Fel på instrument eller generator

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Osko
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2018 19:14

Fel på instrument eller generator

Inlägg av Osko »

Har haft strul med laddningen till och från och nu har den gett upp helt. Blir många frågor, men svara på nån om du kan.

Bilen är en MPI från 2008.

Den laddar ingenting vad jag märker, men om jag ansluter batteriets + till lilla terminalen på generatorn så drar den igång och jag får systemspänning på ca 14V.

Laddningslampan lyser aldrig, inte heller när tändningen slås på. Bytt lampan. Mäter jag spänningen mellan blocket och den tunna sladden som sitter på lilla terminalen på generatorn med motor av men tändning på så har jag typ 9v trots nyladdat batteri. Annat i instrumenten verkar ha bra spänning, om jag tex tar ut en annan varningslampa och mäter. Har även testat att ansluta spänning till lilla sladden som går ner till generatorn från instrumentpanelen och då funkar det bra. Försökt utesluta dålig jord.

Sitter väl nån diod och nåt motstånd i kretsen i instrumentbrädan vad jag förstått. Kan det vara nån av de som är trasig?

En ny instrumentpanel kostar ju inte så farligt, skulle det lösa mitt problem? Eller kan det vara generatorn som strular ändå? Den kanske inte ska få mer spänning än sådär från lampan? Men varför tänds aldrig lampan i så fall?

Om jag bara vill komma runt problemet, är det fel att ge generatorn en ny anslutning till + på den lilla terminalen, givet att jag tar den efter tändningen. Och skulle en lampa på vägen då bete sig som laddningslampan?

Tacksam för tips!
Maskirovka
Inlägg: 104
Blev medlem: 03 nov 2018 08:21

Re: Fel på instrument eller generator

Inlägg av Maskirovka »

du kan ta en liten 1-2w lampa mellan 12v efter tändning och till lilla terminalen och då kommer den bete sig som laddlampa, sedan kan du kolla efter det riktiga felet
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Fel på instrument eller generator

Inlägg av ahlberg »

Maskirovka skrev: 26 okt 2019 08:43 du kan ta en liten 1-2w lampa mellan 12v efter tändning och till lilla terminalen och då kommer den bete sig som laddlampa, sedan kan du kolla efter det riktiga felet
X2 på det tipset. Jag kör med det som permanent lösning på Räkan. Funkar utmärkt.
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Osko
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2018 19:14

Re: Fel på instrument eller generator

Inlägg av Osko »

Tack för det. Då börjar jag där och ser hur långt det räcker.
Osko
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 mar 2018 19:14

Re: Fel på instrument eller generator

Inlägg av Osko »

Kopplade en lampa enligt tipsen och den beter sig då precis som förväntat. Lyser vid tändning på, slocknar när jag startat. Spänningen ligger nu också kring 14 på tomgång, så bra har det aldrig varit innan.

Kanske gör som Ahlberg tipsade och behåller det som en permanent lösning.
Skriv svar