Suck... Allt pajar på bilen.

Behöver du tips eller hjälp? Ställ din fråga här.
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av DaSmisker »

Börjar ångra mitt Niva - köp. Tror man behöver vara av fundamentalt annat material än det jag är.
Bor i Stockholm (Stuvsta), jobbar heltid, familjefar till 4, engagerad i försvarsmakten och i föreningsliv, mer viktigt - jag saknar ett garage och en hiss samt oljegrop.

Köpte en Niva för ett par veckor sedan och nu listar jag (katharsis) vad som uppkommit sedan jag köpte den. Märk väl, bara kört till och från jobb samt OK:s gör det själv sedan jag hämtade den i Rättvik.

1. Avgas-systemet droppade på E4:an samma kväll jag köpte den.
2. Generatorn dog, har varit tvungen att använda startkablarna 10+ ggr för att komma hem.
3. Kopplingscylindrarna misstänker jag vara döda då min koppling är som en slak mans-lem en tidig måndagmorgon.
4. Nu precis hände ngt med mekanismen som öppnar motorhuven, nu kommer jag inte in i bilen...

Är lite stukad i min entusiasm om jag ska vara helt ärlig... Om detta hade hänt utdraget över i vart fall 2-3 månader hade jag nog inte tänkt på det men allt samtidigt är mig övermäktigt.
Behöver lite stöd - är någon bosatt i Stockholm, händig med Niva och villig att mot vederlag komma förbi, trösta en bruten man samt hjälpa mig att i vart fall få upp motorhuven så jag kan ladda mitt batteri medans jag väntar in delar från Umeå Off-Road, min andra beställning på 1 ½ vecka?
Alternativt, finns det någon "flygande" jourmek ni känner till som kan snurra förbi och bistå. Behöver lite pepp, normalt är jag stark men just idag känner jag mig rejält svag.
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av rid54 »

Du verkar ju ha lite otur, faktiskt.... vad är det för årsmodell?

Att öppna huven enligt metod B har jag bara hört talas om men sluppit pröva. Det handlar om att försöka se in bakom luftintagsgallret i huven och komma åt att pillra på mekanismen för låset (med nån ståltråd eller liknande) så att det släpper och huven frigörs. Mekanismen sitter mellan luftintagets "tratt" och torpedväggen. Om man lyser in från vänster genom gallret i huven, nära vindrutan, kan man ana vajern och den arm som den sitter på. En ståltråd med en tillböjd "krok" borde gå att få att haka i och sedan drar man åt bilens vänster.

Generatorn kan ju dö av flera anledningar. Slitna kol är en, kylvätskedropp på diodplattan är en annan. Bägge dessa kan lösas utan generatorbyte, men man behöver den del som är slutförbrukad, såklart. Det finns en firma på Frejgatan som lagar genereatorer och startmotorer, de kanske kan fixa om du inte känner dig sugen att trixa själv.

Kopplingshydraulik håller inte för evigt på någon bil. Om det finns vätska kvar i behållaren på torpedväggen, så kanske slavcylindern är hel och huvudcylindern har tröttnat, om behållaren är tom kan slaven vara trasig. Bägge går rätt bra att byta på egen hand, men det är ju trist att vara utomhus så här års. Om du misstänker huvudcylindern kan det självklart vara ett alternativ att byta packningarna om den ser bra ut för övrigt.

Eller menar du att kopplingen är funktionsduglig, men känns vek?
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av DaSmisker »

Hej och tack för svar.
Bilen är en 2013 årsmodell och du har naturligtvis rätt - bara att kränga på sig blåstället och sätta igång, men jag mäktar inte idag. Får se om morgondagen ger mer av kraft.
Kopplingen existerar inte, har beställt nytt av båda.

Behöver en ny typ av superhjälte nu... en som känner ångest och rycker in med kompetens, Nisse på Manpower kanske :D
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av rid54 »

Nisse på MP har så mycket att göra, så honom är det ingen idé att vänta på....

