Suck... Allt pajar på bilen.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
Användarvisningsbild
Grinolle
Inlägg: 133
Blev medlem: 18 okt 2015 23:44
Ort: Östernärke

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av Grinolle » 30 jan 2019 01:34

rid54 skrev:
29 jan 2019 11:15
En akutåtgärd som faktiskt gör viss nytta om man hotas av överhettning är att sätta på max kupévärme och starta kupéfläkten - det snor lite värme från motorn. Det blir ju lite väl varmt inne i bilen efter en stund, förstås...
Detta trix har hjälpt åtskilliga jänkebilar under cruising (been there, done that!). Ofta hjälper det mer än att bara göra "viss skillnad" eftersom kylsystemet är ett "system i balans", d.v.s. det behövs väldigt liten skillnad för att putta det över kanten till att koka, liksom att förhindra att det kokar.

Anders Olsson
Utan Niva, förhoppningsvis tillfälligt.

niva-2121
Inlägg: 1386
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av niva-2121 » 30 jan 2019 09:03

Grinolle skrev:
30 jan 2019 01:34
rid54 skrev:
29 jan 2019 11:15
En akutåtgärd som faktiskt gör viss nytta om man hotas av överhettning är att sätta på max kupévärme och starta kupéfläkten - det snor lite värme från motorn. Det blir ju lite väl varmt inne i bilen efter en stund, förstås...
Detta trix har hjälpt åtskilliga jänkebilar under cruising (been there, done that!). Ofta hjälper det mer än att bara göra "viss skillnad" eftersom kylsystemet är ett "system i balans", d.v.s. det behövs väldigt liten skillnad för att putta det över kanten till att koka, liksom att förhindra att det kokar.

Anders Olsson
Gäller inte alla gamla "amerikanare" , eftersom t ex Mopar hade ständig genomströmning av kylvattnet genom radiatorn och reglerar tenperaturen på luften genom blandningsspjäll med kall och varm luft.
Men på min Opel Record -58, med "Black Arrow" kylarcement i kylaren, var man tvungen sommartid att tillämpa rid54:as tips. :lol:
Forumsponsor

DaSmisker
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 dec 2018 16:38

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av DaSmisker » 30 jan 2019 09:25

Hade en SAAB 900 där jag var tvungen att köra värme på sommaren för att bilen inte skulle krokna...

Olle1966
Inlägg: 40
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av Olle1966 » 30 jan 2019 22:30

Bara en tanke, jag har ju en ny Niva, och kollade helt tillfälligt vatten nivån i batteriet, och det var vist bra jag gjorde det, det var precis att mina celler var täckt, och det kan med vore en grej till att du måste ha hjälp vid start!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.

niva-2121
Inlägg: 1386
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av niva-2121 » 30 jan 2019 23:27

Olle1966 skrev:
30 jan 2019 22:30
Bara en tanke, jag har ju en ny Niva, och kollade helt tillfälligt vatten nivån i batteriet, och det var vist bra jag gjorde det, det var precis att mina celler var täckt, och det kan med vore en grej till att du måste ha hjälp vid start!
Att vätskenivån i batteriet är låg inverkar inte på batteriets kapacitet - cellerna var ju dessutom täckta av vätskan.
Däremot bör du ge akt på om generatorn överladdar eftersom vätskenivån var så låg.
Lita inte helt på voltmetern på instrumentbrädan.
Kolla spänningen med en extern voltmeter = multimeter medelst stickproppsanslutning i ciggtänduttaget.
Överladdning medför i regel all batteriet "kokar" = vätskan flödar över och, i oturliga fall, angriper metalsaker framför allt under batteriet.
Forumsponsor

Användarvisningsbild
rid54
Inlägg: 1052
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av rid54 » 30 jan 2019 23:40

Om bilens elsystem hålls på en högre spänning än 14,5 V, så kommer elektroyten i batteriet att sönderdelas i vätgas och syrgas. Efterhand förlorar man då vatten i cellerna, samt att det bildas explosiv knallgas. Detta är olämpligt. Håll koll på systemspänningen när motorn är igång. Lita inte på det inbyggda instrumentet i nyare bilar, det visar i många fall helt fel värden. Så länge elektrolyten täcker plattorna har man full kapacitet, men det ska finnas en marginal på minst 10 mm.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)

Användarvisningsbild
ahlberg
Inlägg: 4921
Blev medlem: 12 nov 2008 08:46
Ort: Hässleholm/Stockholm

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av ahlberg » 31 jan 2019 09:10

När man mäter laddningsspänning bör man göra det på batteripolerna eller på den grova kabeln mellan generator och batteri. Mäter man längre "bort" i elsystemet, t ex i cig-uttaget finns det spänningsfall på vägen dit som gör att värdet som visas är lägre än det som gäller för batteriet. Lita inte heller blint på din multimeter när det handlar om tiondels volt, vilket det gör när vi pratar laddningsspänning. Ha gärna två multimeter, i dag kostar de ju nästan inget.
/mats
Niva -95 1.7 TBI "Räka inte Hummer"

Sponsrar lada-niva.se

DaSmisker
Inlägg: 19
Blev medlem: 20 dec 2018 16:38

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av DaSmisker » 31 jan 2019 09:24

Tack pojkar, mycket matnyttig info!

Olle1966
Inlägg: 40
Blev medlem: 22 jun 2018 14:49
Ort: 69498 Närkesberg

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av Olle1966 » 10 feb 2019 07:07

Oj va jag lärde mig mycket här!
Tack alla!
Niva 2329
Närkesberg Askersund.

Skriv svar