Immobilizer

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Immobilizer

Inlägg av rid54 »

Hej!

Ni som har köpt nya bilar efter 2005 eller så, som är utrustade med elektronisk startspärr: jag har några frågor.

1. Är startspärren i din bil aktiverad överhuvudtaget och, om inte, har ni haft problem med att någon påpekat detta vid besiktning?

2. Om den är aktiv, var den det när bilen köptes, eller har ni aktiverat själva?

3. Hur aktiverar man?

Jag frågar eftersom jag har en icke-aktiv startspärr i min 2011. Ingen har sagt något, men ibland får man överraskningar vid besiktningen. I princip tror jag en elektronisk startspärr är obligatorisk. Det verkar inte vara nåt man kollar, men senast var den en nogsam person som faktiskt kollade att rattlåset gick i lås när man tog ur nyckeln - ny kontrollpunkt, sa vederbörande när jag frågade.

Jag hittade en oerhört snårig beskrivning av startspärren (aktivering, funktion och handhavande), som troligen var maskinöversatt från ryska. Det gick att förstå, att man behöver röd och svart "plupp" och att man ska trixa med tändningslåset, men jag tänkte att om någon faktiskt gjort aktiveringen själv, eller har tillgång till en redig, läsbar beskrivning (inte på ryska, då, helst) så skulle det vara intressant att få ta del av denna info. Misslyckas man så är det ju ny motorstyrning och ny immo-enhet som krävs - det blir dyrt.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Immobilizer

Inlägg av PEK »

1. Nej, men det blinkar en röd lampa på ngn plupp nedanför ratten till vänster. Inga besiktningsproblem.
2. Var avaktiverad när jag köpte bilen ny. Fick med röd och svart bricka. Så jag kanske kan aktivera? Hoppas dock slippa, ser inget eget behov av startspärr.
3. Inte den blekaste.
Grön Niva -13
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Immobilizer

Inlägg av rid54 »

Tack :D
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Immobilizer

Inlägg av niva-2121 »

rid54 skrev: 06 feb 2019 10:27 Hej!

Ni som har köpt nya bilar efter 2005 eller så, som är utrustade med elektronisk startspärr: jag har några frågor.

1. Är startspärren i din bil aktiverad överhuvudtaget och, om inte, har ni haft problem med att någon påpekat detta vid besiktning? Svar nej & nej!

2. Om den är aktiv, var den det när bilen köptes, eller har ni aktiverat själva? Avaktiverad när bilen köptes!

3. Hur aktiverar man? Vet inte, men tror att det är via de röda och svarta nyklarna(som inte följde med bilen)!

Jag frågar eftersom jag har en icke-aktiv startspärr i min 2011. Ingen har sagt något, men ibland får man överraskningar vid besiktningen. I princip tror jag en elektronisk startspärr är obligatorisk. Det verkar inte vara nåt man kollar, men senast var den en nogsam person som faktiskt kollade att rattlåset gick i lås när man tog ur nyckeln - ny kontrollpunkt, sa vederbörande när jag frågade.

Jag hittade en oerhört snårig beskrivning av startspärren (aktivering, funktion och handhavande), som troligen var maskinöversatt från ryska. Det gick att förstå, att man behöver röd och svart "plupp" och att man ska trixa med tändningslåset, men jag tänkte att om någon faktiskt gjort aktiveringen själv, eller har tillgång till en redig, läsbar beskrivning (inte på ryska, då, helst) så skulle det vara intressant att få ta del av denna info. Misslyckas man så är det ju ny motorstyrning och ny immo-enhet som krävs - det blir dyrt.
Mitt svar gäller NIVA "M" 2011 levererad ny hösten 2011 av Matreco.
Inte i något fall, flera besiktningsföretag, synpunkter på att immobileizern var avaktiverad.
Om din immobileizer är avaktiverad är det förmodligen gjort i samband ned nyleveransen från Matreco.
Identifieras lätt genom ett microrelä hängandes i ledningarna i motorrummet invid vänstra A-stolpen.
Microrelät kan vara "draperat" av ett skydd av gummi som kläder in relät.
Har tidigare läst att oskyddat relä, där vatten trängt in, kan bidraga till driftstörningar.
Billigaste sättet att gardera sig mot driftstörningar beroende på just relät, är att ha ett extra i handskfacket.
Anskaffas billigast(allt som ryms i fickorna är gratis) på en plockbilskrot, där det förekommer på de flesta bilar invid säkringarna.
Funktionen kollas genom att jorda "85" och lägga spänning på "86" - klickar relät är det OK.