Om du har tur, är det huvudcylindern som strular - byt den först. Om du måste byta slaven, kolla att den du fått funkar likadant som den gamla. Vid någon årsmodell gjordes en ändring, men på typiskt VAZ-manér kom den inte helt konsekvent på alla nya bilar samtidigt. Den äldre kräver en justerbar tryckstång mot kopplingsgaffeln, den nyare har en fjäderbelastad kolv + tryckstång som gör systemet självjusterande. När man luftar systemet (vilket kan bli nödvändigt) är det rätt mycket lättare om man har en assistent som kan trycka på kopplingspedalen enligt order, medan man ligger under o luftar.

Vad gäller generatorn är det ju en fråga om hur mycket man gillar att pyssla själv och hur mycket man är bekant med elsystem. Om man tar in generatorn och monterar bort regulator + borstsats och diodplattan, kan man kontrollmäta dioderna. Man kan kolla borstlängden och försäkra sig om att de når fram till släpringarna med lite marginal. Man kan putsa släpringarna, genom att rotera ankaret och trycka ett fint slippapper mot ringarna och sedan tvätta dem med bensin eller isopropanol eller nåt. Inga sliprörelser i vinkel mot rotationsrörelsen, eftersom det ger slipspår som sliter ned kolen när generatorn används senare. Har man tur räcker det, annars är det bara att byta diodplatta och regulator + borstar. Kolla att slangarna ovanför generatorn inte droppar... Kontrolldra slangklämmorna. Var noga med att få god kontakt med alla ledare till generatorn! Dvs man ska inte dra åt anslutningar som en hulk, men de ska vara rena och sitta ordentligt. Den tunna ledaren med en flatstiftkontakt måste sitta och kontakten måste vara OK; den behövs för att starta laddningen. Faktum är, att om man har tur kan den kontakten vara hela problemet... om du inte har laddningsvarning före motorstart och inte sedan heller, kan det vara den ledaren som inte är ansluten ordentligt.

Byte av vajer till motorhuven är inget jag gjort. Får man kläm på metod B så kan man låta det vänta.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av DaSmisker »

fick upp huven tillslut. Tack för hjälp
PEK
Inlägg: 99
Blev medlem: 24 okt 2013 14:50
Ort: Nacka

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av PEK »

Har inte så mycket konstruktivt att komma med men tänkte ge dig lite pepp. Jag har också en Niva 2013 och har känt som dig fler gånger än en. Även jag har bytt generator (2 gånger!, misstänker att jag fick ett måndagsex första gången), nuvarande avgassystem håller på att ge upp (för tillfället lagat med en burk ramlösa och nga slangklämmor) och lite annat blandat. Men håll ut, så fort man har rett det värsta glömmer man snabbt tanken på att byta bil. Har aldrig haft en bil så länge som Nivan (5 år), familjebruksbilar borträknade, och jag har (idag...) inga som helst planer på att byta! Blir glad av att köra Niva.

Har tipsat om "min" mekaniker här på forumet tidigare. Micke (Mictec) i Orminge, han hjälper mig med stort som smått på Nivan när jag själv inte orkar, inte kan, inte har tid eller bara allmänt är less på att ligga i en snödriva och meka.
Grön Niva -13
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av DaSmisker »

Tack, nu är saker bättre.
Hade en hårresande upplevelse där bilen började sacka på Essingeleden, kunde precis rulla ner mot Aspudden och in på Shell-macken innan bilen dog :shock:

Frågade personalen och de hänvisade till en verkstad vägg-i-vägg, AZE Bil & Motor.
Gick ner till dem och det visar sig vara en Uzbek, en från Ukraina och en från Kirigistan. Halleluja!
Alla har ägt och meckat Niva under sina ungdoms glansdagar, mellan de tre så kan man mjölka tillräckligt med engelska och svenska för att få saker gjort. De vart chockade att Niva numera har ABS och servo - lyx!

Ska byta startmotor och bromsbackar, sedan är jag klar hoppas jag. Nu i snömodden är Niva fantastisk att köra.
dea
Inlägg: 320
Blev medlem: 07 feb 2014 22:16
Ort: Njura NÖ Skåne

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av dea »

Trevligt när man hittar ett ställe som kan hjälpa en :D
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av niva-2121 »

På min Niva -11 "vittrade" plasthöljet till huvlåsvajern så att det lossnade i huvlåset.
Kompletterades med en "extra" vajer från en annan bils huvlåsöppnare.
Bevittnade för några år sedan hos Lada Skandinavien hur vajerhöljet släppt från huvlåsöppnaren på flera nya och olevererade Nivor.
Här hade man med skruvmejsel medelst våldföring genom luftintaget öppnat huvlåset.
Trist att se flera nya Nivor med skadade gallerribbor.

