Bil såld , Kan tas Bort
Bil såld , Kan tas Bort
Hej !
Bilen såld . skulle uppskatta om admin kunde ta bort tråden.
Mvh
Johan
Bilen såld . skulle uppskatta om admin kunde ta bort tråden.
Mvh
Johan
Senast redigerad av Tuna den 07 feb 2020 09:41, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Niva 96:a Projekt
Skoj med fler Nivor här men gör inte för mycket i början utan börja köra den och se vad som måste fixas, fast det beror ju på hur mycket ork man har Var den besiktigad?
Re: Niva 96:a Projekt
Välkommen! Fin årgång.. Bli spännande att följa!
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva 96:a Projekt
31:or kan fungera men du kommer att behöva modifiera hjulhusen, i alla fall om du vill kunna flexa och styra. Har du ambition att köra terräng kommer den stora omkretsen att göra att det går fort fram över stock och sten, vilket inte alltid är önskvärt. Stenkryparlåda rekommenderas alltså. Men på plan väg funkar det säkert. Hoodoo räcker inte långt om du vill ut i skogen med 31".
Skärmarna på din bil har fått lite kärlek av en plåtsax , något som behövs när man går upp ett par däckdimensionrr.
Skärmarna på din bil har fått lite kärlek av en plåtsax , något som behövs när man går upp ett par däckdimensionrr.
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva 96:a Projekt
Ok, om du tänker jaktbil blir det enklare. Den gula bilen du länkar till är höjd minst 10 cm, kolla vinklarna på nedre A-armar. Det frestar på drivknutarna, men för en jaktur då och då är det säkert ok. En annan konsekvens av högre och hårdare fjädrar är att bilen blir stötig. Finns bara ett fåtal här som monterat sådana och behållit dem.. det är katastrof på landsväg och livsfarligt på grusväg..
Skärmkanterna kan vara som de är om du inte går offroad. Vid lite större flex, speciellt om du tänker ha längre fjädrar och dämpare bak kommer hjulen att antingen gå i skärmkanterna eller inre hjulhusen.
En stenkryparlåda sänker hastigheten på alla växlar på lågen, men om du håller dig på vägarna är det inget bekymmer att köra original.
Optimalt för en Niva som skall gå både landsväg och terräng är rejäl hasplåt, stenkryparlåda och 205/80-16 på original plåtisar. Höjning behövs egentligen inte. Ser inte så cool ut, men håller, är ok att köra på landsväg och funkar både i stengärden och skotarspår. Man behöver göre ett litet 10 cm klipp i framskärmens främre nederkant. Ju mer man moddar utöver detta desto mer tid måste man tillbringa med att meka. Men, det är bara min uppfattning
Skärmkanterna kan vara som de är om du inte går offroad. Vid lite större flex, speciellt om du tänker ha längre fjädrar och dämpare bak kommer hjulen att antingen gå i skärmkanterna eller inre hjulhusen.
En stenkryparlåda sänker hastigheten på alla växlar på lågen, men om du håller dig på vägarna är det inget bekymmer att köra original.
Optimalt för en Niva som skall gå både landsväg och terräng är rejäl hasplåt, stenkryparlåda och 205/80-16 på original plåtisar. Höjning behövs egentligen inte. Ser inte så cool ut, men håller, är ok att köra på landsväg och funkar både i stengärden och skotarspår. Man behöver göre ett litet 10 cm klipp i framskärmens främre nederkant. Ju mer man moddar utöver detta desto mer tid måste man tillbringa med att meka. Men, det är bara min uppfattning
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Re: Niva 96:a Projekt
Hej å välkommen!
Ta det lugnt nu, däcken e skitkoola! Klart du ska ha kvar dem!
Ser ut som Suzuki fälgar, breddar lite mycket utåt. Jag har Kia fälgar på min, med 255/70-17 Maxxis trepador kopior tar i fram lite grann, men va tufft det der ut.. De tål inte riktig skogskörning utan att drivaxlarna smätter av som morötter, ska fixa det snart.. Angående din bil, bygg en stadig ramp av lite 2"x6" å kör upp ett hjul på så långt det går. Dra handbromsen å gå ut å titta var det kan ta i, åtgärda efter behov, gör om samma prossedur igen å vrid hjulen mellan fulla rattutslag, banka, kapa och svetsa tills dess du har full frigång.. Jag skulle höjt med hoodo kilar fram å 25-30mm distanser bak. Till en början. Å ta bort kränghämmaren fram, gör underverk på framkomligheten. Kör hårt! Kommer bli bra tillslut.
Ta det lugnt nu, däcken e skitkoola! Klart du ska ha kvar dem!
Ser ut som Suzuki fälgar, breddar lite mycket utåt. Jag har Kia fälgar på min, med 255/70-17 Maxxis trepador kopior tar i fram lite grann, men va tufft det der ut.. De tål inte riktig skogskörning utan att drivaxlarna smätter av som morötter, ska fixa det snart.. Angående din bil, bygg en stadig ramp av lite 2"x6" å kör upp ett hjul på så långt det går. Dra handbromsen å gå ut å titta var det kan ta i, åtgärda efter behov, gör om samma prossedur igen å vrid hjulen mellan fulla rattutslag, banka, kapa och svetsa tills dess du har full frigång.. Jag skulle höjt med hoodo kilar fram å 25-30mm distanser bak. Till en början. Å ta bort kränghämmaren fram, gör underverk på framkomligheten. Kör hårt! Kommer bli bra tillslut.
Janne
Niva 1.9 D Blivande skogs bil..
Niva 1.9 D Blivande skogs bil..
Re: Niva 96:a Projekt
Hej igen! Det är bara att fråga på! Som du märker finns det många idéer om i vilken riktning man vill bygga sin Niva, och det är väl lite charmen med bilen. Din är ju redan lite moddad åt "monstertruck-hållet", så att sätta 205:or i de hjulhusen ser ju lite fnuttigt ut, de förstår jag.
Laga det som är trasigt och börja använd bilen så märker du säkert vad som du vill ändra på!
Varför vill du byta fjädrar, förresten?
Laga det som är trasigt och börja använd bilen så märker du säkert vad som du vill ändra på!
Varför vill du byta fjädrar, förresten?
/mats
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se
Utan Niva för närvarande..
Sponsrar lada-niva.se