Köpa ny Lada Niva 4x4

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Fredde
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 maj 2019 13:25

Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av Fredde »

Hej!

Ny medlem här!

Har suttit och läst lite till och från på forumet i några veckor eller månader då jag går i starka tankar om att köpa en Lada Niva.
Kollat en del på blocket där det finns lite begagnade Nivor jag tänkt köpa och renovera upp och ha som andra bil. Kör idag en Volvo V70 04 men där motorn börjat läcka olja så den har inte mer än ett par år till max, är inte sugen på att lyfta motorn och fixa eller lämna in det till någon annan för 20k då den är värd mindre.

Så! Går istället och funderar på en sprillans ny Lada Niva.
Tittar man på skatten på de allra nyaste så ligger den på runt 380kr per år pga det här nya bonus malus skattesystemet.
Kan detta verkligen stämma med en årsskatt på ca380kr?? Där är inget som tillkommer eller kan tänkas ändras så det blir högre skatt för 380kr låter nästan orimligt i mina öron.. Köper jag en helt ny bil, vilket jag aldrig gjort i mitt liv, så tänkte jag ha den så länge det bara går och då är ju skatten lite viktigare.

Har ca 3 mil till jobb, pendlar varje dag så det blir 6mil om dagen vilket kanske inte är en jätte höjdare med Lada Niva då komfort faktorn är närmre 0? Tror dock inte bristen på komfort kommer störa mig så jätte mycket då jag är mer ute efter en bil som går i vått och torrt, billig, har få delar som kan gå sönder, lite el, lätt att reparera och meka med själv, någorlunda driftsäker etc.
Bor mitt ute på landet där grusvägarna vissa årstider ser ut som de varit med om flygbombningar. Kommer det en snö flinga i dagens läge blir jag insnöad direkt och håller på med en del jakt och camping ute i vildmarken där jag tror en Niva trivts perfekt.

Är där någon större skillnad på Classisk Lada Niva och Lada Niva M?
Endast lite utseende, mer plast i fronten på Lada Niva M?
Tycker den klassiska ser bättre ut dock. Vilken variant hade ni föredragit och varför?

Har ni några tips eller finns det något jag bör tänka på om jag köper en ny lada?

Tacksam för svar!
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av jake »

Hej Fredde Jag tror du har blandat ihop namnen lite på Classisk och M modellen,ta en titt på Lada.ru M modellen kom runt 2010 (inte helt säker det kommer finns någon här på forumet som kan mer exakt) idag finns inte namnet Niva kvar hos Lada för det vart övertaget av GM,i dag finns Lada Classic,Luxe,Luxe/luftkonditionering,samt Black Edition sedan så finns det Lada Urban/luxe sedan en Lada Bronto med lite olika Färger (olika färger finns förövrigt på alla modeller) alla dessa är 3 dörrars det finns även 5 dörrars varianter (utom Bronto då bara någon typ av prototyp) Nu har jag bara nämnt lite om de nyare modellerna, en classic luxe och Urban är i stort sätt samma lite inredning samt plaststötfångare,det är typ samma bil allihopa,elhissar och elspeglar finns det inte på en ren Classic (med en sanning med modifikation för det kan finnas på vissa årsmodeller).Man ska nog vara lite nyanserad om man ska åka Lada och ha ett bra syke (i allafall normalt) åka 6 Mil om dagen är inga problem och bra på vintern är det också (med dubbdäck) helt ok Jag har bara skrivit lite om bilen för det finns massor att säga både dåligt och bra,ett tips är att läsa några kvällar här på forumet och besök gärna några ryska sidor, M V H
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av rid54 »

Jag vågar tillägga, att den summa du nämner för årsskatt måste vara felaktig. Bara belastningen från CO2-utsläppen gör att Nivan hamnar i en högre skatteklass än så. Min 2011 kostar typ 2600/år och de nyare har inte lägre skatt.

Om du gillar den "klassiska" looken, snarare än Urban (den med mer modern front), så skulle du kanske lika gärna kunna tänka dig en som är registrerad före 2018, med den tidigare beskattningen - det bör bli billigare. Och det bör inte vara omöjligt att hitta en lågmilare i gott skick. Allt mekaniskt är fixbart på dessa bilar, men rost bör man se upp med (inte på helt nya, förstås...) om man inte är självsvetsare.

Att köra 6 mil om dagen är inte ett problem. Sittkomforten är lika bra som vilken annan bil som helst som jag har testat, det som kan vara lite störigt är transmissionsljudet, eller om det är nån vibration (kan finnas i nya bilar också...). Fjädringen är ju som den är, lite "distinkt", men på dåliga vägar känns bilen väldigt mycket mer solid än de flesta andra vagnar i samma storlek.

Niva M kom 2010 och är en "Classic", inte samma som Urban (som kom senare); M-varianten har några små ändringar jämfört med tidigare avseende koppling, bromsar och detaljer i bakvagnen bl.a.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av dea »

Inga problem att köra 3 mil åt gången 😁 ang skatten så har nog importören gjort en fuling för att få så låg, var inom i Hörby för några veckor sedan och han sa att det var svårt att sälja nivor nu pga nya skatten tror han sa att dom skulle ligga på 12000, själv har jag en som är intagen 16 och där är skatten 360 vilket jag ju uppskattar.

Tycker man att transmissions ljudet är för högt så kan man lägga en tjock tröja över spakarna till låg och diff så minska det kraftigt, tog mig 3000 mil innan jag testade det, annars så kan man ha ett par peltor så har man löst handsfree till telefonen.
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av niva-2121 »

Instämmer i att det där med skatten inte stämmer.

Från och med "M" = 2010/2011 är Nivan förbättrad på en del punkter.
Nämnas kan: kraftigare drivaxelknutar fram(24 splines ersätter 22 dito), förbättrad bakaxel(en O-ring i "banjon" som ska skydda bromsarna från att bakaxelolja läcker ut), ändrad infästning av stötdämparna bak, förfinad styrning av bränsleinsprutningen(mer driftsäker) samt allmänna mindre konstruktions- och kvalitetsförbättringar.
Vissa "elvor" fick ABS-bromsar - men inte min.(tröstade mig med en sak mindre som kan krångla)

Ett sätt att förbättra komforten, som jag praktiserat, är att byta original 16" bakelitdäck mot 15" mjuka "åretruntdäck".
Blir en enooooorm skillnad.
Ett annan sak som förbättrar komforten = minskar vibrationerna, är att centrera fördelningslådan.(finns mycket skrivet om detta, här på forumet, som inte kräver några specialverktyg eller större mekanikererfarenhet)

För övrigt finns en Niva på Blocket som jag spinner på(men kanske aldrig kommer till skott på (efter erfarenheterna av en "M" -11))
Det är den "sista", vars annonstid snart löper ut.

Härutöver har Niva:n mycket dåligt andrahandsvärde från "nybil" så rådet är att köpa en några år gammal bil.
Gärna en lågmilare och som första åtgärd rostskyddsbehandla den och, om den inte redan har det, förse den med innerskärmar sam behandla "trösklarna" och främre delen av bakskärmarna med s k "body" = stenskottsskydd.
Forumsponsor
Fredde
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 maj 2019 13:25

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av Fredde »

jake skrev: 10 maj 2019 18:14 Hej Fredde Jag tror du har blandat ihop namnen lite på Classisk och M modellen,ta en titt på Lada.ru M modellen kom runt 2010 (inte helt säker det kommer finns någon här på forumet som kan mer exakt) idag finns inte namnet Niva kvar hos Lada för det vart övertaget av GM,i dag finns Lada Classic,Luxe,Luxe/luftkonditionering,samt Black Edition sedan så finns det Lada Urban/luxe sedan en Lada Bronto med lite olika Färger (olika färger finns förövrigt på alla modeller) alla dessa är 3 dörrars det finns även 5 dörrars varianter (utom Bronto då bara någon typ av prototyp) Nu har jag bara nämnt lite om de nyare modellerna, en classic luxe och Urban är i stort sätt samma lite inredning samt plaststötfångare,det är typ samma bil allihopa,elhissar och elspeglar finns det inte på en ren Classic (med en sanning med modifikation för det kan finnas på vissa årsmodeller).Man ska nog vara lite nyanserad om man ska åka Lada och ha ett bra syke (i allafall normalt) åka 6 Mil om dagen är inga problem och bra på vintern är det också (med dubbdäck) helt ok Jag har bara skrivit lite om bilen för det finns massor att säga både dåligt och bra,ett tips är att läsa några kvällar här på forumet och besök gärna några ryska sidor, M V H
Ahh okej, blandade ihop Lada Classic och Lada Urban då, inte lätt med alla namn hehe. Jaså dom heter inte Lada Niva längre? Där ser man! Men då är där inga större skillnader på en vanlig Lada och en Urban mer än kofångare och lite på instrumentpanelen, samt att Urban har lite mer el finesser typ rutor och speglar om jag förstått det rätt? Även om det kanske generellt finns med på vanliga Lada Classic idag.