Från och med 1998 lag på stöldskydd obligatoriskt, immobileizer vanligast - har jag läst.

B t w så har jag ägt en Suzuki Samurai -98 där Immobileizern var eftermonterad i samband med "privatimporten".
Vållade mig en del besvär och huvudbry eftersom den var slarvigt monterad = en jordkabel släppte ur kabelskon som ej var pressad tillfredsställande.
Forumsponsor
Drea
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 dec 2019 11:42

Re: Immobilizer

Inlägg av Drea »

Hej
Jag en Niva hemma från 2006 där den där lilla röda lampan inte tänds alls.
Oavsett tändningsläge.
Tar jag bort relät som sitter till vänster under huven går inte startmotorn heller vad jag minns.

I vilka lägen är Immobileizern helt svart?

Andreas
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Immobilizer

Inlägg av rid54 »

Dioden till immobilizern är helt släckt åtminstone när man har "låst upp" med svarta pluppen och använder bilen. Min immo är inte aktiverad och jag har för mig att den lyser när jag kör och blinkar när bilen är avstängd. Det kanske finns nån mer mode när den inte lyser eller blinkar men jag har inte greppet helt om det. Jag har fått en bra beskrivning av systemet från Lada.co.uk ( http://www.lada.co.uk/forum/ ), men att aktivera immon kräver en process som påminner om hur man apterar ett kärnvapen och jag tänker inte försöka.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Drea
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 dec 2019 11:42

Re: Immobilizer

Inlägg av Drea »

Hej igen
Förklarade mitt läge lite dåligt.
Bilen startar alltså inte. Startmotorn går runt. Tidigare ägaren har använt Immo på bilen, men nu när den är helt svart funderar jag på om det har med varandra att göra?

Kan man märka på något annat vis att bilens Immo slagit till? Bränslepump? Led lampan är alltså svart 24/7

Andreas
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Immobilizer

Inlägg av rid54 »

Aha, OK. Det låter lite olyckligt... Jag hade en Niva med aktiv immo. Om man inte "låste upp", så gick det att dra runt motorn, men den tände inte, så troligen arbetar immon med tändningen (eller insprutningen) genom ECU.

Om det aldrig lyser om immon är det något knas. Indikeringsenheten har fyra utgående trådar och förbindelse, såvitt jag kan förstå, både med ECU och med själva låsenheten. På dessa enheter finns multikontakter och det kan säkert uppstå glapp där under vissa omständigheter. Jag tror de sitter bakom panelen vid förarens vänsterknä (där det ju sitter en OBD2-anslutning och 4 säkringar). Kolla alla säkringar, om du hittar enheterna kolla kontakterna.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Drea
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 dec 2019 11:42

Re: Immobilizer

Inlägg av Drea »

Fick till en halvtimme i garaget ikväll.
Rev ner hela vänstersidan vi förarplatsen för att kontrollera samtliga relän och kablar. Alla säkringar ok och alla reläer är ok. Men efter att skruvat bort ECU och Immobileizern så såg jag en ärgad kontakt på Immobileizern.
Öppnade upp den och drog ur kretskortet. Såg inte helt ok. Utan mer som att den tagit in vatten. Grönaktig i botten.
IOM att den är helt svart men har ström så känns det som om det är trasig.
Bästa vore att koppla bort den men efter att ha läst på här på forumet låter det omöjligt.
Måste nog hitta en ny att ersätta min immobileizer. Dyrt antar jag....
Andreas
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Immobilizer