Ett råd till nya Nivaägare kan vara att byta ut "plastkabeln" mot en traditionell Bowdenkabel i tid innan plasthöljet vittrar sönder och släpper i huvlåset.
Forumsponsor
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av DaSmisker »

Tack och bock, ny kabel inköpt.
Igår identifierade jag en ny detalj.
Satt i kön för McDrive McDonalds och noterade att temperaturen ökade, fläkten kickade igång och det gjorde noll skillnad.
Tempen gick mot det röda innan jag fick min mat och kunde åka vidare.
Under färd sjunker naturligtvis temperaturen men bilen uppträder annorlunda. Vibrationer och en känsla av att "luften" gått ur motorn, det är inte samma tryck i bilen som tidigare.
Jag har ett möte under några timmar och bilen är mer tillbaka i normalt skick men med en underton av att något är annorlunda.

Imorse verkar allt vara normalt...

Det andra som är märkligt är att helljus funkar men efter en stund på vägen och jag har slagit av för möte så funkar inte helljuset... Detta nollställer efter att bilen har varit stilla och avslagen.

Någon som har en idé om vad min bil håller på med?
niva-2121
Inlägg: 1684
Blev medlem: 17 okt 2011 09:48
Ort: Åkers styckebruk

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av niva-2121 »

För att underlätta kylningen på min Niva -11 hade jag nästan alltid huven öppen lite grand = låg lös mot huvlåset.
Speciellt vid lek i spenaten.
Varje tillfälle som gavs, nästan, öppnade jag huven helt för vädra.
Trots att båda kylfläktarna fungerade så räckte dom inte till vid långsam körning.
Kan det vara vattenpumpen som har för dålig kapacitet på Niva?
Aldrig några problem vid landsvägskörning, då fartvinden sköljer genom motorrummet.
Forumsponsor
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av DaSmisker »

Man ryser vid tanken på vad som sker under högsommarvärme om bilen brottas med kyla vid nollgradigt...
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av rid54 »

Även här tycks bilarna vi gillar ha sina individuella egenskaper. Min 2011-Niva har aldrig varit i närheten av att överhetta, ens vid lite trixande i skogen under sommaren eller vid släpmanövrerande på tomten. Fläktarna går kanske 50% av tiden när det är lite pressat.

Jag vill passa på att nämna, att om man har värmeproblem så måste man verkligen kontrollera kylvätskenivån i själva systemet, inte bara i expansionskärlet. Jag har helt empiriskt funnit, att det kan vara brist i kylsystemet, men "tillräcklgt" i expansionskärlet - inte bra.
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
DaSmisker
Inlägg: 37
Blev medlem: 20 dec 2018 15:38

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av DaSmisker »

Läste ditt inlägg - drar lärdom!
rid54
Inlägg: 1476
Blev medlem: 20 apr 2012 16:25
Ort: Vallentuna
Kontakt:

Re: Suck... Allt pajar på bilen.

Inlägg av rid54 »

Jag kompletterar lite:

Man måste nog vara öppen för att kolla "allt". Om inte kylfläktarna gör nytta, så måste man kolla kylvätskenivån (se ovan) och med den erfarenhet man har dragit på sig med bilen, bör man säkerställa att fläktarna går båda två och att de går åt rätt håll. Troligen kan även termostaten vara lite krasslig, om inte motorn kyls ordentligt. Man bör kunna byta den rakt av (den är inte dyr) och man kan ju även kolla den med varmvatten och se att den öppnar ordentligt när det blir varmt.

En akutåtgärd som faktiskt gör viss nytta om man hotas av överhettning är att sätta på max kupévärme och starta kupéfläkten - det snor lite värme från motorn. Det blir ju lite väl varmt inne i bilen efter en stund, förstås...
/Rickard
Niva 2011; "Grodan" (Vardīte)
Lada 2107 från 1984; "Olga" (såklart...)
Volvo TL 22 (935)
Skriv svar