Det jag är ute efter är egentligen en så simpel bil som möjligt, med så lite elektronik eller saker som man strula som möjligt. El hissar till fönster eller elspeglar undviker jag gärna, det ända extra skulle vara ABSbromsar samt servostyrning. Ska nog läsa på en del här i forumet och på lite ryska så jag får lite mer kött på benen innan det blir ett eventuellt köp.

rid54 skrev: 10 maj 2019 21:38 Jag vågar tillägga, att den summa du nämner för årsskatt måste vara felaktig. Bara belastningen från CO2-utsläppen gör att Nivan hamnar i en högre skatteklass än så. Min 2011 kostar typ 2600/år och de nyare har inte lägre skatt.

Om du gillar den "klassiska" looken, snarare än Urban (den med mer modern front), så skulle du kanske lika gärna kunna tänka dig en som är registrerad före 2018, med den tidigare beskattningen - det bör bli billigare. Och det bör inte vara omöjligt att hitta en lågmilare i gott skick. Allt mekaniskt är fixbart på dessa bilar, men rost bör man se upp med (inte på helt nya, förstås...) om man inte är självsvetsare.

Att köra 6 mil om dagen är inte ett problem. Sittkomforten är lika bra som vilken annan bil som helst som jag har testat, det som kan vara lite störigt är transmissionsljudet, eller om det är nån vibration (kan finnas i nya bilar också...). Fjädringen är ju som den är, lite "distinkt", men på dåliga vägar känns bilen väldigt mycket mer solid än de flesta andra vagnar i samma storlek.

Niva M kom 2010 och är en "Classic", inte samma som Urban (som kom senare); M-varianten har några små ändringar jämfört med tidigare avseende koppling, bromsar och detaljer i bakvagnen bl.a.
Ja jag tycker också att skatten verkar sjukt låg? Men kolla upp regnummret YAD 630 tex. Eller som "Dea" lite längre ner i tråden skriver så har dennes bil en skatt på 360kr. Det finns även en del blocket annonser där de skriver att det är låg skatt på 360kr ungefär. Men sen samtidigt så är där en hel del Lador som har en skatt på 2500-3000kr.

Jo jag har läst och förstått att det kan vara rena rostburkar, rostskyddsbehandling och skärmar är nog mer eller mindre ett måste om man skall ha bilen så länge som möjligt.

Ska ut och test köra en Lada och se hur det är, har bara kört en för något år sedan och då flyttade jag den bara. Men då är komforten och hållningen på vägen helt ok, utan det är lite ljud som kan vara negativt helt enkelt?
dea skrev: 11 maj 2019 06:42 Inga problem att köra 3 mil åt gången 😁 ang skatten så har nog importören gjort en fuling för att få så låg, var inom i Hörby för några veckor sedan och han sa att det var svårt att sälja nivor nu pga nya skatten tror han sa att dom skulle ligga på 12000, själv har jag en som är intagen 16 och där är skatten 360 vilket jag ju uppskattar.

Tycker man att transmissions ljudet är för högt så kan man lägga en tjock tröja över spakarna till låg och diff så minska det kraftigt, tog mig 3000 mil innan jag testade det, annars så kan man ha ett par peltor så har man löst handsfree till telefonen.
Har sett flera annonser på blocket där Lador har en skatt på 360kr ungefär och jag är riktigt tveksam om detta verkligen kan stämma! Men då har du en så pass låg skatt på din Lada med? Låter nästan för bra för att vara sant hehe. Oj ja går skatten upp till 12 000kr så är det nog slut för Lada på Svenska marknaden..

Blir det ett Lada köp så får man kanske läsa på lite hur man dämpar ner ljudnivån. Alternativt köpa fyra peltor och hänga i taket för alla i bilen haha!
niva-2121 skrev: 11 maj 2019 08:12 Instämmer i att det där med skatten inte stämmer.

Från och med "M" = 2010/2011 är Nivan förbättrad på en del punkter.
Nämnas kan: kraftigare drivaxelknutar fram(24 splines ersätter 22 dito), förbättrad bakaxel(en O-ring i "banjon" som ska skydda bromsarna från att bakaxelolja läcker ut), ändrad infästning av stötdämparna bak, förfinad styrning av bränsleinsprutningen(mer driftsäker) samt allmänna mindre konstruktions- och kvalitetsförbättringar.
Vissa "elvor" fick ABS-bromsar - men inte min.(tröstade mig med en sak mindre som kan krångla)

Ett sätt att förbättra komforten, som jag praktiserat, är att byta original 16" bakelitdäck mot 15" mjuka "åretruntdäck".
Blir en enooooorm skillnad.
Ett annan sak som förbättrar komforten = minskar vibrationerna, är att centrera fördelningslådan.(finns mycket skrivet om detta, här på forumet, som inte kräver några specialverktyg eller större mekanikererfarenhet)

För övrigt finns en Niva på Blocket som jag spinner på(men kanske aldrig kommer till skott på (efter erfarenheterna av en "M" -11))
Det är den "sista", vars annonstid snart löper ut.

Härutöver har Niva:n mycket dåligt andrahandsvärde från "nybil" så rådet är att köpa en några år gammal bil.
Gärna en lågmilare och som första åtgärd rostskyddsbehandla den och, om den inte redan har det, förse den med innerskärmar sam behandla "trösklarna" och främre delen av bakskärmarna med s k "body" = stenskottsskydd.
Nä jag förstår inte det med skatten riktigt. Men återigen, kolla det Dea skrivit om sin bil och en skatt på 360kr? Samt Ladan med reg nummer YAD 630 och anonnserna på blocket med låg skatt?

Då känns det som att man inte ska köpa en som är äldre än 2010/2011 om de lagt till kraftigare drivaxelknutar och mer driftsäker bränslepump. Jaså det blev så stor skillnad på däcken? Vet inte om jag kommer sikta på året runt däck eller sommar och vinterdäck, hört att Ladorna kan vara lite sisådär på isiga vägar pga sin konstanta fyrhjulsdrift. Bor nere i Skåne så vägarna är antingen blöta eller gjorda av ren is så dubbar blir nog att föredra om vintern tyvärr, lär nog höja ljudnivån en del heh.

Ja är lite kluven till om jag ska jaga fatt på en begagnad lågmilare som är billig eller köpa en helt ny.. Men hur som helst så är det nog rätt bra som du skriver att rostskyddsbehandla den, fixa inner skärmar om där inte är det osv Med så mycket salt på vägarna som vi har så kan nog en Lada bli en riktig rostburk om man inte förebygger en del för det.
Fredde
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 maj 2019 13:25

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av Fredde »

Tack så mycket allihop för alla svar än så länge!
Riktigt trevligt forum detta! :D
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av rid54 »

Nivans fyrhjulsdrift är av en typ som inte är så vanlig, egentligen. De flesta bilar som påstås vara fyrhjulsdrivna är i princip tvåhjulsdrivna, med en inkopplingsbar drivning på den andra axeln (Volvo är ett exempel). Inkopplingen av den normalt sett inaktiva axeln sker med en sorts elektroniskt styrd koppling, som kan dras åt olika hårt beroende på vad systemets styrdator (obs! mer elektronik...) tycker om situationen. Vissa utföranden av detta system, anses vara riktigt dåliga, då de kopplar in fyrhjulsdriften först när den normalt drivande axeln börjar slira. Då är det ofta lite väl sent... När väl fyrhjusdriften är aktiv, är det en "stel" fyrhjulsdrift, där det uppstår spänningar mellan fram- och bakaxel pga att de går olika långt i kurvor. Eller om man har ett däck med avvikande rullomkrets...