Inlägg av rid54 »

Låt oss hoppas att det räcker att byta immon. Om du kan lämna PM med din e-adress kan jag skicka ett dokument med en engelsk beskrivning av systemet, om du tror att du kan ha nytt av det.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
ahlberg
Inlägg: 5092
Blev medlem: 12 nov 2008 07:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Immobilizer

Inlägg av ahlberg »

Drea skrev: 08 dec 2019 17:17 Fick till en halvtimme i garaget ikväll.
Rev ner hela vänstersidan vi förarplatsen för att kontrollera samtliga relän och kablar. Alla säkringar ok och alla reläer är ok. Men efter att skruvat bort ECU och Immobileizern så såg jag en ärgad kontakt på Immobileizern.
Öppnade upp den och drog ur kretskortet. Såg inte helt ok. Utan mer som att den tagit in vatten. Grönaktig i botten.

Andreas
Usch.. orsaken är troligen en av de mest tråkiga bristerna på Nivan, man snålar och använder inte butyltätning under vindrutelisten. Istället har man små dräneringsrör i hörnen. Dessa fungerar sisådär och täpps ofta igen vid första rostskyddsbehandlingen. Då blir vatten stående och droppar så småningom rakt ner på kontakterna till ECU. Dessutom rostar det! Lösningen kostar 39:90 och tar 10 minuter.

https://www.biltema.se/bygg/kemikalier/ ... 2000037757
/mats
Utan Niva för närvarande..

Sponsrar lada-niva.se
Drea
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 dec 2019 11:42

Re: Immobilizer

Inlägg av Drea »

Hej
Ville bara meddela hur det gått för oss i garaget.
Efter att plockat ur Immobilizer och noterat en del grön ärg i botten så misstänkte ni att den var död.
ECU n ser däremot helt ny ut.
Nu har vi fått en ny vän... UmeåOffroad !!! Vilken hjälp. Helst ville jag köpa en ny Immo men med risk för att behöva även en ny ECU så gick Umeå med på attt sälja en helt ny ECU till mig.
Min tanke var att vi på sånt vis skulle slippa Immo helt.

Pang i med en ny ECU och bil rackaren startade direkt!!
En fin segerdans utfördes framför den rykande Ryssen i garaget.

Då det med stor säkerhet inte är något fel på min Immo kan gärna intressenter höra av sig vid intresse.

En en gång! Tack för support av er forum intressenter och tack Umeå offroad

Andreas
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Immobilizer

Inlägg av rid54 »

Mycket glädjande att höra att det gått bra!

Kan du bekräfta att du alltså har en ny ECU och den gamla immo-enheten, och det funkar? Eller är det ingen immo alls inkopplad? Tror det finns ett stort intresse av att veta hur man kan hålla systemet igång om det bryter ihop...!
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Drea
Inlägg: 5
Blev medlem: 06 dec 2019 11:42

Re: Immobilizer

Inlägg av Drea »

Hej
Så klart, bra att följa upp så alla vet.
Min Immo var helt svart och bilen startade inte när jag köpte den.
Immobileizer var mest troligt bränd.
Monterade en helt ny ECU och kopplade bort allt som har med Immo att göra.

Funkar perfekt

Andreas
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Immobilizer

Inlägg av rid54 »

Drea skrev: 21 dec 2019 19:32 Hej
Så klart, bra att följa upp så alla vet.
Min Immo var helt svart och bilen startade inte när jag köpte den.
Immobileizer var mest troligt bränd.
Monterade en helt ny ECU och kopplade bort allt som har med Immo att göra.

Funkar perfekt

Andreas
Tack för bra info. I det läget bör det ju inte kunna uppstå nåt knas alls som har med immon att göra, eftersom den inte ens är inkopplad.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar