Deas Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Händer inte så mycket med bilen förutom att den används. Bytte till vinterhjulen och samtidigt så blev det en liten service av frambromsarna också.

Bild

Bild

Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Fick ett brev av transportstyrelsen i förra veckan att det var körförbud på bilen, trodde ju att jag hade denna månaden på mig också ;) så nu på morgonen blev det ett besök på Carspect vilket gick bra.

Bild

Bild

På förra besiktningen så fick jag en villkors2a på svårläst skylt fram, den sitter nedanför ljusrampen så jag förstår att det kunde bli det bekymret, så jag kände att jag var tvungen att förebygga det problemet, blev att lossa skylten och fästa den på ljusrampen med buntband :D

Bild

Den lär ju bli nedflyttad snart igen :lol:
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Deas Niva

Inlägg av niva-2121 »

Suspect, förlåt Carspect, är bra.
I alla fall om man ska sälja en bil.
Köpte en hos Suspect nybesiktad Niva.
Den borde ha fått 4 st 2:or.
Ska du köpa en bil, se till att den är besiktad hos den riktiga "Bilprovningen".
Ett råd.
Hur som helst, grattis till utfallet på besiktningen.
Du vet väl att du kan begära att få en påminnelse om att det är dags för ny besiktning?
;)
Forumsponsor
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Tack för grattisett :D

Tror mer resultatet på besiktningen beror på personen som utför den än vilken firma. Oberoende av vilken firma så följer jag med och kollar bilen själv på besiktningen.

Det har ju kommit erbjudande om rabatterad besiktning så fick för mig att det var denna månaden också, är en sån person som inte bokar in saker långt fram för då kanske man glömmer det :lol: så det brukar bli att kolla ljuse och sånt, sedan när det är gjort så bokar jag en tid
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Monterade ju fjärrstyrt centrallås på bilen tidigare, funkade ju bra men nu har det strulat några månader det orkade inte att låsa förardörren man var tvungen att använda nyckeln samtidigt som fjärren för att låsa andra dörren samtidigt, tog tag i det ikväll.

Plockade ur låset.
Bild

Där mejseln pekar är leden där det kärvade, smorde med sprayfett.
Bild

Låset tillbaka dock så är ju bilden sned :?
Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Haft lite bekymmer med att fjärrlåset inte låste förardörren så blev att kolla på det ikväll, hittade till slut att det var dålig kontakt, var oxiderat i pressningen, när jag klippte av den och skalade så fick jag kontakt.

Bild

Blev en lödkrymp skarv istället.
Bild

Kabel dragningen blev ju inte optimal med tanke på fukt i kontakterna när jag monterade c-låset, men det funkar nog ett tag till då jag spryade dom lite idag.
Bild

Blev ju lite dammsuget på golvet när jag ändå höll på, har haft problem med gummimattan till höger framför gasen har trillat ned hela tiden, ska nog va någon typ av clips för att hålla den uppe men det är försvunnet.
Bild

Blev några tryck med häftpistolen, kanske funkar ett tag :lol:
Bild

Sen tittade jag lite på passagerarstolen som har gnisslat sen jag köpte bilen typ, varit tyst om det har suttit nån i den eller man har haft nåt lagom tungt i den. Nu hoppas jag att jag hittade felet, den sitter med 4 skruvar i skenorna och dom var lösa allihopa :o kollade även förarstolen där var 3 lösa.
Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Idag blev det lite svets på avgassystemet :( blev lite till efter bilden togs, sista kröken ut från dämpare hade släppt.
Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Bra med en riktig skogsbil när man inte kan parkera på vägen :lol: har gjort en avverkning och håller på att skota ut en del av virket själv, använder dock den gamla Rottnen till det :D
Bild

Var hos Ahlberg häromkvällen och hämtade en växellåda, man vet ju aldrig när man får användning för den så var bara att slå till.
Bild
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Deas Niva

Inlägg av ahlberg »

Lycka till med lådan!
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Tack så mycket. Förhoppningen är ju att när man har en låda liggandes så behöver man aldrig använda den :shock:
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Deas Niva

Inlägg av rid54 »

Ah... Paraplyprincipen. Bra idé kanske att handla grejer profylaktiskt!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Igår så började torkaren få ett eget liv, började med nåt enstaka tork som intervall ungefär fast spaken stod i avstängt läge då kom det lite bränd el doft sen gick dom konstant, så delade kontakten vid torkarmotorn så stod dom still iallafall :D började kolla på det igår kväll, delade kontakten till spaken men gick ändå. Då gick jag runt och sniffade vid torkarmotorn och det var där doften hade kommit ifrån, skulle ju gjort det som första steg i felsökning :lol:
Rengjorde och bockade till stiften så efter det så stannar den när spaken är i avstängt läge, ska beställa en ny motor inom kort
Bild

Bild
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Deas Niva

Inlägg av SA4AQS »

Ja det såg lite bränt ut.
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Har haft läckande spolarvätska behållare ett bra tag på bilen, provade att täta med epoxylim som funkade ett tag, tills jag tröttnade på att behållaren låg löst i motorrummet, så tryckte dit den på sin hållare då sprack det igen, så häromdagen när det blev tomt när jag körde och hade fyllt den nån dag innan tröttnade jag lite och plockade ut behållaren.

Smälte ihop plasten med en lödkolv, tog även lite extra plast och smälte dit, verkar som det är tätt ännu :shock:

Bild

Bild
SA4AQS
Inlägg: 141
Blev medlem: 18 maj 2019 09:08
Ort: Gustafs, Säter's Kommun

Re: Deas Niva

Inlägg av SA4AQS »

Hoppas det håller tätt nu då, jag gjorde samma sak på bromsvätskebehållaren höll ca en vecka...
"Having a LADA is not about driving from A to B it's about the adventure between"
Lada Niva -06
Volvo 740GL/E -88
Volvo 745 GLT 16v -89
Skriv svar