Deas Niva

Här kan du lägga upp en tråd om just din bil, berätta vad du gör med den!
Berlina
Inlägg: 292
Blev medlem: 01 feb 2017 13:01
Ort: Ringarum

Re: Deas Niva

Inlägg av Berlina »

Smart lösning att få övertryck i bromsbehållaren. Vad hittade du för lock som passade ?
Medlem 2019
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Har för mig det är en luftman https://www.mekonomen.se/bil/verktyg/fo ... g-pa1267sv som jag säkert har haft i minst 15 år, man får vara lite försiktig med hur mycket luft man släpper på, locket har en förmåga att släppa då om flödet/tryck blir för högt
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Gjorde lite service på bilen häromdagen har gått 3000 mil nu. Beklagar att bilderna inte är på helt rätt håll.

Blev syntetolja i axlar och lådor
Bild

Hade skaffat en sån här sugspruta men var inte nöjd med funktionen för oljan var seg fast jag försökte värma den med fläkten.
Bild

Blev en sväng till swedol och sen gick påfyllning som en dans.
Bild

Monterade även ett 2wd kit när jag ändå bytte olja
Bild

Skillnad på spaken mellan org och 2wd kitet.
Bild
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Deas Niva

Inlägg av uazbuhanka »

ser fram och höra om det kit
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Har nu kört lite sen monteringen av 2wd kitet.

Man märker att bilen känns instabilare om det är slirigt typ tjälossning på grusvägar, slår man i 4wd då så går bilen som på räls igen, förbrukning kan jag inte uttala mig om ännu, men den påverkas antagligen inte så mycket, tror isåfall att bytet av transmissions oljorna gör större skillnad. Blev mer lättväxlad första ggn till 2an där det tidigare har varit ganska segt.

Det roligaste har ju varit att det går att sladda lite om man vill, lite som när man körde 240 för 18år sedan
uazbuhanka
Inlägg: 139
Blev medlem: 03 apr 2017 08:32
Ort: pålsboda

Re: Deas Niva

Inlägg av uazbuhanka »

okej så när du kör tvåhjulsdrift har du låst diff ? vid 4x4 har du permanent ? och du har
självklart 4x4 difflåst kvar också ? är det så det ska forstås ? :roll:
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Jadu så kanske det blir, kollade inte så noga funktionen men drevet som låser mittdiffen är delat på hälften så det stämmer säkert som du menar
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Har kört lite nu, inte använt 2wd speciellt mycket, tycker mig ha fått en del vibrationer efter jag gjorde monteringen av kitet så jag funderar på att montera tillbaka original och se om vibrationerna försvinner.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Haft lite kylvätske åtgång ett tag men nu blir det pölar efter där bilen står, så en ny kylare är på gång :(
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Bytte kylare och det har funka bra sen dess :D

Bild


Icke Niva relaterat men hoppas ni står ut med det. Jag har en annan bilmodell som ligger mig varmt om hjärtat, så för lite sen flyttade jag runt lite på dom för att få fram den röde, behov av växellåds byte vilket är färdigt och bilen besiktigad :mrgreen:

Bild
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Deas Niva

Inlägg av rid54 »

Rätt eleganta bilar måste man erkänna...!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

:D Tackar, det är en rolig bil men på ett annat sätt än Nivan, den röda är min lekbil kört en heldel banträffar och det är så jäkla roligt med bra väghållning, lagom effekt. Dom senaste åren har inte tiden räckt till samt motivationen har inte varit på topp för det, lantbruket tar för mycket tid. Men nu jäklar ska det hinnas med lite lek också :twisted:
swelada
Inlägg: 331
Blev medlem: 15 dec 2008 22:39

Re: Deas Niva

Inlägg av swelada »

Riktigt eleganta bilar!
Jag gillar OG900, på den tiden stod Saab på sin absoluta topp.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Händer inte så mycket med bilen, härom dagen så monterade jag vindavvisare men jag vet inte om jag gillar dom, tycker dom tar en hel del av sikten, skulle nog varit typ genomskinliga istället för svarta.

Bild

Bild



Bild

Denna tejpen använde jag, köptes nog på swedol om jag minns rätt, är bra bett i den.
Bild
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Deas Niva

Inlägg av dea »

Haft problem med att fyran hoppar ur ett tag nu, blev efter en fastkörning när en kompis körde med den, våldades antagligen en del mellan fram back kan jag tänka mig. Så lämnade iväg den till verkstad för lådbyte, när jag kom och skulle hämta den var där hemska vibrationer, jag gav dom tips på hur dom skulle linjera lådorna så det fixade dom, jag hade även köpt nytt medbringar gummi när jag köpte låda, men dom fick sätta tillbaka det gamla gummit för att få ordning på vibrationerna.

Kändes skönt att dom löste problemet med vibrationer för bilen har varit skakfri innan :D
Skriv svar