ny lada niva ägare

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
jessica
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 aug 2019 12:09

ny lada niva ägare

Inlägg av jessica »

hej!

Just köpt mig en Lada niva -97.
Kan inte så mkt om dessa bilar så har en del funderingar som nån kanske kan hjälpa mig med :)

Finns dom med elservo?
Det finns en oljebehållare på vänster sida framför motorn som det går nå oljeslangar och kablar från.

Sen vill 4ans växel till att hoppa ur när man kör. några ideer på vad som kan vara fel?
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av ahlberg »

Välkommen!

Jo, dom finns med elservo på nyare modeller men på en -97 är det sannolikt en eftermonterad hydraulservo du hittat.

Att fyran hoppar ut betyder troligen att tryckbrickan för ingående lager gett upp. Enkelt att byta men kräver att man tar ut lådan.

/mats
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
jessica
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 aug 2019 12:09

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av jessica »

Tackar!

Aha ja men då ska det undersökas närmare!
Men så som det ser ut nu så får jag klara mig tills älgjakten är över ;)
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av Igor »

Hejsan, jag är oxå hyfsat ny här, har redan fått massor av tips, råd och uppmuntran här, det som du har till vänster snett framför motorn kan vara bränsle återvinningen, om du följer slangarna så ser du, jag har nämligen själv en -97 "Igor" är hans stolta namn !
/Mats
jessica
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 aug 2019 12:09

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av jessica »

Trevligt med fler nya 🙂
Ska ta och gå igenom bilen ordentligt när jakten är över. Småfel överlever jag med en stund:🙂

Haha ja Igor var ju inte så tokigt. Min heter faktiskt inget än 🤣

Kom på en ny grej att fråga om dessutom. Är det någon som vet om det sitter fetnipplar i framvagnen?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av niva-2121 »

jessica skrev: 28 aug 2019 21:17 Trevligt med fler nya 🙂
Ska ta och gå igenom bilen ordentligt när jakten är över. Småfel överlever jag med en stund:🙂

Haha ja Igor var ju inte så tokigt. Min heter faktiskt inget än 🤣

Kom på en ny grej att fråga om dessutom. Är det någon som vet om det sitter fetnipplar i framvagnen?
NOT = permanentsmorda!
Btw så är namnet på min Niva Ludmilla. :lol:
Forumsponsor
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av Igor »

Halloj, nä jag har bara hittat smörjnipplar på kardanaxlarna, tror inte det finns på framvagnen, men jag har haft fel förr......
Vad du bör kolla är att du har olja i fram/bakaxel vlåda och fördel låda !
Ska för övrigt använda igor under älgjakten, vi börjar den 14 sept, ska montera vinsch, men hinner nog inte i år, men jag har backup en fin samurai -88 med vinsch, är en legend i jaktlaget "lille skutt" ! skitjakt på dig
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av niva-2121 »

Igor skrev: 05 sep 2019 13:43 Halloj, nä jag har bara hittat smörjnipplar på kardanaxlarna, tror inte det finns på framvagnen, men jag har haft fel förr......
Vad du bör kolla är att du har olja i fram/bakaxel vlåda och fördel låda !
Ska för övrigt använda igor under älgjakten, vi börjar den 14 sept, ska montera vinsch, men hinner nog inte i år, men jag har backup en fin samurai -88 med vinsch, är en legend i jaktlaget "lille skutt" ! skitjakt på dig
En av mina (3) Samuraier hette också Lille Skutt. :lol:
Nuvarande Sukka heter RUBICON. 8-)

Om jag inte minns fel så underlättade en specialsmörjnippel från Swedol åtkomsten av fettnipplarna på kardanaxlarna.
Swedol´s "speialare" är mycket smalare.
Forumsponsor
Igor
Inlägg: 23
Blev medlem: 16 aug 2018 17:29
Ort: Arvidsjaur

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av Igor »

Bra tips där, riktigt elände att komma åt nipplarna.
Rubicon, vilket bra namn, lille skutt är passande på en Samurai , bladfjädring och kort axelavstånd innebär en del ” skuttande” men min är en high roof så det finns utrymme att skutta även inne i bilen
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av niva-2121 »

Igor skrev: 08 sep 2019 07:53 Bra tips där, riktigt elände att komma åt nipplarna.
Rubicon, vilket bra namn, lille skutt är passande på en Samurai , bladfjädring och kort axelavstånd innebär en del ” skuttande” men min är en high roof så det finns utrymme att skutta även inne i bilen
Med risk att "skita ner" tråden så har jag ägt Suzuki Canvas Top(cabben), Tin Top(låga "skåpet") och High Roof(höga "skåpet" med "Land Rover-rutor").
Alla tre före "Ludmilla".
Forumsponsor
jessica
Inlägg: 7
Blev medlem: 13 aug 2019 12:09

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av jessica »

Tack för massa olika tips 👌

En liten fundering som dök upp nu när kylan börjar krypa på..... är det verkligen så dåligt flås i fläkten (go värme har jag) eller kanske är dags för en ny kupéfläkt 🤔

Btw så fick den sig ett namn nu. Min karl har döpt henne till Jelena 🥳
rid54
Inlägg: 1474
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av rid54 »

Ta en titt ned i ventilationstratten som mynnar under gallret i motorhuven. Åtminstone på min modell (2011) kan man ta loss den övre delen som har ett glest galler och ser då huvudklaffen och överdelen av värmepaketet. Jag kollade där för nån vecka sedan - mycket löv, barr och diverse ovidkommande partiklar var det där... Efter rensning blev det bättre luftflöde. Med ett smalt dammsugarmunstycke kan man få upp småsakerna som man inte når med fingrarna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av niva-2121 »

Kanske slår in öppna dörrar - men...…… :|
Har du sett den lilla klaffen inte långt från gaspedalen? :roll:
Den går att ställa om för mer eller mindre luft till fötterna resp vindrutan. ;)
Forumsponsor
Zphinx
Inlägg: 156
Blev medlem: 01 sep 2015 18:42
Ort: Linköping

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av Zphinx »

Det är dåligt drag i fläkten på nivorna. Eller fläkten är det drag i men det är dåligt ös upp på rutan. Det är inte som en gammal Volvo direkt. Det är bara o gilla läget. Men som det nämdes tidigare så kolla så luckan vid golvet är stängd.
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: ny lada niva ägare

Inlägg av ahlberg »

Ett klipp jag gjorde för nått år sedan. https://youtu.be/5Oamyvnvur8
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Skriv svar