanaxeln. En sådan knut har ju egenheten att om den är vinklad, blir vinkelhastigheten på in- och utgående sida olika under ett varv. Med endast en knut, som är vinklad, får man vibrationer pga detta. I en kardanaxel är det oftast två knutar, som då har "motsatt vinkling" och då tas variationen ut och det vibrerar inte. Därav vill man ju att mellanaxeln (med endast en knut) ska vara så rak som möjligt.

När man introducerade CV-knuten i mellanaxeln (1997?) var det troligen ett försök att eliminera justeringsbehovet, åtminstone finliret. Dessa knutar har inte problem med varierande vinkelhastighet (därav namnet...) och ska inte skapa vibrationer även om de jobbar "i vinkel".

I samband med den ändringen, ändrade man emellertid även föreningspunkten mellan mellanaxeln och utgående axel från växellådan. Den äldre varianten utnyttjade en speciell metallbricka, som var påtryckt på utgående axel. Mellanaxelns ände mot växellådan styrdes (centrerades) av denna bricka, som precis passade i ett urtag i axeln. Hardyskivan medger viss vinkling, men axeln hölls exakt på plats av metallbrickan. Mellanaxlar med CV-knutar är annorlunda utformade i den änden och metallbrickan används inte längre. Centreringen sköts av två gummielement, en "kopp" och en ring, som ska sitta i urtaget i mellanaxelns växellådsände.

Min uppfattning efter X antal timmar under bilen, är att den nya centreringen inte är så exakt som den gamla. Minsta vinkel på mellanaxeln vs utgående axel på växellådan (dvs i Hardyskivan), verkar bidra till en viss vibration. En vinkel i CV-knuten är troligen inte lika illa, pga knutens egenskaper.

Om man lägger F-lådan i friläge och låter motorn gå på tomgång och har ettan eller tvåan ilagd, så kan man (åtminstone på mina två Nivor) notera en sorts vaggande/vevande rörelse i växelspakarna i takt med mellanaxelns varvtal. Om inte CV-knuten är styv (skuren, torr, dålig etc) så bör detta komma från änden med Hardyskivan. Min teori (obs! teori) är att den äldre modellen höll mellanaxeln strikt centrerad till utgående axel på växellådan (med hjälp av metallbrickan), medan den nyare lösningen gör att minsta precisionsbrist i Hardyskivan kan påverka centreringen av mellanaxeln, eftersom centreringselementen är mjuka. Så titta inte bara på CV-knutens läge...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS » 14 jul 2020 13:19

Ja hardyskivan är ju också den lika gammal som bilen, så kanske man ska byta den istället för att lägga ner tid på annat, var ju inte vibrationer att tala om innan direkt.
Men jag gillar att prova lite då lär man sig hur saker och ting fungerar eller går sönder.
Volvo 740GL/E -88
Lada Niva -06

Användarvisningsbild
SA4AQS
Inlägg: 54
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Hej, jag har köpt en Lada...

Inlägg av SA4AQS » 17 jul 2020 08:59

Monterade shims igår blev totalt 4mm på båda sidorna.

Kände att jag hade ett litet glapp i främre utgående på fördelningslådan, medans den bakre verkade stum.
Så jag monterade av främre kardanaxen.
Den läcker ju även lite olja på framsidan.
Har tänkt att beställa packningar och tätningar, men nu även lite lager kanske.
Volvo 740GL/E -88
Lada Niva -06

Skriv svar