Nivan har som de gamla Range Rover en centraldiff där drivningen sker. Alla hjulen driver hela tiden och är sammankopplade med differentialer, så ingen spänning kan uppstå. På bra och halvbra underlag är detta absolut inte någon nackdel på något sätt. Många slirsituationer undviks helt enkelt genom att alla hjul hjälper till hela tiden. På riktigt slirigt underlag kan man såklart bli stående med ett spinnande hjul, men då låser man centraldiffen och får precis samma sorts fyrhjulsdrift som andra bilar med stel drivning. Man kan inte köra med låst centraldiff på strävt underlag med Nivan heller; precis som alla andra 4x4 med stel drift byggs det då upp spänningar mellan fram- och bakaxel. Bor man så att det är vanligt med blankisvägar är dubbar en bra idé, oavsett biltyp.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av dea »

Läste att du bor i Skåne :D jag bor strax utanför Broby om du vill provköra
Fredde
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 maj 2019 13:25

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av Fredde »

rid54 skrev: 12 maj 2019 15:50 Nivans fyrhjulsdrift är av en typ som inte är så vanlig, egentligen. De flesta bilar som påstås vara fyrhjulsdrivna är i princip tvåhjulsdrivna, med en inkopplingsbar drivning på den andra axeln (Volvo är ett exempel). Inkopplingen av den normalt sett inaktiva axeln sker med en sorts elektroniskt styrd koppling, som kan dras åt olika hårt beroende på vad systemets styrdator (obs! mer elektronik...) tycker om situationen. Vissa utföranden av detta system, anses vara riktigt dåliga, då de kopplar in fyrhjulsdriften först när den normalt drivande axeln börjar slira. Då är det ofta lite väl sent... När väl fyrhjusdriften är aktiv, är det en "stel" fyrhjulsdrift, där det uppstår spänningar mellan fram- och bakaxel pga att de går olika långt i kurvor. Eller om man har ett däck med avvikande rullomkrets...

Nivan har som de gamla Range Rover en centraldiff där drivningen sker. Alla hjulen driver hela tiden och är sammankopplade med differentialer, så ingen spänning kan uppstå. På bra och halvbra underlag är detta absolut inte någon nackdel på något sätt. Många slirsituationer undviks helt enkelt genom att alla hjul hjälper till hela tiden. På riktigt slirigt underlag kan man såklart bli stående med ett spinnande hjul, men då låser man centraldiffen och får precis samma sorts fyrhjulsdrift som andra bilar med stel drivning. Man kan inte köra med låst centraldiff på strävt underlag med Nivan heller; precis som alla andra 4x4 med stel drift byggs det då upp spänningar mellan fram- och bakaxel. Bor man så att det är vanligt med blankisvägar är dubbar en bra idé, oavsett biltyp.
Har läst på lite om fyrhjulsdrift och allwheeldrive och allt vad det heter men får nog läsa på lite till känner jag heh
Men då är inte Ladan och deras system sämre direkt än någon annan på riktigt hala vägar?
Ja vinterhjul med dubbdäck blir det nog oavsett för min del känns det som, riktigt hala vägar här ibland när det gått från plus till minus grader!

dea skrev: 12 maj 2019 17:51 Läste att du bor i Skåne :D jag bor strax utanför Broby om du vill provköra
Haha se där ja! Kör rätt så mycket förbi Hörby så kanske pyser inom där och provkör, men händer inte det så skickar jag dig ett PM och kommer förbi :)
jake
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 dec 2013 22:32
Ort: Strängnäs

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av jake »

Nä det är inget fel med fyrhjulsdriften bara det att den har kort axelavstånd och när det släpper så går det fort att man snor runt, :D
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Köpa ny Lada Niva 4x4

Inlägg av rid54 »

Min personliga uppfattning är att Nivans 4WD är bland de bästa systemen. Helt sjävgående utan elektronik, jämn kraftfördelning mellan hjulen i normalläget. Behöver man låsa centraldiffen får man en 4WD som en gammal Jeep eller nåt i den vägen, och det är helt OK om man kör på extra besvärligt underlag. På riktigt hala vägar är det personen mellan ratt och ryggstöd som allt hänger på, inte bilen.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar